Gå til innhold

Hva gjør dere på i permisjonstiden.......min mann er ikke fornøyd med meg!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør typisk husarbeid hver dag som tømme oppvaskmaskin, rydde kjøkkenet, sette på 2-3 maskiner med klær, henger opp klær og bretter, handler mat, lager mat og rydder etter hver middag, rydder alle kriker og kroker, skifter på senger, i tillegg lage takkekort, dåpsinvitasjoner, for øyeblikket planlegge hele dåpen alene med innkjøp, pynt osv..... Og så går det jo tid med til amming, gulping, skifting og ikke minst vil jeg gi datteren min på 3 mnder masse oppmerksomhet mens hun er våken.

Har også en sønn på 3 år, i trassalderen, som jeg også må vie tid til men på kvelden er stort sett mannen min hjemme så han tar hovedsaklig seg av han.

Vi har sjelden et strøkent hus. Jeg er ikke flink å vaske gulv men støvsuger selvsagt ofte. Synes det blir mye rot med en familie på 4, fatter ikke hvordan folk klarer å holde det så ryddig.

På dagtid sitter jeg bare når jeg ammer eller spiser, mer har jeg ikke samvittighet til. Uansett er ikke min mann fornøyd med det jeg gjør, han skryter sjelden egentlig. Han er meget flink selv i helger og sånn, han kan gjerne vaske hele huset en tidlig lørdags morgen. Planen min nå er å pusse opp jenterommet men kommer aldri i gang pga alt det vanlige husarbeidet som må gjøres først og dette maser han på.

Bare lurer på hvor mye dere får til og hvordan.......? Er jeg helt bak mål? Han mener jeg bør bli mer effektiv, men han vet da ikke hvordan det er å ha en liten baby som er totalt avhenig av deg..... Jeg vil da også kose meg litt i permisjonstiden, om 6 måneder er jeg tilbake i .....ugg....jobb!

Klem fra meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synest det hørest ut som du gjør en hel masse jeg! :-D

Skal mannen din ha pappaperm?

isåfall,så sleng i ham neste gang han kritiserer deg at " når du selv har hatt din permisjonstid, og da klarer å holde alt strøkent og i tillegg gjøre "alle andre oppgaver utenfor huset",DA kan du komme med kritikk- så skal jeg kaanskje gidde å høre på deg."

Skrevet

Huff da:/ ikke noe hyggelig å føle at man aldri strekker til.. Syns du får til meeeer enn nok på en dag og i tillegg har ei på 3 mnd som absolutt krever sitt.. Nei han mannen din bør absolutt ta av seg hatten sin for deg!!

Jeg er vel ikke den mest strukturerte på hjemmebane heller, og jeg blir lett frustrert når ting flyter her:( min samboer er ikke særlig flink til å ta initiativet til å gjøre noe, men mye handler nok om at han er sliten etter jobb og har mye annet å gjøre da vi har tatt over halve gården i tillegg. Men han er sabla flink til å bruke klær og slenge de fra seg over alt og det kan jeg bli mektig irritert over og innimellom tenker jeg at jeg skal boikotte klesvasken hans.. He he,og det hender han setter på en vask eller to, men stort sett ligger de der og da MÅ jeg ta det før jeg blir gal :P som oftest er det jeg som kjefter litt på han for at han må hjelpe til mer her hjemme. Det er utrolig mye som må gjøres her hver dag og han sier ofte at jeg er flink, det skal han ha for:) ellers hadde jeg blitt nebbete (som han kaller meg når jeg klager på ditt og datt :) )..

Skjønner heller ikke hvordan folk klarer å ha det strøkent hver dag med flere barn til og med.

Her er det ikke mye tid til avslapping og noen ganger glemmer jeg å spise:/ prøver å bruke mest mulig tid på lek med lillegutt for det syns jeg er viktigst!!

Det blir lettere å få gjort noe når de små blir litt større og klarer å underholde seg selv mens man gjør unna noen oppgaver.

Uansett hva din mann sier så syns jeg du skal se på deg selv som en flink mor som absolutt gjør mer enn mange andre hadde klart på en dag.

En klapp på skulderen til deg fra en annen sliten husmor:)

Skrevet

Hmm.. HVA er det han syns du gjør for lite av?? Syns han det er for skittent, for rotete eller hvordan er det? Og NÅR syns han du skulle gjort dette, og har han en formening om HVA du skulle gjort for å jobbe mer effektivt?

