Gå til innhold

Når fikk dere høre hjertelyd for første gang????

Anbefalte innlegg

Har lagt et innlegg på anonymforumet, men ikke mange som har svart.

Var hos legen i dag og er i uke 14+6 og fant ikke fosterlyd selv om legen letet etter det lenge.

Han sa jo seff det var ikke uvanlig, men anyway...hører her på BIM at de fleste får høre hjertelyd ganske tidlig og når man er rundt uke 15 skulle det være ganske sikkert?

Kjenner jeg er litt bekymret...

Fortsetter under...

Ok, det var lurt å ikke lete etter fosterlyden, for din egen skyld. Nå angrer jeg litt på det...

Men det virker som om FLERTALLET av jenter på BIM får høre fosterlyd så tidlig og ennå tidligere, og vi som ikke hører det er i mindretall. Da blir jo det slik at det er mer uvanlig å ikke høre fosterlyd så tidlig enn å høre den....

Hørte at jo slankere man er jo bedre sjans man har ift å finne hjertelyd, men er jo veldig slank...det hjalp vel ikke akkurat, nei:)

Hei. Jeg fikk høre hjertelyden når jeg var 11+5. Da var det akkurat på grensen til å høre noe, men der var den :)

Men jeg har hørt at mange ikke hører det før i uke 16. Hvis ikke legen sendte deg til noe UL så er det nok ikke noe å være bekymret over. :) Du får nok høre det neste gang :)

Tror det må være tilfeldigheter som avgjør om man hører hjertelyder eller ei så tidlig som du er nå. Men tror nok absolutt at det er helt vanlig at man IKKE finner hjertelyden så tidlig ja. Vet om flere som ikke har hørt hjertelyd før senere i svangerskapet.

Selv husker jeg faktisk ikke når jeg hørte hjertelyd for første gang med mine to barn. Men i graviditeten jeg er i nå, var jeg hos jordmor da jeg var 16+2, og da hun satte den hjertedoppler-greia mot magen min, hørte vi hjertelyd med én gang. Utrolig artig - men også utrolig tilfeldig!

Hun sa faktisk på forhånd at "Nå skal vi prøve å se om vi får høre hjerteslagene til babyen din" - så hun var tydeligvis ikke overbevist om at vi kom til å få høre noe.. ;-)

Ikke vær bekymret. Legen hadde aldri sagt det var normalt hvis det var grunn til bekymring!! :D

Annonse

Det er nok individuelt, ja.

Takk for støttende svar, det hjelper :)

Leste på Klara Klok et svar fra jordmor at om man ikke hører hjertelyd i uke 15 SKAL det undersøkes nærmere.

Så delte meninger fra legene og jordmødre, lett å bli forvirret:)

Var hos jordmor når jeg var 15 +2 og ikke fant hjertelyden, hun lette lenge og jeg måtte tømme blæra for å se om det hjalp.. men nei. Så at jordmor ble litt nervøs men hun sa at det ikke er unormalt å ikke høre hjertelyden, selv etter uke 15.. Morkaka kan også ligge litt i veien..

Jeg ble jo bekymret og jordmor satte opp en ny time 1 uke fram i tid ( kunne være terminen var feil). Klarte ikke vente og bestilte straks time hos gynekolog - fikk time allerede dagen etter - og alt var bra ! Kostet 1000 kr da men verdt hver en krone.

Syns det er dårlig at vi ikke blir henvist videre når slikt skjer, for meg hadde det blitt en altfor stor påkjenning å gå en hel uke uten å vite..

Vel, hvis jeg tar utgangspunkt i den teoretiske delen som legene har fortalt, så skal man mest sannsynlig ikke kunne høre hjertelyd før man er minst i uke 19... Men det er bare den teoretiske delen.

Praktisk sett, har de fleste fått det til lenge før uke 19.

Så...jeg vet ikke helt ,skal jeg bli bekymret eller skal jeg la det være og ta det som det kommer.

Tror nok lar det være forløpig:)

Annonse

Jeg fant den på meg selv i uke 9, hjemme med babywatcher. Legen min brukte evigheter på å finne den i uke 10/11. Men det var ikke så rart syns jeg for etter min erfaring så lette hun på helt feil sted, og var altfor utålmodig når hun flyttet doppleren. Hun lette stort sett oppå skambeinet. Jeg finner den høyere oppe, men det er mye forstyrrelser så man må så vidt bevege den for å få bort "støy" og fange opp den riktige lyden.

Tror nok ikke du trenger å bekymre deg.

Men når det er sagt så syns jeg det er skikkelig trist at man ikke skal få bekreftet at det er liv før man kommer til ordinær UL. De burde satt inn mer ressurser for den graivdes mentale helse, så kunne vi heller ha betalt en egenandel. Er ikke alle steder i landet det er tilbud om private klinikker, og det er heller ikke noe alle vet at eksisterer.

Han letet etter hjertelyd rundt navlen først, også under og rundt. Men kanskje han burde ha sett etter ennå lavere...rundt skambeinet, det gjorde miin fastlege i mitt forrige sv.skap og fant alltid hjertelyd med en gang.

Denne gangen var det en annen lege...

I mitt første svangerskap fant jordmor fosterlyd i uke 13. Denne gangen fant hun ikke hjertelyden i uke 16. Hun lette og lette og ville sende meg på ul, men så fant hun den til slutt. Jeg vet akkurat hvordan det føles, men alt er helt sikkert bra selvom det er en mager trøst.

I dette svangerskapet (mitt andre) har jeg gått annenhver gang til JM og fastlegen.

På første kontroll i uke 12 fant ikke fastlegen hjertelyden.

I uke 16 fant JM hjertelyden.

I uke 20 fant ikke fastlegen hjertelyden denne gangen heller.

Ble litt irritert på fastlegen som har klart å gjøre meg nervøs to ganger i dette svangerskapet, men etter at jeg begynte å kjenne spark klarte jeg å slappe av :)

Ikke vær redd! Det er som regel ikke noe galt selv om hjertelyden ikke er å finne.

fikk ikke høre lyden før først jordmortime, da var jeg vel 17 uker på vei... så måtte vente leeenge jeg. fikk vite at det var vanlig så sent da de ikke ville skape unødige bekymringer hos mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...