Gå til innhold

Barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig bare min jente som skal starte i barnehagen rundt 1 års alder? Og er jeg den eneste som synes at dette igrunn er ok? Jeg synes folk er så fryktelig flinke til å fortelle meg hvor alt for liten hun er til å gå i barnehagen, og indirekte hvor dårlig valg jeg har tatt med å ikke ha hun hjemme et år til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hepp, hepp. Pga studentøkonomien vår, og at jeg gjerne vil bli ferdig utdannet en gang i løpet av det neste århundret, har vi søkt barnehageplass fra 1. august - da er Påsan drøyt 8 mnd gammel. Forhåpentligvis trenger han ikke å begynne før uti oktober (da begynner jeg på skole), men studentbarnehagen ville at vi skulle søke fra august for å være sikre på å få plass.

Så nei, du er ikke den eneste. Jeg vet jo ikke enda hvordan det kommer til å bli, men foreløpig tenker jeg at om den økonomiske situasjonen hadde vært en annen, ville jeg fremdeles hatt ham i barnehage fra ca ett års alder, kanskje 18 mnd.

Skyt meg :)

Skrevet

Vi har søkt plass fra august, da er hun omtrent akkurat et år. Jeg synes det er tidlig, men likevel greit. De fleste jeg kjenner søker plass fra august, og barna er da rundt året. Trodde dette var det vanlige, jeg. Det er jo ikke sånn at alle har råd til at en er hjemme uten lønn.

Vi satser heller på å gi henne korte dager og ta igjen jobb på kvelden når hun har lagt seg.

Skrevet

Du er ikke alene om det, det er ikke alle som har anledning til å være hjemme lenger enn det permisjonen varer. Her har vi søkt om barnehage fra 1 års alder. Eldstemann startet i barnehage da hun var 10mnd, hun er en glad, utadvendt og sosial 6 åring som alltid har trivdes i barnehagen.

Det er nok enormt mange meninger på dette feltet, men min erfaring er at de ikke tar skade av å begynne ved 1 års alder, heller tvert imot at de blir flinkere sosialt sett med interaksjon med andre barn og voksne. Barn er utrolig flinke å tilpasse seg:-) Det viktigste er å påse at barnehagen har en god småbarnsavdeling som du som forelder er trygg på og drsom man har mulighet - ikke la barnet være fulle dager hver dag ( eks om en har mulighet for fleksitid - bytte på å levere og hente).

Skrevet

Vi får en ekstra sommer, så derfor blir han litt over 13 måneder ved barnehagestart, samme som støresøster. Det gikk helt glimrende med henne. Selv om hun stortrives hjemme med oss, så elsker hun også barnehagen, de ansatte og barna der. Dette er nok det aller mest vanlige. De aller fleste av oss har jo før vi fikk barn klart å skaffe oss en jobb, som er minst like viktig som mannens :-) Man kan jo jobbe redusert, om man har økonomi til det, så får både vi og barna "i pose og sekk.

Skrevet

Lillegutt begynner i barnehage når han er 14 måneder og har ingen betenkeligheter med dette i det hele tatt. Storesøster begynte da hun var ni måneder, og det kunne ikke gått bedre. Jeg er veldig trygg på den barnehagen vi har søkt han inn i, og med far som delvis student og jeg med en fleksibel jobb håper jeg vi får til noen korte dager innimellom. Barna har godt av å tidlig lære seg forholde seg til andre barn. Det er begrenset hvor mange som er hjemme med barn over ett år, så er ikke mange andre barn å leke med om man forlenger permisjonen. Jeg har heldigvis ikke møtt noe skepsis vedrørende vårt valg, de fleste har jo ikke noe valg angående det å komme tilbake til jobb/studier. Lykke til med barnehagestart :)

Skrevet

Vesla mi begynner i bhg når hun er 10,5 mnd, og jeg syns det er supert!

Hu er så utrolig aktiv, og elsker å være sammen med andre..

Vi er i åpen bhg to ganger i uka, og hu koser seg masse.. bryr seg ikke om mamma'n sin da..

Jeg tror vi begge har godt av det, jeg for å bli litt mer sosial igjen, og hun for å få ut litt energi andre steder.. Merker også at hun trenger å være hos andre for å ikke bli avhengig av meg. Jeg er aleinemamma, og pga kulde har vi vært alt for mye hjemme alene bare vi to..

Nå jobber jeg i samme bhg, men det er vanlig i bhg der at barn og foreldre holdes mest mulig fra hverandre. Kunne godt ha sendt henne i en annen bhg også, men fordi jeg begynner kl 7 noen dager og andre dager slutter kl 17, går det rett og slett ikke..

Alle barn er forskjellige, og enkelte barn har det best hjemme når de er ett år mens andre trenger å begynne i bhg..

Ikke tenk på hva andre mener, men tenk på deg selv og din unge, det er du som kjenner ungen din best og som kan bestemme hva som er best for hun.

Ingen av oss hadde hatt gått av å gå hjemme et år til, men skulle gjerne ha redusert stillingen til 80%, så vi får en dag hjemme..

Skrevet

Gutten min blir nesten 14 mnd når han begynner i bhg. Synes det er tidlig for MIN del, men ikke for han ;) Er 8 mnd nå og krever oppmerksomhet og underholdning absolutt hele dagen, så jeg tror bare det blir bra for han å komme i barrnehagen der det skjer litt mer enn her hjemme :)

De fleste jeg kjenner med baby skal ha de i bhg fra de er ca et år (de som får plass) så tror ikke det er så veldig uvanlig.

Skrevet

Gullet vårt skal begynne i barnehagen litt etter hun fyller ett år. Jeg synes det er litt tidlig, men føler ikke at vi kan ta oss råd til å ha bare en inntekt. Men jeg har søkt om 80% plass i barnehagen slik at jeg kan være hjemme med henne en dag i uken. Gruer meg som bare det til hun skal starte i barnehagen egentlig. Skulle så gjerne vært litt lenger hjemme med henne. Tenk om hun ikke liker seg der...brrrr. Hønemoren våkner i meg.

Hvem er det som sier til deg at det er såå dårlig å ikke være hjemme til hun er to eller eldre? Jeg har inntrykk av at de fleste ikke har muligheten til den luksusen. Jeg kjenner nesten ingen som har vært hjemme mer enn et år med ungen.

Skrevet

Absolutt ikke. Mini er snart 11mnd og begynte i bhg i begynnelsen av mnd. Det har gått kjempe bra. En del syk,men det går seg til:)

Ikke ha dårlig samvittighet for det,ikke alle kan være supermammaer! :-)

Skrevet

Snuppa mi begynner på barnehage når hun er 15 mnd. Bare 50% plass da, om hun får det:) Så skal jeg også søke jobb i samme barnehage, og jobbe der når hun er der (forhåpentligvis i en annen avdeling siden hun er ganske mammadalt).

Ville ikke ha henne på 100%, men forstår at det ville vært drittkjedelig for både henne og meg å være bare hjemme et helt år til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...