Å gjøre husarbeid effektivt med barn i huset kan være vanskelig, blir jo til stadighet avbrutt, du kan jo høre med han hva han egentlig mener med det han sier, hvilken løsning han ser for seg- kan jo være han ikke helt forstår hvor mye en baby krever ila dagen, i så fall bør du rømme huset en helg eller noe, så får dere se hva han får ut av helgen...

Jeg syns jeg har greit med tid å sitte på baken jeg da, og føler at det hjelper å ikke ha på tv på dagtid, ta ting lenge før de hoper seg opp, pc brukes kun når begge sover, og har gjennom div. jobber lært å "ikke gå tomhendt fra ett rom til et annet, det er alltids noe som skal dit du skal.." hehe...;)

Vel,syns det ser ut som du gjør masse jeg, om det er effektivt er det jo vanskelig for oss å si :)

Skrevet

Ehh... Er mannen din seriøs?

Isåfall synes jeg du skal innvilge han en hel helg med ALT som hører til mens du reier bort.

Skrevet

Synes det høres ut som du er veldig flink jeg! Tar jo masse til å ha en liten en å passe på! Jeg er i alle fall veldig fornøyd om jeg bare får gjort det dagligdagse forefallende husarbeidet ved siden av å ta meg av vesla ila dagen. Og sambo er også fornøyd tror jeg, han skjønte tidlig at babyer tar mye tid heldigvis. Føler selv at jeg ikke sitter mye og later meg ila dagen, spiser gjerne mat sittende på gulvet ved siden av vesla når hun ligger og leker, men så har jeg da heller ikke dårlig samvittighet om jeg setter henne til å se Drømmehagen mens jeg slapper av selv. Jeg har tross alt gått gravid i 9 mnd, føda henne og er oppe om natta og ammer mens sambo og andre som er i vanlig jobb kan ligge og sove, jeg ser på det som mitt privilegie å kunne slappe litt av iblant og nyte denne permisjonstida som jo går rasende fort. Det synes jeg vi har fortjent! Synes du skal prøve å ikke bry deg om at mannen din kritiserer deg for å ikke gjøre nok, han aner ikke hva han snakker om!

Skrevet

Har denne mannen egentlig tenkt gjennom hvor "lang" tid det tar å henge opp en maskin med 43 sokker og 24 truser?.. For det tar jo faktisk litt tid.

Min baby på 2 mnd lar meg sjelden holde på med noe lenger enn 10-15 min hvis han er våken. Og jeg er rimelig fornøyd hvis jeg både har fått satt på vaska OG hengt den opp.

Synes du er flink jeg!

Skrevet

Du er kjempeflink! Jeg fatter ikke hvordan du får gjort alt sammen!

Jeg har bare én å ta meg av, men synes jeg har vært flink når oppvaska er tatt, middagen forberedt og hvis jeg har fått rydda litt i løpet av dagen.

Det synes samboer også :)

Skrevet

Mannen din provoserer meg, han hadde hatt godt av noen alvorsord.... Grrr altså.

Følg rådet til en ovenfor her, stikk av ei helg og la han ha barna og se hvor effktiv han er da :(

Skrevet

Du gjør myyyye mer husarbeid enn det jeg gjør hver dag.

Jeg vasker huset hver torsdag. Utover det så rydder jeg litt hver kveld, setter på en maskin med klær (sånn hver 3.dag kanskje) og kjører en oppvask.

Ja, også lager jeg middag. Handle gjør jeg rundt hver 14 dag.

Her bruker vi dagene på å kose oss, å leke, være ute, spise, sove og ha det kjekt. Orker ikke stresse rundt med husarbeid og så lenge det er levelig og slik at man kan ta imot folk som kommer uanmeldt så er det helt ok;)

Skrevet

Takk for støtten!! Selv synes jeg at jeg er dritflink og koser meg glugg ihjel denne gangen, sist perm gikk jeg kun rundt meg selv. Men handler dere mat en gang i uken og planlegger alle middagene søndagene? Hvordan bli mer strukturert? Jeg handler 2. hver dag og det irriterer han..... Klarer ikke planlegge men det står middag på bordet hver dag og kjøleskapet er alltid fullt.

Jeg har en snill mann, altså, han er bare veldig ordentlig med brettekanter i skapene og orden i hyllene og har alt i system, jeg er ikke sånn, aldri vært men skulle ønske jeg var. Men er blitt ti ganger bedre siste året fordi man må jo det med småbarn.....

