Gå til innhold

Tror dere det er vanligere å ha barn som sover godt og lenge enn å ha barn med søvnvansker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes liksom bare man hører om de med barn som våkner klokken 6, våkner annenhver time, er vanskelige å legge osv.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Har ban som sover 12-13 timer hver natt, har sovet godt og lenge om dagen som små osv.

 

Jeg legger meg midtnatt og sover minst 8 timer hver natt, søvnmangel har jeg aldri lidd av.

 

Hva er vanligst egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha ha ha for meg er det motsatt ;o)

 

Vi har en med store søvnproblemer, jeg kjenner bare en som er som vår lillegutt. "Alle" vi snakker med har barn som sover 12-13 timer i ett strekk fra 2 -3 mnd alder. Men jeg spurte helsesøster om akkurat dette, da sa hun at det faktisk er ganske vanlig med søvn vansker hos barn, men at ikke alle vil si hvordan det egentlig er...

 

Svigerinnen min fikk litt etter oss, hun syter og klager hver gang gutten deres har vært våken mer enn 1 gang! Da blir jeg så forbannet!!

 

IKKE klag til oss som må opp opptil 10 ganger hver eneste natt for at dere har noen netter med nattevåk! Jeg er på nippet til å eksplodere når noen syter og klager til meg uten grunn... Jeg har tatt gutten vår hver eneste natt i 16 mnd nå og har ikke klaget over vår situasjon til andre enn søvnterapaut, lege og de som har noe med det å gjøre.

Vi må bare gjøre det beste ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre selv, og har latt de styre søvnbehovet sitt selv, fra første dag, har aldri vært plaget med søvnmangel her i hvertfall, og ikke i slekta heller, men alle har latt ungene styre seg selv, de sover om natta og har gjort det fra de var en ca 4 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror selvsagt på deg i din beskrivelse av ditt barn, men jeg tror det er skjeldent. Jeg tror også at det finnes barn som nesten ikke sover, men jeg tror det er skjeldent.

 

Jeg tror de fleste babyer våkner en gange eller to minst på natta, og dagen kan gjerne begynne tidlig. Jeg tror det er normalt! Så dreier resten av greia seg om hvordan man oppfatter situasjonen, og det kommer da an på hvilke forventninger man har, hvor sliten man er etc.

Er man selv trøtt, så er det et mareritt med vanlig nattamming, slik som så mange babyer gjør. Har man derimot sovet nok, man har ro i livet, så sier man allikevel at babyen er god som gull og ikke noe stress på natta fordi om man har vært våken og ammet noen ganger.

 

Så ja, hele spekteret finnes, de fleste er nok sånn på midten, og MYE, nesten alt kommer an på hvordan vi selv føler oss. Hvor mye eller hva vi takler.

 

Sikkert litt på siden, men det er min oppfatning av saken. Har man en forventning om at babyen skal sove, opplever man det stressete med vanlig natte våk. Har man forventning om at det skal være baluba er man imponert over nurket som bare våkner for å f mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det kommer nok litt an på barna og.

Hadde min fått styre selv, hadde det ikke blitt mye søvn(han har hatet å bli lagt/sove siden han var 3 mnd). Så her har vi ikke hatt noe annet valg enn å ta styringa, uten at det heller har hjulpet så mye.

Først nå når han er 2 år ser det ut til å gå rett vei. Siste 1 1/2 uka har han sovet flere hele netter enn netter med en eller flere oppvåkninger. Det har ikke skjedd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min var vanskelig å legge da han var liten. Men så fikk han plass i bhg, og etter det sov han som bare det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier aldri til noen hvordan vi har det med soving. Har så mange venner som klager over søvnløse netter og vi bare nikker i sympati. Men det kan vel umulig bare være oss som ikke sliter. Jeg har en på 1.5 som fortsatt sover 16 timer i døgnet. Jeg nevnte det for en person her inne engang og da ble jeg faktisk beskylt for å juge så sånt holder jeg for meg selv.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen i vennekretsen med barn som er like glad i å sove som datteren min. Hun blir 3 år til sommeren, og hun står gjerne ikke opp før mellom ti og tolv om formiddagen hvis hun ikke blir vekket. Legger seg klokkken halv åtte om kvelden, og ingen oppvåkninger i løpet av natten med mindre hun er syk. Det er heldigvis sjeldent :) Men hvor lett hun er å ha med å gjøre, er ikke noe vi snakker høyt om - for det er tydelig irriterende å høre for folk rundt oss...Broren min sliter med datteren sin, hun har ikke sovet en hel natt ennå, og hun er snart 3 og et halvt år gammel. Våkner mellom ti og tjue ganger hver natt. Jeg har hatt henne på overnatting to ganger, og begge gangene har jeg lurt på hvordan i alle dager man unngår å bli koko av slikt. Broren min liker dårlig at det er så stor forskjell på jentene våre, han skulle så gjerne hatt et sovedyr han også... men barn er vel bare forskjellige :) Har absolutt inntrykk av at det er mest vanlig med barn som våkner enn barn som sover gjennom hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg har hørt snakke om søvnproblemer snakker om at det er så vanskelig å LEGGE babyen og at h?n aldri sovner når h?n er lagt.

 

Vi lot alltid våre sovne i fanget/ved puppen og la dem så over i vår seng når vi la oss og vi hadde aldri noen sinne søvnproblemer noen av oss.

 

Skjønner veldig godt at det blir "søvnproblemer" om man forventer at babyer skal sovne av seg selv alene i en seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av hver, jeg;)

 

Eldstemann har vært en fryd om natten siden han var rundt 7 måneder. Han kan fint sove 13-14 timer om natten (og han sluttet med nattbleie da han var 2 år og 10 måneder, trenger ikke gå på do om natten engang)

Yngstemann var snill om natten til han var rundt 6 måneder. Da skulle han plutselig begynne å stå opp rundt 4-5 om morgenen. Nå er han 1,5 år og våkner 1-5 ganger om natten og vil stå opp rundt 5.30:(

 

For å svare på spørsmålet ditt så aner jeg ikke hva som er vanlig. Hvis man skal ta utgangspunkt i mine unger må det bli 50/50:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tvillinger sovner av seg selv i egen seng. Har gjort det hele tiden.

Hører de "prater" litt til hverandre en stund så blir det stille.

 

Gutten våkner ca to ganger om natta, da mest pga liggestilling og jenta sover natten gjennom.

De vekker ikke hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke med dere men min fb florerer av foreldre som klager over søvnløse netter. Tror ikke det er vanligere, men det er mer sosialt akseptabel å klage enn å skryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...