Kystrøya Skrevet 21. februar 2011 #1 Del Skrevet 21. februar 2011 Minstemann er 2 år og går på en småbarnsavdeling. På avdelingen er det et barn som er allergisk mot katte- og hundehår. Nå har vi fått skriv hjem om at alle barn som har dyr hjemme må skifte klær når de kommer til avdelingen, eller bruke klesrulle før de kommer inn, fordi dette barnet er allergisk og ikke tåler at de andre barna har dyrehår på klærne. Det er barnets mor som krever dette. Hvordan ber dere barnehagen forholde seg til barnet/barna deres allergier? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
___ Skrevet 21. februar 2011 #2 Del Skrevet 21. februar 2011 Da ville vi svart at det desverre ikke lot seg gjøre å sikre dette og at vi ikke kunne ta ansvaret for at barnet eventuelt ble sykt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142938270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 21. februar 2011 #3 Del Skrevet 21. februar 2011 Da ville jeg nok svart ok, men at jeg ikke kunne garantere at ungen min ikke dro med seg et hundehår eller 10. Jeg hadde nok bedt ped.leder informere barnets foreldre om at barnet nok burde få allergimedisin. Sånn er det ellers i verden også, er du allergisk, så må du selv for det aller meste ta forholdsregler. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142938525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 21. februar 2011 #4 Del Skrevet 21. februar 2011 Hvis du har en hund eller katt som røyter normalt, så er det jo nesten umulig å fjerne alt av hår på klær. I tillegg kan det jo være at barna reagerer på dyrene sin døde hudceller også, og disse synes jo heller ikke. Hadde vi fått et slikt skriv så hadde jeg svart at jeg skal gjøre mitt beste, men at jeg aldri kunne være sikker på at alle hårene var fjernet. Når det kommer til hvordan bhg vår forholder seg til slikt, har vi heldigvis foreløpig ikke vært nødt til å forholde oss til det. Må innrømme at jeg nok hadde slitt, da jeg har en hund som røyter enormt og en unge som innimellom fungerer som en mopp;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142938604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerd Skrevet 21. februar 2011 #5 Del Skrevet 21. februar 2011 Det er mange måter å være allergisk på. Om jeg hadde et barn som ble skikkelig dårlig ville jeg gjort som denne moren og da hadde jeg forventet at de andre tok hensyn.. Om dette barnet bare blir litt tett i nesa hadde jeg nok latt det være.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142938640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 mine søte små<3 Skrevet 22. februar 2011 #6 Del Skrevet 22. februar 2011 dersom barnet er for allergisk til å gå i bhg, der andre barn har noen dyrehår på seg.. burde kanskje byttet bhg. eller startet med medisiner. for meg er det ikke riktig at alle barna skal ta hensyn til 1 barn. tror ikke moren kan kreve noe som helst av de andre foreldrene, siden de på lik linje har betalt for plassen. er jo så og si nesten umulig å fjerne all dyrehår. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142939762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amandine Skrevet 22. februar 2011 #7 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg synes nå det er en selvfølge at man tar hensyn til andre! Det er utrolig egoistisk om du ikke klarer gjennomføre enkle tiltak hvis det er alfa og omega for et annet barns hverdag. Det er sånn et samfunn fungerer, man tar hensyn til hverandre. Man gir og tar. Det er jo ikke snakk om store greiene de ber om her, enten et skift eller en børst? Hvis det byr på store problemer for deg i hverdagen og du overhodet ikke har mulighet til å avse 5 minutter i garderoben om morgenen(vil ikke tro det tar så lang tid, engang), ja så tar du en prat med personalet og ber dem om å gjøre deg den tjenesten fordi du selv ikke har mulighet. Lenge leve egoismen, mammaen til Supersebastian. