Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 21. februar 2011 #1 Del Skrevet 21. februar 2011 Sønnen vår på straks 2 år har alltid hatt sin egen vilje, men frem til nå har det liksom ikke skapt større problemer... Plutselig nå har han blitt heeeelt umulig å ha med å gjøre! Alt er gæærnt, uansett hva jeg gjør... Skal han ha brød og jeg legger skivene oppå hverandre, så er det galt. Ligger de IKKE sammen, er det galt. Om han får oboy og jeg tar i melka først, så klikker han og vil ikke ha. prøver jeg å gjøre det omvendt, altså pulver først, så er det like ille! Altså, han blir ikke bare sur, men SKIKKELIG sur. Han hyler og skriker, løper av gårde og slenger seg på gulvet. Kaster leker/mat/flaske med oboy avgårde og slår etter meg hvis jeg prøver å nærme meg :-( Jeg har prøvd å overse han og ikke "belønne" hyling med oppmerksomhet, men uansett hva jeg gjør så følger han etter meg og hyler bare enda høyere. Eller så gjør han noe som han vet han ikke får lov til, bare for at da vet han jeg jeg følger med. Jeg har prøvd å trøste han, på en rolig måte. Prøver å kose med han, sitte ved siden av han, snakke rolig til han... Men det blir bare verre og han snur seg bare unna. Jeg har prøvd å avlede han med andre ting, f eks å lese en bok, leke med andre leker osv... Men han er like vrang og vil absolutt ikke gjøre noe annet. Mange av tingene vi gjør iløpet av dagen, blir bare leven... Frokost, ta på ny bleie og klær, leking og spising... Føler jeg gjentar meg selv 1000 ganger i timen, men ingenting hjelper :-( I dag holdt han det gående med hyling i 20 min (ikke sammenhengende og alene da, jeg var inne hvert 2 min, trøsta og la han ned igjen) før jeg til slutt strøyk han over håret i 10 min til han endelig sovnet... Til sammen brukte han altså 30 min på å sovne! Han som ALDRI har vært vanskelig å legge. Han har alltid lagt seg frivillig, vært stille og sovnet etter kort tid.... Itillegg har han begynt å våkne rundt kl 04 og vil IKKE sove igjen! Hva skjer med det liksom?? Kan jo legge til at han er veldig pappagutt. Faren hans har reisejobb og jobber 14-14. Han har hatt reisejobb i ca 6 mnd... Noen som har noen tips fra lignende erfaringer?? Jeg prøver HVA som helst! Bare noe funker..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142937183-2-%C3%A5r-og-har-plutselig-blitt-helt-umulig-what-to-do-litt-langt-men-h%C3%A5per-noen-kan-hjelpe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nr2epåvei Skrevet 21. februar 2011 #2 Del Skrevet 21. februar 2011 For det første: DEILIG å se at andre også har det slik.. Men ja, slik skal de fleste igjenom, enten det blir når barna er 2,3,6, eller 14 for den saks skyld. Han skal trekke i deg å se hvor langt han kan gå før det "sprekker".. om rammene rundt ham er der uansett hvordan han holder på. derfor er det viktig å være veldig bestemt uansett hvor vondt det er. Timeout funker, når han gjør seg vrang får han gå på en egen plass i huset deres å sitte der til han er ferdig. etter han har roa seg er dte viktig å snakke rolig med ham om hvorfor han skulle sitte der. Men av alle ting du gjør er det viktigste å være bestemt. Dette er hans måte å utvikle seg på, men han TRENGER å vite at de trygge rammene er rundt ham enda. Ikke la han besteme for mye, har du lagt en skive å lagt den oppå hverandre får han enten spise den eller la være. ikke lag ny skive.. da har han deg rundt "lillefingen" og det vil skape en utrygg situvasjon for ham. du er sjefen og han kan få være me å besteme til en vis grad. Pluss, en ting som har trøstet meg : des mer de trasser når de er små des mindre blir det i tenårene Håper dette kan være litt til hjelp for deg. DU ER FLINK! ikke glem det, og dette fikser du fint men husk å pust ut og innimellom Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142937183-2-%C3%A5r-og-har-plutselig-blitt-helt-umulig-what-to-do-litt-langt-men-h%C3%A5per-noen-kan-hjelpe/#findComment-142937545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvefjeset Skrevet 21. februar 2011 #3 Del Skrevet 21. februar 2011 Uansett hva du gjøre så vær konsekvent, ikke gi etter, da har du tapt... Når du går inn hvert 2. Min i 20 min, og ender opp med å 'gi opp' og stryke han i 10 min, da har han 'vunnet'... Vel å merke om det er ferbers 'skrikekur' du er ute etter. Det kommer sikkert mye pes her ang 'skrikekur' og konsekvent oppførsel. Ønsker deg uansett lykke til og en god porsjon tålmodighet ;0) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142937183-2-%C3%A5r-og-har-plutselig-blitt-helt-umulig-what-to-do-litt-langt-men-h%C3%A5per-noen-kan-hjelpe/#findComment-142937587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 21. februar 2011 Tusen takk for svar begge to!! :-) Jeg prøver så godt jeg kan å være konsekvent... Men som dere også sikkert vet er det ikke like lett alttid. Særlig på natten når han våkner... Da tar jeg han stort sett med inn i senga vår. Men det hjelper jo ikke det heller :-( Samboeren min har reisejobb, og er borte 14 dager av gangen. Så jeg står ofte alene med ALT. Da er det ikke like lett å holde ut, være like streng hele tiden osv.... Litt lettere når man kan dele de tunge stundene, da blir man ikke så sliten. Ang dette med legging og ferber-metoden, så er det vel ikke det jeg prøver på. Jeg tror at barn har godt av å finne søvnen selv og ikke bli dullet med, bært på, eller som jeg gjorde i stad; stryket på til han sovner. Men syns ikke det er riktig å la barnet "skrike seg i søvn" heller. Anyway; Hvis noen fler har konkrete tips og råd så tar jeg imot med åpne armer! ) Tusentakk for oppmuntrende ord, jenter! Godt å høre at flere sliter med det samme, at det er normalt og at det blir bedre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142937183-2-%C3%A5r-og-har-plutselig-blitt-helt-umulig-what-to-do-litt-langt-men-h%C3%A5per-noen-kan-hjelpe/#findComment-142938057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 21. februar 2011 #5 Del Skrevet 21. februar 2011 Da min ble slik, smilte jeg bare til ham og sa at han kunne gå inn på rommet sitt til han var ferdig å skrike, han gjorde det, og det gikk ikke lang tid før han roet seg og kom tilbake Han er nå 4 og det samme funker enda Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142937183-2-%C3%A5r-og-har-plutselig-blitt-helt-umulig-what-to-do-litt-langt-men-h%C3%A5per-noen-kan-hjelpe/#findComment-142938225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trultemora er presseklar!! Skrevet 22. februar 2011 #6 Del Skrevet 22. februar 2011 Vær konsekvent... Ikke gi deg og gi han viljen sin! Du kan jo spørre han evnt om han vil ha skiva klemt sammen, hvis han sier ja så gjør du det, vil han plutselig ha motsatt så bytter du IKKE! Da får han spise den maten, ellers kan han gå vekk! Ikke gi han noe annet! Ikke gå inn annethvert minutt... Si god natt og ferdig med det! Vær knallhard ei stund nå framover, for dette er uttesting! Been/I am there/ done that..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142937183-2-%C3%A5r-og-har-plutselig-blitt-helt-umulig-what-to-do-litt-langt-men-h%C3%A5per-noen-kan-hjelpe/#findComment-142938995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå