Gå til innhold

Det er litt morsomt at noen kan kalle andre for dum fordi de har mange skrivefeil


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har dere virkelig ikke fått med dere at det overhode ikke trenger å være en sammenheng mellom intelligens og skriveferdigheter? Noen ganger ja, men som oftest ikke. Og som hersketeknikk er det rett og slett patetisk å sette lese- og skrivevansker i direkte sammenheng med intelligens.

 

Noen skriver litt feil fordi de skriver fort og noe slurvete, f.eks tastefeil. Disse ville antagelig skrevet helt korrekt når de må, men gidder ikke på sider som dette.

 

Noen skriver feil fordi de har lese- og skrivevansker, men dette er da altså en spesifikk lærevanske som ikke har noen sammenheng med intelligensen. Det finnes mennesker med spesifikke lese- og skrivevansker som er genier, og det finnes mennesker med spesifikk lese- og skrivevansker som er lite smarte.

Noen skriver feil fordi de har mindre generelle lærevansker, altså faktisk har lav intelligens, men de er det nok svært få av her inne.

 

Og så er det noen som skriver feil fordi de ikke likte seg på skolen, og ikke fulgte så mye med i timene som de burde ha gjort. De trenger ikke å være mindre smarte, bare uinteressert i å lære seg godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg setter ingen direkte link mellom manglende evne til å skrive riktig og intelligens, men jeg vil påstå at de som skriver med mange feil mangler grunnleggende kunnskaper (selvsagt gitt at de ikke har dysleksi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er jo bare dumt, selvfølgelig vet alle at de som kan å skrive rett er rene genier alle som en! Hvis noen skriver feil så er de rett å slett dumme!

 

Det har ingenting med det faktum at man kjedet seg ihjel på skolen fordi det var rett å slett ingen utfordring, og alle er jo intreserte i å lære seg å skrive norsk ordentlig!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke lærte seg å skrive riktig på skolen, så kan man vel heller si at skolen var en for STOR utfordring, i motsetning til hva du sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver mye feil. Det skyldes i hovedsak dysleksi men jeg skal også innrømme at jeg ikke var velig ivrig på å jobbe ekstra med stavingen min på skolen. Det var andre fag som var mye mer spennende.

Dysleksi vil jo faktisk si at jeg er mindre smart på akkurat det området, på andre områder er jeg derimot langt over middels smart. Egentlig er det vel ikke så viktig om staveproblemene skyldes har en diagnose som dysleksi eller om de skyldes lathet, eller generell lav IQ. Jeg forstår at mange stavefeil kan være irriterende for leseren uansett, men det er innholdet som sier noe om hvorvidt man har greie på det man skriver om, ikke stavingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok en av dem du prøver å treffe med dette innlegget.

Jeg setter ikke likhetstegn mellom skrivefeil og lav intelligens, men innrømmer allikevel at jeg sliter med å ta folk med mye skrivefeil på alvor. Nå snakker jeg ikke om tastefeil, det kan skje alle og jeg forstår utmerket godt at man ikke gidder å lese sensur på innlegg på et forum som dette.

 

Men når folk bruker og og å feil, ikke kan forskjell på hun og henne, orddelingsfeil og elementære feilstavelser av typen honkle og sitvasjon så skyldes ikke det at de ikke har sett over det de skriver.

 

Jeg jobber mye med rekruttering og søknader med mye skrivefeil havner som regel rett i NEI-bunken hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thumbs up til 20:50.

Det kan dessuten være ganske enkelt å avsløre hvorvidt en person har dysleksi, slurver eller bare ikke kan skrivereglene.

En dyslektiker vil gjerne ha mange og "tilfeldige" feil. En som ikke har lært seg å skrive har gjerne færre, men mer "gjennomgående" feil, som å bomme på og/å, dem/de, særskriving, tegnsetting og så videre. En som slurver har ofte grammatikken i orden, men skriver enkelte ord feil. Som "ejg" i stedet for jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i et innlegg her inne der du møter på slike type feil, så kanskje neste gang bør du la tvilen komme dem tilgode? Kanskje de har en spesifikk les- og skrivevanske og er veldig lei av, og lei seg for, at skrivingen deres stadig blir kommentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange tråder om dette temaet i det siste. Det er tydelig at det provoserer at mange mennesker synes at grunnleggende kunnskaper om sitt eget morsmål er noe alle mennesker burde bestrebe å ha.

 

Jeg har aldri sett noen her inne påstå at man nødvendigvis er lite intelligent dersom man ikke behersker skriftlig norsk på et noen lunde ok nivå. Det derimot mange mener, er at det kan være vanskelig å ta tekster med mange skrivefeil alvorlig. Tekst, og tekstens avsender, mister troverdighet for mange når den er overlesset med dumme feil.

 

Så kan man mene at det er aldri så teit og urettferdig, men sånn er det bare. Vi har alle områder vi kan bli bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går du ut i fra at 20:57 har for vane å kommentere andres skrivefeil da 21:02.

Man må kunne ha en mening om temaet uten å bli beskyldt for å nesten mobbe dyslektikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...