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142940270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. februar 2011 #8 Del Skrevet 22. februar 2011 Hadde gjort så godt jeg kunne, men jeg hadde ikke kjøpt nye klær eller kvittet meg med katten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142940313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lissi* Skrevet 22. februar 2011 #9 Del Skrevet 22. februar 2011 Selvsagt. Å få bort alle hår er nok dessverre ikke lett. Noen enkle grep for å hjelpe hadde jeg klart gjort. Har selv at veldig allergisk barn, så vet hvor plagsomt det kan vere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142940346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TøffiTrynet☠ Skrevet 22. februar 2011 #10 Del Skrevet 22. februar 2011 Min eldste sønn går i klasse med en suoer-allergisk gutt. Har gjort det siden barnehagen. Han blir veldig syk av egg, mel, melk og alt av dyrehår. Han er faktisk så plaget, at veksten hans nesten har stagnert, og han er på str. med en 4-åring. (Går i 2.klasse). Vi har selvfølgelig alltid tatt hensyn til denne gutten! Helt fra vi fikk et skriv om dette 1.gang i barnehagen. Ikke egg på brødskiva, ikke ha på klær i barnehage/skole, som har vært i nærheten av dyr... Det er mest sokkene som er et proplem når det gjelder dyrehår, så skolen har gått til innkjøp av egne "skolesokker", som barna sifter til, med en gang de kommer. Denne gutten er så syk, at det ikk bare er å ta medisiner, -så blir han frisk igjen.... Det finnes mange former for allergi. Han har alltid med seg en adrenalin-sprøyte, -i tilfelle allergi-sjokk. Får han ikke sprøyten når han trenger den dør han... Så nei, -det koster meg INGENTING å sørge for at denne lille gutten får en så god hverdag som overhodet mulig!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142940620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
___ Skrevet 22. februar 2011 #11 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg ville nok forsøke, men jeg ville gjøre det klart at jeg ikke kunne garantere at det ikke kunne glippe noen ganger og at det måtte være helt klart at dette ikke var mit eller mitt barn sit ansvar. Barnet kunne heller aldri kommet på besøk til oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142940720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
winneboo Skrevet 22. februar 2011 #12 Del Skrevet 22. februar 2011 Er heldigvis ingen i barnehagen her som har det problemet. Men jeg kunne ikke garantert at det ikke var hundehår på klærne til barnet mitt. Uansett om man vasker klærne så vil det alltid henge igjen hår på når det bor et dyr i huset. Hårene fra dyret henger igjen i vaskemaskinen og det er umulig å få klærne 100% hårfrie. Da måtte man eventuelt hatt klær liggende i barnehagen som var nyinnkjøpte og som man kun brukte i barnehagen. Men det blir jo en del jobb med å skifte klær på barnet når det kommer i barnehagen for så å ta på "barnehageklærne", og igjen skifte disse når man henter. I tillegg måtte barnehageansatte vasket disse klærne i barnehagen, siden vi med dyr hjemme ikke kunne tatt med klærne hjem for å vaske de her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142940994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kystrøya Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 22. februar 2011 Takker for svar. Synes denne problemstillingen er litt vanskelig. De er 10 barn på avdelingen, og kun dette barnet er allergisk. Jeg vet ikke noe om alvorlighetsgraden til barnets allergi, bare at det er allergisk mot dyrehår, spesielt kattehår. Igår tok ped.leder ved avdelingen meg til sides for å fortelle at barnets mor insinuerer at barnet blir dårligere de dagene mitt barn er der (har bare 50% plass). Og at moren hadde insistert på at ped.leder måtte snakke med meg om dette. Barnets mor vet at vi har katt. Jeg sa at jeg har prøvd så godt jeg kan å ta hensyn til denne problemstillingen, men vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Ingen av de andre foreldrene skifter klær på barna, eller bruker klesrulle. Jeg spurte om det er meningen at jeg skal kjøpe alt nytt av klær til barnet mitt, avlive katta, barbere henne eller hva? Hva mer kan jeg gjøre? Jeg kjøper ikke ny ytterjakke, nye votter, lue og egne klær som skal brukes kun i barnehagen. Det synes jeg blir å gå for langt. Så hva da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142942115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. februar 2011 #14 Del Skrevet 22. februar 2011 Slapp av og hev deg over insinuasjonene. Du betaler da vel for barnets bhg.plass, gjør du ikke, OG gjør ditt beste for å fjerne kattehårene. Du gjør jobben din, og vel så det, så bare ta det med ro. