Gå til innhold

Kondisjonstrening, når vil jeg komme over kneiken?

Anbefalte innlegg

I høst begynte jeg å gå mye turer i raskt tempo med vognen. I starten peste jeg som en strandet hval, men etterhvert gikk det lettere. Jeg la også om kostholdet, og gikk ned 13-14 kg på 4 måneder. Trente litt styrketrening på gulvet hjemme, men ikke så mye.

Så begynte jeg å jobbe etter nyttår, og begynte å trene på helsestudio. Nå svømmer jeg i ca 30 min en dag i uken, og så trener jeg styrke i ca 25-30 min 3-4 dager i uken. Før styrketreningen blir det 10-20 minutter på elipsemaskin eller romaskin som oppvarming. Jeg spiser fortsatt ganske sunt, men vekten nekter å gå mer ned, og det siste magefettet nekter å forflytte seg fra min deigete mage. Så spurte jeg ene instruktøren, og hun sa at det eneste som ville hjelpe var mer kondisjonstrening. Min 30 minutter 3 ganger i uken, og da skal jeg være gjennomsvett og pest etterpå sa hun. Det ville få fettet til å ta en langsom skilsmisse fra magen min, og få vekten ned til ønsket sted. Problemet er bare at jeg hater, virkelig hater, kondisjonstrening! Sikkert fordi jeg har elendig kondis ;)

Nå forsøkte jeg å jogge i går. Kledde på meg, musikk i ørene og ut. Lett jogging i 5 minutter, så økte jeg til rask jogging så lenge jeg orket. Noe som var ca 1 minutt, da peste jeg som den berømte strandede hvalen igjen og klarte ikke å snakke sammenhengende. Så da gikk jeg i noen få minutter, og ny løpeøkt til blodsmaken tok meg. Nok imponerende 1-2 minutter. Tommel opp for kondisen min ja... Klarte å holde på med dette totalt i 20 minutter før jeg slepte meg inn døren og konkluderte med at jogging ute i minusgrader ikke helt er tingen for meg. Men det MÅ bli tingen for meg, for det er det eneste jeg har tid til utenom den andre treningen og alt annet.

Så hvordan bør jeg gå frem for å få dette til? Mer intervalltrening? Bare rolig jogging? Hvor lenge hver gang? Når bør det løsne litt? Kjenner jeg trenger et mål! :)

Fortsetter under...

Kanskje jogging ikke er tingen for deg?

Selv har jeg ingen ting imot kondisjonsøkter, men jeg NEKTER å jogge. Etter å ha trent i hele 3 uker nå, står jeg uten problemer 45 min på ellipsemaskin, eller 45 min på ergometersykkel. Jeg liker godt spaserturer i kupert terreng. Men altså ikke jogging.

Kondisjon kommer fort når en først begynner, det er således en motiverende ting å gjøre. Men finn noe du liker, så går det mye lettere...

Tanken har slått meg ja, hehe, men det er faktisk det eneste jeg kan gjøre vis ikke jeg skal kutte ned på styrketreningen. Og det vil jeg helst ikke fordi jeg har lyst på en strammere og sterkere kropp, før jeg begynte hadde jeg knapt nok fiskebollemuskler, dessuten liker jeg styrketrening.

Hvor kjapt merket du bedring da? Å løpe på sånn tredemølle er helt uaktuelt, men ute i naturen burde jeg klare å finne motivasjon til det dersom bare kondisen blir bedre.

HI

Jeg har aldri hatt så god kondis som nå etter at jeg begynte å trille tur hver dag. Og tro du meg, jeg har jogget før jeg fikk barn, drevet på med hest aktivt i mange år (og da snakker vi hver eneste dag). Men kondisen kom ihvertfall ikke til meg når jeg jogget.Meen det kan ha en sammenheng med at jeg røkte da jeg jogget, og det gjør jeg ikke nå lenger.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...