Gå til innhold

gutt på snart 4, snakker veldig dårlig..

Anbefalte innlegg

Min nevø som blir 4 i juni snakker så dårlig at man knapt nok skjønner hva han sier. Når skal man egentlig reagere? jeg kan fårstå at barn på 4 kansje har problemer med å uttale R eller S og noen enkelte vanskelig ord. Men han snakker like dårlig som min sønn gjorde når han var mellom 1 og 2 år. Man skal riktignok være forsiktig med å sammenligne barns utvikling men er det ikke normalt at barn på 4 skal iallefall uttale noen ord riktig? Har noen en formening/Erfaring med dette?

Fortsetter under...

Mener jeg har hørt at det er i 4-års alderen man bør vurdere å få hjelp om barnet har veldig dårlig språk. Går han i barnehage? I såfall sklulle man jo tro at de tok tak i det der om han er veldig sent ute.

Etter som han ikke er fylt fire år, så blir nok ikke så mye gjort enda. Men det er viktig for foreldrene å være litt obs selv, for det er ikke alltid at barnehagen reagerer fort nok når språket er dårlig. De kan ta kontakt med PP-tjenesten i kommunen å få noen derfra til å komme i barnehagen og observere barnet og gjennomføre språktester. Dette er viktig å få til før han begynner på skolen, for søknadsfrist for å få ekstra hjelp der er gjerne et halvt år før skolestart - og da skal de helst vært utredet før det.

Vi måtte henvise vår 5-åring til PPT selv, etter som barnehagen ikke gjorde det. Det til tross for at jeg hadde tatt det opp med dem i nesten ett år at jeg ønsket utredning. Nå har det vært en person derfra som har observert han og sendt henvisning til logoped. Så nå får han timer til utredning der - og endelig hjelp:) Og selvfølgelig gode tips som vi kan bruke hjemme for å fremme ei god språkutvikling.

Men som sagt, det er tidlig enda, men i løpet av neste barnehageår bør det skje noe hvis språket ikke blir bedre. Uansett er det bedre å ta kontakt med hjelpeapparatet en gang for mye enn en gang for lite!

Lykke til!

Jeg har en niese som var akkurat som nevøen din. Snakket veldig dårlig til hun var 4. Hun fikk hjelp av logoped og spesialpedagog i banehagen, og nå snakker hun helt rent (er 6 år nå). Men jeg ville nok bedt foreldrene etterlyse hjelp fra barnehagen. Det er veldig sent når de begynner på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...