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142942230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 22. februar 2011 #15 Del Skrevet 22. februar 2011 Vanskelig dette her! Man vil jo selvsagt hjelpe til slik at barnet har det bra i barnehagen, men det er praktisk talt umulig å fjerne alt av hår. Det er som en over her skriver vanskelig å kun ha egne klær til barnehagebruk, da disse ofte må vaskes. I tillegg skjønner jeg at det kan bli dyrt å ha to sett av alt. Hvordan stiller barnehagen seg til dette? Har ped.leder eller andre der kommet med noen andre konkrete forslag enn å rulle over klær/skifte klær når man kommer i barnehagen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142942266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kystrøya Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 22. februar 2011 De tørr ikke annet enn å føye henne. Hun er misfornøyd med alt, uansett hva. Hun liker ikke meg etter en episode i barnehagen tidligere i vinter. Og det var etter denne episoden dette skrivet kom. Og jeg føler selv det er derfor hun mener at barnet hennes blir dårligere når mitt barn er der. Uten at jeg selvfølgelig kan si det sikkert. Det er meget mulig barnet reagerer sterkere på hår fra vår katt. Jeg synes det er vanskelig. Prøver å ta hensyn så langt det lar seg gjøre, men likevel. Når man ber om slike tiltak i barnehagen, hvordan ber man da andre i nærmiljøet ta hensyn? Kan barnet f.eks være sammen med sine søsken som ikke har allergier? Enn hvis f.eks storesøster har lekt med en katt ute? Hva med butikkturer, folk som kommer på kaffebesøk osv osv? Jeg kan ikke gjøre annet enn å fortsette med klesskift/klesrulling. Men må si jeg synes det er noget urettferdig, om jeg kan bruke et slikt ord, at det er bare vi som skal ta hensyn, mens ingen av de andre foreldrene verken skifter på barna eller ruller klærne deres. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142942366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomstre Skrevet 22. februar 2011 #17 Del Skrevet 22. februar 2011 Hva gjør dere av tiltak fra før da? Tiltakene gjelder ikke yttertøyet, det henger igjen i garderoben, det er klærne barnet har på seg inn på avd som er viktig. Man trenger ikke kjøpe nye klær, de trenger bare komme rett fra tørketrommelen (og ja du kan vaske klærne sammen med de med kattehår). Ha faste klær i barnehagen som dere skifter til når dere kommer og ut av igjen når dere går. Er de blitt sølt til så tar man de hjem og har med nytt skift neste dag. Har jo allerede skifteklær liggende i barnehagen, så det som blir ekstra er jo selve av- og påkledningen når man kommer og går. Det er vel overkommelig? Får følelsen av at mange nesten tar det som personlig kritikk når de blir bedt om å gjøre slike tiltak, det finner jeg merkelig. Tiltakene hadde helt sikkert ikke blitt iverksatt dersom det ikke var høyst nødvendig for dette barnets helse, noe barnet ikke kan noe for. Foreldrene er helt klar inneforstått med merarbeid dette medføler og syne ikke det noe gøy å måtte be om det, men de er jo pokke nøtt... Når det nevnes at man betaler for plassen og at allegibarnet bør bytte barnehage blir det ganske trist lesning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142942430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. februar 2011 #18 Del Skrevet 23. februar 2011 Det er faktisk NAAF sine retningslinjer også! Spesielt rettet mot de ansatte i barnehagen. Kanskje ikke så ille som å "skifte klær når de kommer i barnehagen". Den virker litt overdrevet og unødvendig. Det hjelper ikke nødvendigvis å bytte klær når dere kommer dit, siden de klærne dere da vil bytte til også vil inneholde allergener. Det som er