Gå til innhold

Måler de hcg i urin på legekontoret?? FORVIRRAAA!!

Anbefalte innlegg

Jeg er nemlig en uke over mensen min nå.. Fikk pos. test for en uke siden. Nå er de negative!!!! Ringer legekontoret mitt og forklarer at jeg gjerne vil ta en blodprøve for å måle hcg nivåene mine. Damen bare ler og sier at det er da ingen blodprøver jeg kan ta. De tar bare en urin prøve der.. Men jeg skulle gi det en uke til før det var vits i å ringe!

Er jeg SÅ dum?? Har jeg virkelig missforstått dette her?

Fortsetter under...

Nei, du har rett. Det finnes blodprøve som måler hcg i blodet. Der får man eksakte tall i motsetning til urinprøven som bare viser pos/neg (men den måler også ut i fra hcg). Føler det faktisk er en del som jobber på legekontor som ikke kan så mye om det her. Har du et sykehus i nærheten som kan ta det? Kan jo kanskje få henvisning dit?

Lykke til!

Godt å høre!! Og urinprøve blir jo det samme som hjemme graviditets test som man tisser på ikke sant.. ÆSJ SÅ IRRITERENDE!! Hvordan får jeg henvisning til sykehuset hvis fastlege kontoret ikke vil høre på meg =( Bor rett ved ett stoooort sykehus da, men må vel ha en henvisning for å komme noen vei!

Ja for urinprøve der blir jo samme som den jeg tisser på her hjemme!!! ÆSJ så frustrerende! Hvordan får jeg henvisning til sykehus når fastlege kontoret ikke vil høre på meg?? =( Bor jo rett ved ett stoooort sykehus, men hjelper jo ikke stort om de ikke vil sjekke meg!! For hvis jeg har mista da, så har jeg IKKE vondt, IKKE blør jeg og ja, INGENTING!! Men negative hjemme tester... Blir en svært dårlig og distrahert dag på jobb i dag kjenner jeg =(

Mas på dem en gang til. Ikke så enkelt dette her. Graviditetstest hos legen er likt det du tar hjemme i alle fall. Jeg har fått hcg-blodprøve fordi jeg har hatt synkende graviditetstester hjemme og har mistet to x siste 7 mnd, men det tar jo såååå lang tid. Tok testen i går og får kanskje svar tors eller fre. Da jeg mistet tok de hcg-prøve med to dagers mellomrom for å se om hcg-nivået hadde synket og det hadde det jo. Da jeg spurte om det hos legen sa han bare at vi tar denne ene først og så ser vi om den er pos eller negativ, men det fører jo til at det tar veldig mye lengre tid. Aner ikke om jeg egentlig kan slappe av eller om jeg opplever en MA. Kjipt.

Hva i all verden skal du på sykehuset å gjøre? De vil garantert ikke ta deg inn med denne problemstillingen. Ring og få deg time hos legen og forklar problemstillingen, det er ikke opp til helsesekretæren å avgjøre om du skal å målt hcg i urin eller ikke...

Annonse

Dersom sykehuset har blodprøvetakning der og de rett og slett ikke utfører det på legekontoret av en eller annen merkelig grunn kan man absolutt på time på sykehuset. Det enkleste er selvsagt å gjøre det på legekontoret.

For å si det sånn så driter jeg i om det er sykehuset eller legekontoret elle hvem det er som gjør det.. Jeg vil bare ha svar på om jeg er gravid eller ikke eller om jeg har vært osv.. Men insisterte på å få en time med legen! Han burde jo ha litt mere peiling.. Men igjen så syns ikke resepsjons dama at min situasjon var noe som hastet så .... wait for it.... jeg fikk time om TREEEEE UKER!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hmmmm høres ut som om dette legekontoret er lite hjelpevillig:-( Det finnes ikke noe privet du kan gå til da (Volvat f.eks) hcg målt som blodprøve skal stå på standard skjemaet over blodprøver, men jeg tror ikke alle legekontor er så ofte borti det, den første gangen jeg fikk målt det hos fastlegen, måtte jeg faktisk forklare det for legesekretæren, og hun fant det da på skjemaet etter at hun hadde tittet litt:-) Lykke til og jeg håper inderlig at tingene ordner seg for deg......

Tusen takk for gode svar og støtte.. Lurer noen ganger på om det er jeg som er blitt gal.. Mammazilla!! Haha.. Får prøve en siste gang og gjøre som deg og forklare at det er på blodprøve arket hvis hun bare ser etter! Er så merkelig å få først pos. så neg test men ingen mens! Vet liksom ikke helt om jeg skal ha barn igjen eller ikke!! =(

Gil : Selvsagt kan sykehuset ta blodprøver men man trenger uansett en henvisning og et blodprøveskjema fra lege først.. Hcg i blod er en helt vanlig blodprøve og kan ikke tenke meg noen som helst grunn til at de ikke kan ta denne på et vanlig legekontor så lenge de tar vanlige blodprøver ellers...

HI : Om du ikke får gjennomslag hos egen lege eller ikke får time på lenge så forsøk en annen lege evt gå privat om du føler du ikke kan vente...

Gjest Mimsy&spire

Hei, antakelig har ikke helsesekretæren hørt om blodprøva bare.. Er uansett en analyse legekontoret må sende inn til sykehus/laboratorie for å få analysert.. Kanskje du kan ringe legen i telefontiden og forklare ønske ditt? Så slipper du å vente 3 uker.. En annen ting er at urinprøva nok vil bli positiv igjen LENGE før det har gått 3 uker dersom det er noe liv laga der..hCG i urin vil jo stige jamt og trutt, så dersom du bare er ute etter pos/neg er det kanskje like kjapt å teste annenhver dag de nærmeste dagene...

Hei du

Snakk med fastlegen din enten på tlf eller få time. Han/hun rekvirerer blodprøven, du tar den på legekontoret, den sendes til laboratoriet på sykehuset (mest sannsynlig) hvor den analyseres og du får svar.

mvh

Helsesekretær

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...