Skrevet

Nå er vi bare en voksen og en baby så det er ikke så vanskelig å planlegge. Jeg handler basisvarer sånn hver 14.dag - dvs. fisk, kylling, karbonadedeig, pålegg, poteter, kaffe, toalettpapir, grønnsaker osv. Og så komponerer jeg middager av det jeg har i kjøleskap og fryser for de neste to ukene.

Blir av og til litt ekstra handling til helga, men jeg prøver å unngå det og å unngå småhandling (jeg sparer til ulønnet perm:)

Tror nok at mannen din kan bli noe rundere i kantene. Din "jobb" er først og fremst å ta vare på babyen når du er i permisjon og så tar man resten når man har tid (og litt tid blir det alltids hver dag).

Ting trenger ikke være strøkent til enhver tid. Sånn tenker jeg iallfall;)

Skrevet

Får ikke nødvendigvis gjort så mye hver dag.. men jeg passer på at vi alltid har rene klær i skapet alle sammen.

Hybelkaninene løper rundt på gulvet.. og vinduer er skitne. Ingen av oss bryr oss noe særlig om det. (før var det alltid ryddig og representabelt her!)

Vi deler litt på husarbeidet, når det først gjøres, og mannen er den som oftest handler på vei hjem fra jobb.

Jeg ammer/skifter bleier/leker/pludrer osv. med jenta vår hele dagen, og syns ikke jeg kan prioritere bort det for husarbeid f.eks.

Fatter ikke at det forventes at du skal gjøre mer enn du gjør. Høres ut som du gjør mer enn nok, spør du meg. Skulle gjerne hørt hvordan det går når han har permisjon og "eneansvar" for barnet + alt i huset.. Kan hende han endrer mening da... ? Jeg håper i alle fall han får en liten "lærepenge" da.

:-)

Skrevet

Syntes du er kjempeflink jeg!! Å ta seg av et lite barn, stimulere det og gjøre det lykkelig tar uendelig mye tid det også!!

Mannen din er heldig han...

Skrevet

Først av alt: Du er dritflink! Du gjør mye mer husarbeid enn meg høres det ut som. Man skal også kose seg litt i permisjonen, ikke bare være hushjelp på heltid. Om det var sånn her, at jeg skulle gjøre alt i huset, fordi jeg var hjemme, og måtte ha brettekanter og strøkent hus og middag på bordet hver dag - og i tillegg pusse opp (!) - så hadde jeg heller dratt på jobb, og kost meg med å komme hjem til unger og mann som hadde alt på stell isteden...

Men et par tips: Her handler vi stort sett en gang i uka. Har en lapp på kjøleskapet der jeg skriver handleliste etterhvert som jeg kommer på hva vi mangler. Og så er jeg blitt flinkere til å bruke det vi har i frys og kjøl, istedenfor å småhandle hele tiden, det sparer hvertfall jeg mye tid og bryderi på. Et annet tips, som funker bra for meg er å ikke HA så mange ting! Jeg har ryddet og kastet ut massevis av klær og ting og tang som vi aldri brukte, men som vi hadde fordi det var jo "kjekt å ha i tilfelle bla bla". Utrolig hvor mye lettere det er å ha orden på ting, når det faktisk er litt plass i skuffer og skap, og ikke feks gangen flyter over av sko og jakker man aldri bruker, badet er fullt av alt mulig man ikke har tatt i på flere måneder, gamle ubrukelige klær ligger i veien i kleskapet og skjuler det som faktisk er verdt å bruke, gamle papirer og blader som man aldri kommer til å se på igjen kan med fordel kastes. Har rett og slett blitt litt minimalistisk, og tenker meg om når jeg handler, både til meg og ungene. Utrolig hvor mye kjappere rydde-raidet etter ungene er i seng går, når jeg faktisk har en fast plass å legge ting som skal ryddes.

Når det er sagt, så synes jeg det flyter her stort sett likevel - sånn er det vel bare med små i hus, og tror ærlig talt ikke andre har det så strøkent alltid de heller:)

Skrevet

Oj, så flink du er da. Her er vi for det meste på farten vi. Koser oss hjemme fra hun våkner om morgenen (kl 09) til rundt kl 12, da drar vi enten på trening, lunsj sammen venner, lang gåtur eller noe annet koselig. Gjør gjerne husarbeiid en time før vi drar ut og da er det som regel ryddig og setter på en vaskemaskin før jeg drar. Støvsuging, vasking, oppvaskaskinen, klesvaska o.l tas da når vi kommer hjem, da er som regel mannen hjemme og hjelper til eller gjør det før vi kommer hjem, og han handler på vei hjem fra jobb. De dagene vi er hjemme gjør jeg som regel litt mer.. Huset er som regel alltid ryddig, men er dager det står på hodet når vi har litt dårlig tid på dagtid. Husk at denne tiden får du aldri tilbake, kos deg masse, husarbeidet kan stå en dag eller to:)

Skrevet

unnskyld meg men jeg synes det er GANSKE frekt av mannen din å klage på at du ikke gjør nok!!! Det går ikke ann!!!!

Jeg blir sliten bare av å lese hvor mye du faktisk gjør i løpet av en dag.. !! Å ha to barn er slitsomt i seg selv, og du skal ikke flyt rundt å gjøre alt mulig annet.. vil han at du skal slite deg helt ut eller?

Her i huset prøver vi å holde det sånn greit ryddig... jeg prøver å ta en sjau før jeg legger meg så jeg slipper stå opp til rot.. vaske gjør vi en gang i uken, men mannen tar seg ofte av det.. jeg setter opp middager for en uke og handler en gang i uken ... (blir noen ganger noen småkjøp)... Jeg orker ikke alltid vaske klær og styre... noen dager gjør jeg ingenting annet enn å være sammen med mini... mannen min klager ikke, men har forståelse for at jeg ikke får gjort mer enn jeg gjør..

blir litt irritert jeg.. prøv å la mannen din være alene med de to små noen timer og se hvor mye han får gjort.. makan.. !!!

Skrevet

Syns du rekker over masser av ting jeg da men, så kan ikke se hva mannen din klager over. Det han mener er mangelfullt får han gjøre selv da kanskje, i stedet for å klage....?

Her rekker jeg å:

- tisse hvis jeg skynder meg, skal jeg nr 2 må vesla være med

- slenge på meg en joggebukse og en genser over t skjorten jeg har sovet med (nice, i know)

- hive i meg brødskiver dersom jeg kan legge pålegget på og ikke smøre

- se hvem som har sendt meg meldinger, men ikke svare

- se hva som går på tv samtidig som jeg bærer rundt på en 5 kilosognoemerkanskje liten hissig innpåsliten blodigle som aller helst vil suge seg fast på puppene mine som jeg KANSKJE rekker å smøre med litt Purelan samtidig som jeg tisser.

Satt litt på spissen her altså, men.....

Mannen min kunne bare våget å klaget på noe her i huset altså, da hadde han fått så øra suste.

Jeg laget gjerne mat og støvsuger huset når han er hjemme mens han bærer rundt på kleggen :-)

Her gjelder prioriteringer. Sørger så klart for rene klær jeg også, bikkja får turen sin og maten sin, jeg har en viss standard, men har droppet dårlig samvittighet for en del uker siden. Nå har jeg bestilt bæresjal og håper på en litt enklere hverdag.

Skrevet

Blir litt oppgitt over denne mannen din! Det høres ut som du gjør masse.

Du har faktisk ikke permisjon for å gjøre husarbeid, men du har permisjon for å ta deg av barnet ditt. Husarbeidet kommer på toppen av det hele.

Jeg stresset masse med dette i begynnelsen av permisjonen min. Det var overveldende å skulle ta seg av den lille jenta og i tillegg løp jeg rundt med støvsuger og støvklut hele tida. Men etter en stund bestemte jeg meg for at nei, nå er det nok. Her er det Vesla som står i fokus, og det er ikke gullende rent til alle tider. Vi koser oss masse og jeg kommer ikke til å tenke tilbake på permisjonen som en tid da jeg gjorde masse husarbeid. (jeg gjør husarbeid altså, men jeg tåler litt støv også)

Skrevet

Rekker vel omtrent det samme som Skaubinna over her, men har heller ingen ambisjoner om å være hushjelp mens jeg har permisjon. Jeg tenker som så at jobben min nå er å være mamma, så får vi dele på husarbeidet og middagslagingen og alt annet som om jeg var ute i vanlig jobb :-)

Null dårlig samvittighet her i gården altså for at middagen ikke er ferdig og jeg har hvilt på sofaen i stedet!

Skrevet

Jeg gjør ikke så mye mere enn det man skal i permisjonstiden da, nemlig ta seg av barnet, og seg selv :-) Jeg rekker klesvasken som regel, og lager middag, og henter storesøster i barnehagen. Dagen flyr og jeg ser det ikke som min oppgave å være hushjelp, noe jeg heller ikke forventer av mannen min når han skal ta permisjon.

