Gå til innhold

Jeg mener at vi er litt for hysteriske i Norge og at barna i denne genrasjonen er både mamma/pappadalter, late og frekke og det blir tatt for mye hensyn til barnets og at man syr puter under armene på de ..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt for mange påstander der til at jeg orker å svare på alle. Ikke alt er hysteri, noe er mere kunnskap f.eks bilsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg litt enig. Det finnes utrolig mange frekke, ufordragelige barn der ute. Har jobbet litt i skolen og er sjokkert over oppførselen på enkelte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at alt for mange foreldre misforstår sin rolle som forelder og oppdrager, og synes synd på mange av barna som vokser opp i dag, de kommer nok til å få et sjokk eller to ut i den virkelige verden, hilsen en som gjør barna klare til den verden de møter der ute, som ikke er mamman deres og ikke syr puter under armene på dem !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umulig er det ikke! ;o)

 

Nå kjenner jeg ingen foreldre som sklir fint inn i den karakteristikken. Og jeg liker å tro at de fleste av oss er sånn nogenlunde oppegående og oppriktig interessert i sine barns beste.

 

However!

 

Jeg er født i '78, og vokste opp i et byggefelt fullt av unger. Vi bodde tett ved både sjø og fjord, og dessuten kjørte folk som svin på storveien som delte byggefeltet.

 

Men det var helt vanlig at vi ungene ble sendt ut for å leke uten voksne. Vi bygde hytter i trærne, sloss, gikk på epleslang, badet i fjorden, akte ned fjellskrenter osv. Vi fikk lære å utfordre våre begrensninger.

 

Vår generasjon har mye tettere kontroll på barna våre. SFO og et vell av fritidsaktiviteter kan fylle opp uka til en liten tass.

 

Vår generasjon er også hysterisk opptatt av å ikke gjøre feil. At bilsikkerheten er blitt utrolig mye bedre siden 80åra er kun positivt, men utenom knallbra bilseter er det en drøss nye produkter man gjerne kjøper, men sjelden virkelig trenger.

 

Det ligger nemlig penger i barnefamilier. Vi er en gruppa som MÅ handle en rekke livsnødvendige ting - og samfunnet vi har skapt tilbyr dessuten dritt i alle varianter som de lurer oss til at vi "må" ha.

 

Og vi kjøper - for man vil jo ikke være en dårlig forelder?

 

Dagens unge leker ikke ute i like stor grad som vi gjorde da vi var små. Mange artige spillkonsoller finnes i de tusen hjem, og mange barne tilbringer mye tid med de.

 

Mye er endret. Og jeg er redd for at våre barn skal bli den pysete generasjonen, der ALT skal kjennes etter og føles på - og aller helst medisineres. Jeg er redd for at vi ikke skal ta oss god nok tid til de viktige tingene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller det kan ha med utviklingen å gjøre. En ser nesten ikke barna sine lengre om begge jobber fulltid, og barna har noen fritidsinteresser. Bhg og skolen som oppdrar dem, og når skolen i tillegg er i forfall er det jo ikke rart det merkes etterhvert.

 

Jeg syns derimot IKKE det blir tatt for mye hensyn til barna. Igjen bruker jeg stikkordet utvikling. Det er hårreisende alt som forventes av barna, f.eks ved samlivsbrudd. Det er flere bosted, bytting, steforeldre, halvsøsken, stesøsken, stetanter, stebesteforeldre og lista er lenger enn lang. Har desverre noen i nær vennekrets hvor jeg oppriktig syns synd i barna. Desverre er disse barna også "late og frekke", og vet du hva? Jeg skjønner de godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...