LykkeligmedBabY Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder, Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den enklere. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen. En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen.
theamortil3 Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Brukte bringebærkapsler sist når det ble setefødsel. Ble en veldig rask og fin fødsel og revnet ingenting...
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 Hurra!!! Endelig dokumentert!!! Takk for at du la ut dette! Har lest mye selv på engelske nettsider om bringebørblad, men mange her inne som er usikre og får svært ulike beskjeder fra jordmødrene sine og tror dette vil kunne senke noen skuldrer og åpne noen sinn! Visste ikke om bringebærblad sist og fødselen ble lang og tøff! Har nå tatt kapsler og te siden uke 32 og håper det skal gjøre nytte for seg denne gangen! Håper at flere leser dette og tar og sprer budskapet!!! Takk igjen!
♥Mammsen&3prinsesser♥ Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 Husk å fortsette med bringebærkapsler en stund etter fødsel også Brukte de under forrige svangerskap å hadde en rask fødsel uten et eneste sting ti dager før terminen, så denne gangen begynte jeg med kapslene igjen i uke 32 å skal nå starte med te ved siden av. Så får vi håpe at vi er like heldige denne gangen også¨:0)
Trultesmamma Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 Hei! Jeg er i uke 32 og har kjøpt inn te og kapsler. Har hørt forskjellig fra person til person om en øker mengden gradvis jo nærmere termin en kommer og andre tar samme mengde hele tiden, hva gjør dere / hvor mye tar dere?
de tre bukkenebruse Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 de selges på helsekostbutikker, men den teen smaker helt grusomt hehe... ser ur som at man har vært ute i hagen en høstmorgen å grafset med seg en håndfull av stein jord og pinner og løv hehe =P og jeg syns at den smakte deretter også =)
Linda :) Har født nr 2 <3 Skrevet 21. februar 2011 #8 Skrevet 21. februar 2011 Starter alle her i uke 32? Har hørt de fleste starter i uke 34-36 men det er kanskje forskjellig??? Og det er greit å drikke teen ved siden av også? Jeg tok bringebærblad kapsler i forrige svangerskap, synes det var tungvint og drikke 3 kopper med den teen hver dag så gikk over til kapslene men jeg startet seint tror jeg.. rundt uke 36-37.. Skal starte før nå men når er det helt greit liksom? Uke 32?
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 21. februar 2011 #10 Skrevet 21. februar 2011 Flott! supert med noe litt konkret ja! jeg tar 6 kapsler daglig nå etter uke 37. og en kopp te dagen. tok 3 kapsel fra uke 34 v ar det vel kanskje? drakk en kopp te fra uke 30 ish... Nå gjenstår det å se da om dette stemmer på meg og dere andre! =)
sisten Skrevet 22. februar 2011 #11 Skrevet 22. februar 2011 Hei jeg drakk te+ kapsler sist svangerskap,fikk en rask og fin fødsel men mye ruptur. Begynte på kapslene uke 32 denne gang :-) er 33 uker nå. Har bestilt modningsakupentur fra uke 37, det har jeg god tro på. Venter nr 3 og tok modningsakupentur sist også, fikk 8 dager før, nr 1 gikk jeg 12 dager over med :-) tror generelt 1 svangerskap tar lengre tid pga senere modning, alt er nytt for kroppen.
kine38 Skrevet 22. februar 2011 #12 Skrevet 22. februar 2011 Heisann! Jeg tok også sist svangerskap. Skal starte to mnd før fikk jeg opplyst på helsekostbutikken, det er jo uke 32. Tror det var da jeg startet sist. Hadde en meget rask og lett fødsel, blødde nesten ingen ting og hadde kun et skrubbsår. Hadde en del etterrier, men det er jo bare positivt, selv om det var litt ubehagelig. Er nå uke 30 og har kjøpt inn kapsler for å starte om noen uker!!!!
Sizzy Skrevet 22. februar 2011 #13 Skrevet 22. februar 2011 Dere som har tatt tabletter/te i tidligere sv.skap. Hvordan fødte dere i forhold til termin? Har 2 venninner som begge fødte 7-9 dager før termin, når de drakk te og tab.
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 22. februar 2011 #14 Skrevet 22. februar 2011 Hei. Er på besøk fra 1-tri, men jeg fødte en sønn for 7 mnd siden. Jeg begynte med bringebærbladkapslene fra uke 34. Kjøpte den med mye styrke i så jeg slapp å ta 6 kapsler, det holdt med to (akkurat samme type). Jeg våkna kl 3 på natten med en veldig rie og blod, 45 min senere var jeg på sykehuset med 8 cm. Fødte en time etter uten en rift, blødde nesten ingenting så jeg slapp den sprøyta (har sprøyteskrekk) Hadde kun 2-3 pressrier. Fikk noen grusomme etterier, men fordelen var at magen gikk fort inn og jordmødrene var overrasket hvor fort livmoren trakk seg inn. Dette var mitt 3 barn og 13 år siden siste fødsel, med begge de to andre måtte jeg sy og ta sprøyte etterpå. Håper det går like fint denne gangen med kapslene. Fødte ei god uke før. Masse lykke til med fødslene damer. er kun i uke 7/8, så må nok vente en stund med kapslene.
Plutselig_gravid Skrevet 22. februar 2011 #15 Skrevet 22. februar 2011 Jeg tok både kapsler og te forrige svangerskap. Begynte vel i uke 36/37, så litt sent... Fødte i uke 42 (nr 1 ble født i uke 43). Men selve fødselsforløpet gikk svinfort. Hadde noen timer med veldig svake rier, visste jeg var i gang, men gjorde ikke vondt. Fra det begynte å gjøre vondt hyppig til jeg fødte gikk det kun 4 timer...Gikk fra 4-10 cm på en rie. En helt vanvittig syk opplevelse som jeg ikke unner noen hehe:) (med førstemann var jeg 16-17 timer i aktiv fødsel) Jeg revnet en del, men jeg hadde ikke vondt i stingene etterpå. (med førstemann hadde jeg vondt og klarte verken sitte eller gå på flere uker) Om det var kapslene og teen eller tilfeldig vites ikke, men jeg kjører nok på igjen med kapsler og te dette svangerskapet også
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 24. februar 2011 #16 Skrevet 24. februar 2011 Dytter denne opp til toppen igjen da det er mange som lurer på dette for tiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå