Gå til innhold

Trener dere i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Hei alle svangre jenter!

Jeg har kommet igang med trening igjen etter den verste kvalmeperioden som varte fram til uke 13. Er uke 18+0 i dag. Jeg jogger og trener styrke, og lurte på hva dere andre gjør for å holde dere i form? Kanskje dere har noen tips til variasjon? Jeg tenker at jeg sikkert må kutte ned på tredemøllen etterhvert som tyngden blir for stor for knær/hofter. Kanskje elipsemaskin kan være aktuelt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938825-trener-dere-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har meldt meg inn i noe på som heter exerto på internett, så trener hjemme i egen stue.. :) Men der er det masse fine timer innen både kondis og styrke, så passer meg helt perfekt!! Ypperlig i forhold til variabel dagsform gjennom svangerskapet.. Nydelig å komme i gang med trening etter det tre første mnd med mye kvalme osv...

Jeg trener på treningsstudio et par ganger i uka, trener mest styrke. Har bekkenløsning, så strever med å gå turer slik det er nå, får til å gå korte turer da. Så prøver å få til det innimellom. Jeg ser at det er bedre å bruke ellipsemaskin enn å gå på flatt underlag. Sikkert fordi det ikke blir så harde støt mot bekkenet da. Så anbefaler deg å prøve det, blir det vondt så er det bare å stanse. Så ser at det blir lite kondisjonstrening i svangerskapet, men klarer forhåpningsvis å beholde styrken da:)

Jeg har meldt meg opp på vanngym, noe annet tror jeg ikke at jeg klarer pga bekkenet skrangler veldig denne gangen. Har hørt vanntrening er bra for de med bekkenløsning.

Så regner jeg med at det blir trening hos fysio etterhvert, har akkurat fått henvisning så nå er det bare å finne rette fysioterapauten.

Ellers så går jeg småturer med hunden om dagene, blir 2-4 korte turer om dagen avhenig av smertene.

Her i byen jeg bor har enkelte treningssenter eget treningsopplegg for gravide. Kanskje det kunne vært noe for dere som er spreke ? :)

Ja,jeg trener denne gangen og det er SÅÅÅ deilig!!

Sluttet å trene i høst pga kvalme og trøtthet,men nå fungerer kroppen igjen :)

Så jeg trener Spinning,Zumba,BodyStep,FettBrenneren + at jeg har egentrening på apparater og da varmer jeg opp og avslutter med Elipse-maskinen.

Gleder meg til jeg har født så jeg kan begynne å trene skikkelig igjen!!

Annonse

Så mange spreke damer da! :o)

Jeg trener 3 ganger i uken, prøver å variere med:

Aerobic

Step

Styrketrening

Zumba

Jogging (blir mer og mer ellipsemaskin, og mindre tredemølle ettersom magen vokser)

Spinning trente jeg masse i starten, men nå får jeg bare kynnere så jeg har sluttet. :o)

Anbefaler dere å lese denne bloggen for tips til trening med mage:

http://treningslaila.blogg.no/gravid.html

Jeg trener på treningsstudio etpar ganger i uken. Skulle gjerne trent en gang til, men jeg jobber 100% og har ikke villet presse meg så veldig etter at jeg ble gravid. Trener variert, men jogger ikke. Synes ikke det er veldig stas. Står litt på ellipsimaskin hvis jeg "trener for meg selv" og trenger oppvarming ;-)

Så bra at dere trener, og takk for tips om hva jeg kan variere med!

Lange gåturer kommer sikkert til å erstatte treningssenteret etterhvert som magen vokser, sola holder seg lenger på himmelen og veiene blir bare. Prøver å gå tur de dagene jeg ikke trener, bare for å få litt bevegelse (og komme meg litt ut av huset hvis hormonene raser;)

Sist svangerskap hadde jeg komplikasjoner som gjorde at jeg ikke kunne hoppe og sprette. Da gikk jeg tur hver dag. Helt sikker på at dette gjorde at jeg ikke la på meg så mye og at godformen ikke var langt unna da jeg begynte å trene igjen etter fødselen.

Keep ut the good work and the good work-outs!

Jeg trener også og er sååå glad for at formen holder enda. Sliter litt med bekkenplager men har fått grønt lys av fysiterapauten å fortsette så lenge det ikke blir værre:)

Jeg trener 3-4 ganger i uka: Aerobic, step, styrke, høy puls og spinning.

Zumba må jeg styre unna pga bekkenet.

Jeg synes vi er flinke jeg;) Lykke til!

Så flott å se så mange som trener i svangerskapet.

Selv trener jeg syv dager i uken. Er aktiv løper til vanlig, men får krampe i magen når jeg løper så det gjør det vanskelig.

Ellers trener jeg langrenn, gjerne 2-timerøkter.

Svømming, da svømmer jeg 3000m intervall.

Ellers trener jeg styrke.

Til våren kommer jeg til å trene terrengsykling. Gleder meg!

