Gå til innhold

Arrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrg jeg hater å bo i byen!

Anbefalte innlegg

Gi meg noen positive ting meg å bo i denne byen så jeg makter å holde ut ett år til! (BERGEN)

Da er jeg ferdig med studiene og vi kan flytte fra vår 50 kvm lille leieleilighet til huset vårt på 200kvm og med tomt som er dobbel så stor.

Har nesten lyst å slutte på dagen, orker ikke mer kø på veien, kø på fjellet, kø overalt, eksos og narkiser som stjeler sykkelen min! For ikke å snakke om at vi ikke har familie i nærheten så vi er stucked hjemme etter kl 18 hver eneste dag.

Ikke er det noe særlig å finne på her heller... Hva gjør dere andre småbarnsfamilier som bor i by.....???

JEG VIL HJEM!!! :(

Fortsetter under...

Uff, nå bodde jeg i by for snart 6 mnd siden men flyttet ut på landet vekk fra byen og hjem til familie. Er mindre muligheter her, men ALT roet seg. Fikk bhgplass rett ved siden av leiligheten og jobben min er 100 meter unna leiligheten min den også ;) Jeg kan ergo løpe på jobb og levere i bhg ila 5 minutter og det er helt herlig. Vekk fra rushtid, stress og mas:) alt er i gangavstand her.

Når vi bodde i byen alle 3 fant vi på ting hjemme i leiligheten, og gjorde ting hver for oss. Trente, møtte venner osv. Barnevakt hadde vi omtrent aldri..

Er koselig i Bergen. Ta en tur i Sentralbadet i helgene, en tur på Fløien, åpen idrettshall. Til våren er det mange fine turområder, mate fuglene ved det lokale vannet, benytte dere av barnas hus, eller hva det nå heter, det som ligger bak kinoen.

Hvor i Bergen bor dere? Hvor gamle er småtrollene?

Vi bor i Bergen sentrum, med barn, og kunne ikke tenke oss å bo et annet sted enn i en by (kunne dog tenke meg å bytte Bergen mot Paris men man tager det man får). Vi trives virkelig. Selv om vi kan bare ha en bil pga parkeringen, selv om vi må kjøre til Sandsli for jobben og barnehage, selv om vi bor i 4. etasje uten heis med en 2-åring, og selv om jeg har til og med utsikt mot Nygårdsparken.

Vi har flott utsikt, masse lys, nærhet til natur og kultur, masse aktiviteter for store og små innenfor gangavstand, og trives generelt veldig med vårt urbant liv. Med gutten (2) går vi på akvariet, teater, konsert, Fløien, fisketorget, Torgallmenningen, alle lekeplassene i sentrum, ser på buekorps, nå skal vi prøve skøyter...finner alltid på noe, eller vi bare går tur i gatene sammen. Synes det er mye lettere å finne på ting, særlig siden alt er i nærheten, vi trenger ikke å planlegge, vi tar det på sparket.

Men jeg skjønner at du vil hjem, jeg er 14 timer med fly unna min hjemby, blir ganske nostalgisk når jeg er der på ferie.

Jeg og barnet mitt bodde i Bergen noen år da jeg studerte og jeg synes det var fantastisk, savner den tiden og byen utrolig mye. Nyt det så lenge det varer, du kommer sikkert til å savne det en dag :)

Annonse

Uffda! Har dere vært på besøksgården på Fjøsanger? Den skal være veldig kjekk for småttiser (min er fremdeles i magen så jeg har ikke vært der selv). "Vil vite" senteret er knall, Vannkanten for bading og vannsklier, det arrangeres babykinoer midt på dagen som er fint for småbarnsforeldre.

Når det blir varmere er sjbadet på Nordnes artig, Helleneset er også å anbefale, der er alltid mange barn som leker med hverandre, pluss der er et lite basseng. Det er jo myyyyye å gjøre i en by:)

Men jeg skjønner hva du mener med køer, det er ikke som på bygda. Hver sin smak, jeg ville aldri flyttet tilbake til bygda, men har valgt å kjøpe hus utenfor Bergen-sentrum så det blir en gyllen middelvei mellom bygd og by. Det kunne kanskje være et alternativ for dere? Eller kanskje ikke siden dere bare skal bo her et år til.

Hold ut, våren er her snart og da pleier alt bli så mye bedre:)

Takk for fine svar!

Mini er bare 1 år enda, så aktivitetene begrenser seg litt. Men her fikk vi jo mange gode forslag!

Vi bor på Møllenpris, skulle GJERNE bodd litt lenger mot fana, i ett hus med hage - men har som sagt ett hus å betale på allerede så det tåler ikke økonomien.....

Det er sant at ting blir bedre når våren kommer, så skal prøve å bli litt mer positiv :)

Hvor varmt er forresten vannet på sentralbadet? Har vert på vannkanten på babysvømming før, men det er egentlig ganske dyrt i lengden. Skal definitivt sjekke ut besøksgården!

Det er litt vanskeligere når de er 1 år, de er mindre lett å ta med seg rundt på kafé, og for små til å trives på en del aktiviteter.

Husker selv hvordan det var, plutselig var babykino, kafébesøk og babymassage uaktuelt, men han var ikke klar for noe annet hellet. I tillegg var det vinter, akkurat som for deg nå.

Gled deg til sommeren, det blir mye bedre med en gang barnet blir større og mer mobil. Da blir aktivitetsbredden mye større. Jeg tuller ikke når jeg sier at vi glatt kunne tilbringe 1 time på torgallmenningen i fjor vår (da var han litt over 1 år), han gikk rundt og betraktet folkelivet og var storfornøyd.

Kan anbefale åpen barnehage også. Den på St-Paul er bra, det var min mann gikk (han var hjem i 4 mndr med gutten), men foreldrene er i hovedsak utenlandsk og barna er ofte en del større. Men de hadde det super. Åpen barnehagen i Nykirken er visst veldig populært og der skal det være mange små barn, ifølge en jeg traff på Godt Brød en gang.

Vi burde danne en klubb for urbane Bergensmødre. VI er forresten "nesten" nabo, jeg bor på Høyden.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...