viktig er å ikke kose med dyret før dere drar slik at det kommer på tøyet!! For alle de som har dyr hjemme, vil det aldri bli helt frie klær for dyrehår. Selv om det blir ordnet en egen garderobe av tøy det ikke er lov å bruke når en koser med dyr, vil det bli utvekslet hår i vaskemaskinen. Hvis det står så skriftlig i brevet - at det ikke er du som har misforstått ordlyden. Eller at det er misforståelser i andre ledd. Som enkelte av de som svarer deg her sier; det er ikke alltid nok å bare ta en tablett så er en kvitt problemet. Det finnes store forskjeller ifh det å være allergisk også. Manfe av de med allergi har også tilleggsplager. Pia vår har det nok som dette barnet her. Hadde vi isolert henne her hjemme hadde hun fått det mye, mye bedre helsemessig! Da hadde hun kunne puste skikkelig, vært fri for eksem, sovet godt om nettene, vært mindre syk (dårlig imunforsvar), sluppet mye av smertene hun sliter med i dag osv. Men alvorlig talt, selv ikke foreldre som har opplevd et barn alvorlig og kronisk sykt selv skjønner da vell at det ikke er barnet som skal isoleres eller holdes utenfor grunnet sykdom og andre plager. Det er rett og slett samfunnet rundt som må tilpasse seg! Vi skal ikke gå i butikken når vi er smittefarlig syke (nei jeg snakker ikke om bare en forkjølelse, men alle de som labber avgårde med alt fra influensa til vannkopper), vi sender ikke syke barn i barnehagen og vi må ta hensyn til de som ikke har samme forutsetningene som oss. At det så innebærer at en ikke koser med dyrene sine i de klærne en skal gå i barnehagen med, er faktisk pice of cake! Særlig sett i forhold til oss som har syke barn og dermed må takle virkningene etter de som ikke overholder slike hensyn. Når et barn likevell gir katta en hadekos og kommer med kattehår i barnehagen. Det som da er så synd er at barnet som er allergisk ikke nødvendigvis reagerer med en gang. Reaksjoner hos små barn kommer ofte til kvelden/natta. Særlig hvis det er mer "astmatiske" reaksjoner. Da tar det noen timer før de tettner til. Det er typisk at dette skjer til natten! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142943145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. februar 2011 #19 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg leste ikke alt før jeg svarte i sted. Det kan være at dere har en type katt som er lettere å reagere på. Det kommer jo ann på så mangt. Type pels, hvor katten ferdes, om pelsen blir stelt og muligens hva katten spiser eller ikke spiser. Det er godt mulig at dette barnet kan reagere på akkurat deres katt ekstra ille. Vi mødre til kronisk syke barn har pluggene ute hele tiden. I det siste, og spesielt etter at hun fikk starte i barnehage, har jeg blitt bevist på at jeg leser omgivelsene hennes på en annen måte enn til de to andre barna mine. Slik som i barnehagen. Jeg vet helt sikkert at hvis mitt barn hadde reagert ulikt på barnehagedagene i et jevnt mønster så hadde jeg rimelig kjapt lett opp potensialer til hvorfor det er slik. At det er barn som er der akkurat de dagene, personalet, ting de gjør, aktiviteter osv. Når det bare er 10 barn der, er det også rimelig enkelt å lære seg dagene til de barna som går deltid. Om det så er de resterende 9. Jeg kan dagene til de 22 ungene på avdelingen til pia vår. Samtidig så har jeg en viss oversikt over hvilke av ungene det har en tendens til å lukte røyk av osv. Så det er ikke urimelig at det ligger mer i dette enn at hun fikk deg i halsen under den episoden. Om det da faktisk var slik du opplevde det.... Som mamma til et barn med kroniske og tildels alvorlige sykdommer er jeg nødt til å være på hele tiden. Hvis vi som foreldre ikke sørger for at forholdene er tilrettelagt hele tiden, påvirker dette livskvaliteten hennes i så stor grad at det kan påføre henne smerter. Vi snakker altså ikke bare om ubehag som tung for å puste eller rennende øyne/nese. Men smerter! Jeg føler at vi sliter med å få barnehagen til å forstå. De ser ikke henne nødvendigvis når hun får reaksjonen på at det har blitt for mye. Det vi derimot ser er at de omtrent tenker " å nei nå starter det