Jeg trente flere ganger i uka før jeg ble gravid men har vært så trøtt og kvalm i svangerskapet, dessuten har babyen min hatt en periode der han absolutt ikke vil være igjen på barnepass/lekeland. Han begynt å svømme litt i det siste, forhåpentligvis kommer energien tilbake snart.

Annonse

Jeg trener ingenting, går til og fra jobben og det får holde. har en aktiv jobb med mye bevegelse og er pumpa når dagen er over. Jeg er frisk og rask men orker ikke være så mye ute i kulden, tenker våren kommer med muligheter for flere turer i skogen.

Tidligere trente jeg 6 dager i uka, men velger å ta det med ro i dette svangerskapet og gleder meg over det:-)

Jeg trente ca. 3-4 ganger i uka frem til jeg ble gravid. Siden jeg misliker treningssentere og organisert trening dypt og inderlig, var min treningsform jogging utendørs og pole dancing. Det første kun for kondisjonens del, det andre kun for gøy! :-)

Men fastlegen min la ned forbud mot jogginga da jeg ble gravid og frem til uke 12. Etter det kunne jeg begynne igjen. Men ble litt demotivert av all snøen og isen, så jeg har ikke kommet igang igjen etter det. Men jeg går endel turer, i det minste.

Pole dancinga måtte jeg også legge på is, av sikkerhetsmessige hensyn. (Ikke så gunstig å henge opp-ned i en stang etter lårene når man er gravid...) Og siden jeg skal flytte nå straks er hele stanga demontert og pakket ned også. Så nå får jeg ikke svingt meg på den på en god stund. Hadde vært helt ypperlig å komme i form med igjen etter fødsel, men i det nye hjemmet mitt er det ingen passende steder å sette den opp, desverre. Min store sorg! :-(

I forbindelse med pole dancinga gjorde jeg endel stretching også (program som tar ca. 75 minutter) og det har jeg beholdt og prøver å gjøre et par ganger i uka. Gjør underverker for bl.a. rygg! :-)

jess, jeg trener masse :) er instruktør og persolig trener i sats,og kjører timene mine som vanlig (ikke PT for tiden - kun gruppetimer).. styrke, sykkel, intervall, yoga, pilates. Håper å holde til jeg MÅ ut i permisjon, og da vil egentreningen ta over.

Jeg har bekkenløsning og kan ikke ha timer med trinn lenger (eller løping)- så kondistreningen min skjer på sykkel. Det holdt jeg på med helt til dagen før fødsel sist gang, og det er kjempefint. Man kan styre mye selv, dete r skånsomt, man har (oftest) en instruktør som (skal) vite hva de driver med og kan gi tips til gravide. Når magen blir stor, setter jeg styret høyere og sitter mer oppreist for å ikke ha ubehag med beina oppi magen.

det er også VIKTIG å fortsette med styrketreningen! også magetrening! når vi skal føde, trenger vi all styrken vi kan få. Dessuten, ved god styrketrening, trener man også på pustkontroll, som er fint til fødsel. Samme gjelder yoga.. Når magen er stor og man synes det er ubehagelig å ligge på magen, kan yoga for gravide være fint.

En annen ting med styrketreningen er at det hjelper å holde muskelmassen høy, eller øke muskelmassen. Og vi vil beholde / øke muskelmassen også i graviditet!! Vi trenger virkelig de musklene når vi er ferdig med hele greia, og det hjelper oss å gå ned i vekt etter fødsel. Kondistrening hjelper vekta å "holde seg", sånn at man ikke legger på seg for mye i svangerskapet, og med god utholdenhet og evne til å holde kroppen under litt "stress" (godt stress) forbereder vi oss bedre til fødsle og tiden etter.

tips til styrketrening, er om du starter med det nå i svangerskapet og er litt usikker, gå på apparater i studio. Ta de største muskelgruppene, beinpress i apparat, leg extention og leg curl, nedtrekk for ryggen. bystpress for bryst (ev. pushups på gulvet om du er gira :) ). Magetrening kan bestå av stabilitetstrening og det å trekke navelen inn. Stå i planke, og fokuser på å trekke magen sammen og sterk. Noen synes situps og slike sammentrekningsøvelser er ubehagelig, og da er det bare å droppe det, men med mindre du har et brokk, eller kan se at magen buler litt ut mellom magemusklene dine, er det ikke noe farlig å trene situps. Det blir ganske tungt etterhvert, men det er nettopp DA det er viktig at vi fortsetter :)

tren bekkenbunn også; feks ryggliggende hofteløft med bekkenbunnskontraksjoner når du er på topp. Pilates er flott for kjernemuskulaturtrening.

Så keep on training, girls!

om noen ønsker mer spesifikke tips, kan dere gjerne sende meg en personlig melding.. har utdannelse fra NIH og 6 års erfaring i bransjen..

også gravidtrening.

Om du trener på sats i oslo, come joine me :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...