Skrevet

Whaaaat?

kjenner faktisk jeg blir litt provosert av mannen din.. Hadde min lirket ut av seg noe sånt, skal jeg love deg han hadde fått så hatten fløy :P

Jeg tar støvet når hybelkaninene begynner å knurre jeg.. altså.. tar det med knusende ro. vasker klær når det nesten er tomt for reine. Hender jeg slår til og vasker før da. Føler meg stolt om jeg får tatt med vesla og handla mellom sovingene. Og når jenta sover, da er jeg så sliten jeg at sofaen er min venn.. da lader jeg, for jeg vil ha litt energi å gi jenta mi når hun våkner igjen.

Jeg lager gjerne middag, men det er etter typen er kommt hjem og tar tulla. Da er det en befrielse å få gjort litt annet.. jeg gjør det ikke fodi det er min jobb å lage middag.

Her i huset er jenta min jobb, hans jobb er hans jobb og når han kommer hjem er hus og barn felles ansvar. Det er da vi eventuelt tar husarbeid. Og når jenta har lagt seg?? Da er det 2-3 timer med tid for oss selv.. og da er det skjelden "kaninene" får noe stell for å si det sånn..

Jeg ville gjort noe som fikk han til å åpne øynene sine og forstå hvor fantastisk du er.. for det er du! Jøyemeg for et arbeidsjern! Og så våger han å klage??

Han fortjener en runde god gammeldags "ris på rævva"! :P

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Synes mannen din skal ta seg en bolle! Tipper pipa får en annen lyd når han har fedrekvoten sin, det dumme er jo at da er bebis større og all ammetiden er borte. For amming tar mye tid!

Tja, hva jeg gjør... står opp med våre tre barn og får de eldste der de skal. En på skolen og en i barnehage. Babyen er selvsagt med meg.

Jeg handler en dag i uka. Gjør fortløpende husarbeid, som oppvaskmaskin, klesvask, rydding etc. Går tur med babyen. Treffer venninner. Så kommer eldste hjem fra skole (ikke på sfo) og jeg lager mat til henne mens hun forteller hva hun har gjort og lært. Deretter er det leksetid før vi henter barnehagebarnet. Jeg gjør et tappert forsøk på å ha middagen klar til mannen kommer hjem... men det blir som oftest med forsøket :P Med tre barn så er det greiest å lage middag mens han underholder dem.

Gulvvasken gjør mannen min, 1- 2 ggr i uka. Støvsuger ved behov.

Ingen klager på meg! Og han kunne bare våget...;) Tror ikke han hadde turd! Hehe

Skrevet

Hjelpemeg, jeg blir litt sint når jeg hører sånt jeg! Mener også at man skal kose seg i permisjonstiden, og da får det bare være om alt ikke er strøkent. Jeg bruker permisjonen til alt jeg har lyst til, tar med babyen og reiser hit og dit og besøker venner jeg aldri har tid til å besøke når jeg er i jobb, og når jeg ikke er borte koser jeg meg med babyen hjemme uten å tenke på at det skal være strøkent hele tiden, eller jeg går på café eller besøker folk i byen jeg bor i (er heldig og har venninner som også er i permisjon). Og mannen synes det er helt greit og mener også at man bør utnytte tiden til å kose seg, og ikke til å gå rundt og være gammeldags husmor.

Mannen min er heller ikke sånn at han skryter om jeg gjør noe. Men han sier heller ikke noe på det om jeg ikke gjør noe fornuftig.

Enig med de andre her, reis bort og la ham være alene med babyen en stund, så kanskje han skjønner at det er en del arbeid. Og at når babyen er blid og fornøyd så er det godt å bare leke sammen, og når den sover er det godt å ha litt alenetid uten å måtte kaste seg rundt og være husmor/husfar.

Du kan jo sitere noen svar fra her inne, så kanskje han innser at han er litt urimelig? Håper iallefall det, høres ikke noe kjekt ut sånn som det er.

Skrevet

Du gjør myyyye mer enn jeg.. Helledussen. Du er kjempe flink. Jeg har "bare" et barn og jeg klarer ikke holde huset ryddig en gang. Jeg tømmer oppvaskmaskinen hver dag og setter inn nytt og setter på minst 1 vask, men det ligger alltid leker og flyter overalt. Og det synes mannen min er verdens undergang. Jeg kan ikke rydde leker heeeele dagen, fordi ungen min synes det er kjempe festlig å rote det til med en gang. Jeg rydder det sammen når hun sover og resten av dagen får det bare ligge. Og forresten synes jeg ikke et hus trenger å være strøkent. Det bor da folk i et hus! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...