igjen" når det er noe som må endres ifh jenta vår. Vi hadde møte med barnehagen før oppstart sammen med helsesøster og lege. Hvor vi fortalte om henne og sykdommene hennes. Både det medisinske, og hva dette har gjort med selve jenta - som at hun er fryktelig utrygg av seg. På slutten av møte sa faktisk ped.leder at hun ikke burde gått i den barnehagen i det hele tatt. Men! Det har plaget meg enormt i ettertid at jeg ikke sa noe på det, for, hva mener hun egentlig da? Det ville blitt like plagsomt for enhver barnehage å tatt dette barnet inn - mitt gull - Uansett hvor og hvem, så måtte det blitt gjort endringer og inn med ressurser osv. At det i det hele tatt er mulig å si noe slikt! Hva mente hun som alternativ da? At hun skulle blitt holdt hjemme? Er det strengt tatt et alternativ i dag? Å være eneste store barn hjemme frem til skolestart. Hvordan hadde det da ikke blitt når hun skulle ha startet i skolen? Med et imunforsvar som var lavt og ikke fått bryne seg noe utover alle som går på butikken når de egentlig burde holdt sengen. Når du spør om dette med butikkturer osv. På butikker, kaffer osv kommer barn svært sjelden så nære innpå andre mennesker at det utgjør så mye i en slik sammenheng. Å dra på besøk til folk er værre. Vi har flere vi ikke lenger kan gå på besøk til. Det har også blitt til at vi har kuttet ut å invitere flere av dem til oss. Nettopp fordi de ikke "vil" forstå hvordan hårene fra deres elskede dyr påvirker gullet vårt. Samme med folk som røyker. Selv om de ikke røyker mens de er sammen med oss, henger det igjen i klærne. Besteforeldre på begge sider har også måtte gjøre store endringer. Ut med besøk av andre dyr i familien (det er ikke greit å plutselig nekte en sønn å ha med hunden sin hjem, eller passe når de skal på turer) ut med blomster og bort med parfyme. Det har nok ikke vært bare-bare å være besteforeldre heller. For de med hunden ble det så ille at vi måtte gå rimelig hardt til verks. Enten så måtte de slutte å tillate besøk av hunden, eller så kunne ikke vi treffe dem. Ikke noe kjekt for enn sønn å si til sine foreldre heller. Men etter å ja prøvd flere ganger, var det rett og slett det som måtte til. Oss eller hunden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142943152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kystrøya Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #20 Del Skrevet 23. februar 2011 Dere må ikke misforstå. Jeg prøver virkelig så godt jeg kan å tilfredsstille barnet, barnets mor og barnehagen, uavhengig om hun ikke liker meg eller ikke. Katten vår koser aldri med ungene. Minstemann er bare to år, og skjønner enda ikke helt enda at katten ikke liker å bli bært opp ned, så katta skygger alltid unna minstemann. Så problemet her vil ikke være at minstemann koser med katten i de klærne han skal dra i barnehagen i. Men, ytterjakken henger f.eks i gangen her hjemme, katta oppholder seg for det meste i gangen her, og det er jo naturligvis hår her som både minsten og søsken kan få på klærne. Ytterjakkene henges ikke i yttergangen i barnehagen. I yttergangen henges kjeledressene (som selvfølgelig også kan ha kattehår på seg) og uteskoene står der. Ytterjakkene henges i garderoben, der alt av skiftetøy o.l ligger i kurver på barnas egne plasser. Men garderoben brukes også til lek. Og det er dette jeg ser på som litt problematisk. For hvordan gjør jeg det med yttertøyet? Må jeg kjøpe ny ytterjakke som brukes kun til barnehagen? Eget tøy til barnehagebruk? Eller er det som dere sier nok å vaske og unngå at katten kommer nært minsten? Og som sagt så oppleves det som litt urettferdig at de er kun vår familie som skal ta hensyn, selv om dette barnet skulle reagere sterkere på vår katt enn andre katter. Hverdagen er stressende nok som den er, og de 5-10 min ekstra som blir brukt på klesskifte, osv osv, kan i mitt tilfelle føre til at jeg kommer for sent på jobb hver dag. Da må jeg jo "kreve" at barnehagen åpner tidligere isåfall, slik at man rekker alt før jobb. Og hva med meg selv? Dersom barnet mitt har hår på seg så har jo garantert jeg óg det. Dvs at jeg også enten må skifte klær, rulle over klærne eller ikke ta på barnet mitt etter at jeg har skiftet klær på det. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men jeg prøver å finne ut en måte å håndtere dette som er best mulig for alle parter. Veldig fint at du svarte ano num. Greit å få svar fra en som har allergibarn som kan si litt om hvordan de gjør det i det barnets barnehage osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142943187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
___ Skrevet 23. februar 2011 #21 Del Skrevet 23. februar 2011 Du kan i hvertfal foreslå at barnet med alergi ikke leker i garderoben der dere må oppbevare klærne, alternativt vil det muligens fungere at barnehagen kjøper inn tette bokser til hvert barn der de kan oppbevare klær som ikke er nyvaskede. Jeg synes også dere skal be barnehagen om at det innkalles til et foreldremøte der det også kommer en lege eller en fra alergiforbundet som kan fortelle om alergien, fremtidsaspekter for barnet, hva barnehagen bør/må gjøre og hva dere som foreldre kan gjøre for at dette barnet skal kunne fungere samt hva foreldrene til et barn med alergi faktisk kan og ike kan kreve. Det er ofte bedre at dete kommer fra en fagperson som er relativt nøytral enn at en mor skal komme med krav på vegne av egne barn. Hvis de tiltakene som barnehagen er villige til å sette i verk ikke er gode nok for alergikeren må hun bytte barnehage. Om tiltakene er av en slik art at de andre barna ikke ønsker å bruke den barnehagen lengre må de skifte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142943286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bærtæ Skrevet 23. februar 2011 #22 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg har katt som røyter en del og i tillegg har besteforeldrene stor hund så om dette hadde skjedd i vår bhg hadde vi virkelig slitt. Noe hår ville bestandig fulgt med. Skulle jeg brukt tørketrommen hver gang jeg vasket klær hadde det med dagens strømpriser ført til at jeg måtte ha jobbet ekstra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142943530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teline Skrevet 23. februar 2011 #23 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg hadde gjort et forsøk på å imøtekomme dette barnets behov. Jeg hadde derimot ikke kvittet meg med et kjæledyr eller kjøpt inn helt nye klær til barnet. Jeg hadde helt klasrt respektert matallergier og gjort et forsøk p å holde klær så dyrehårfrie som mulig. Hadde jeg hatt et barn som var like allergisk som foreksempel min mor hadde jeg forsøkt å få barnet inn i en allergivennlig barnehage/skole. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142945827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makko med to små gutter Skrevet 23. februar 2011 #24 Del Skrevet 23. februar 2011 Joda kunne sikkert byttet klær når vi kom til barnehagen (men hadde faktisk forventet at det var mulig å få hjelp til dette av de ansatte de dagene vi har det veldig travelt). MEN jeg har INGEN mulighet til å få klærne fri for hundehår. Gutten bruker mest ull nå på vinteren og hundehår sitter godt på ull. Tørker ikke ull i tørketrommelen, og har ingen steder å tørke klær der hunden ikke er. Så hadde det vært viktig at klærne var fri for hår, måtte enten foreldrene til det allergiske barnet, eller barnehagen stått for vask av inneklærne. - Ikke noe problem å ha egne barnehage klær til innebruk, det er ikke mange skiftene som trengs, og det koster ikke SÅ mye. -Uteklær derimot er en annen sak. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142946205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Blås Squaw Skrevet 23. februar 2011 #25 Del Skrevet 23. februar 2011 Mine barn er heldige, de har ingen allergier. Jeg tar det som en selvfølge at man hjelper hverandre når man kan - og jaggu kan jeg sørge for ekstra skift til guttungen ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142938229-dere-med-barn-som-er-allergiske-mot-dyr-hvordan-ber-dere-barnehagen-ta-hensyn-til-dette/#findComment-142946275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå