Gå til innhold

Fikk resultatet fra IQ-testen i dag...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke inn i Mensa, da.

Eller sa jeg noe annet?!

 

Og til deg over her;

Jeg tok testet på grunn av en psykisk lidelse. Jeg fikk et tilbud om å ta den, og takket ja.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld at jeg sier det HI, ikke vondt ment, men jeg vil heller ha litt lavere iq og være psykisk frisk, enn høy iq og en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm lurer på hvordan det er å være skikkelig smart. Jeg ble målt en gang, var over gjennomsnittet men ikke så mye 120 tror jeg det var. Så ingen ordentlig merkbar forskjell fra snittet som ligger mellom 90 og 110 tror jeg. Jeg syntes det er kjedelig å å studere, jeg er sykepleier. Ville slitt om jeg skulle tatt universitets utdanning. Ikke fordi jeg er for dum, men det er så kjedelig. Tok ett grunnfag en gang.

 

Men HI, hvordan er det å ha mensa IQ? Hva er forskjellen på deg og meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan sjekke hva du ligger under som du sier, men det er ett sprik fra 131 og opp.

 

Mannen min hadde 158 og opp og var tidligere medlem av Mensa, men han meldte seg ut for hadde ingen grunn til å treffe andre likesinnede for spillekvelder.

Jeg har ikke tatt test, men vet jeg er smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med høy IQ.

For å være medlem av Mensa kreves det 140 i IQ. De har mange utrolige morsomme oppgaver å jobbe med. Man utvikler IQ etterhvert som man trener opp hjernen. Jeg har ikke medlemskap i Mensa, har bare 116 i IQ.

Noe som ca 20% av befolkningen har. Resten har under.

I tillegg har man EQ og AQ som sies og være mye viktigere egenskaper enn selve IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ok å ha Mensa-IQ. Kommer ikke til å si det til venner og bekjente, for jeg vil selvfølgelig ikke at det skal lyse "høy IQ" av meg, og ikke hvem jeg egentlig er.

Forskjellen på deg og meg er jo stor. Men det kommer av såå mange andre ting enn bare IQ.

Men en forskjell er jo at jeg elsker å studere, og kunne gått på skole til jeg var pensjonist.

 

Nå skal jeg prøve å utvikle IQ'en min i alle fall. Det er greit å se enklere løsninger på ting, synes jeg:)

 

Det var ikke jeg som gjorde dette innlegget til et "ædda-bædda, jeg har bedre IQ enn alle andre"-innlegg. Det klarte dere selv!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har har IQ på samme nivå som mannen din, vi er kun noen få i Norge, jeg er heller ikke Mensa medlem, synes det er for nerdete rett og slett. Jeg har en smart mann, men må innrømme at han ikke helt er på samme nivå som meg, men nå er jeg vant til at alle rundt meg ikke tenker slik jeg tenker, men jeg lurer litt på hvordan det er å snakke med mennesker som kansje tenker litt mer slik jeg tenker. Sier litt når hobbyen er å lese seg opp på matematikk og fysikk, samt lese og studere filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høy Iq og syns det er trist å være alene om mange av mine interesser. Prøver jeg å fortelle om noe jeg har lært så sovner de fleste og hvis de faktisk hører etter, sitter de som tosker etter 2 min og bare nikker og later som de forstår.

 

Elsker anatomi, mikrobiologi, kjemi, tall, matte, medisin, psykologi og filosofi.. Bare så synd at vanlige mennesker ikke syns slikt er spennende..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære 21.49!

 

Jeg har aldeles normal intelligens, scorer neppe noe over gjennomsnittet. Men jeg er veldig interessert i anatomi, medisin, psykologi og filosofi! Og jeg jobber innen disse emnene. Så vi hadde sikkert kunnet snakke en god del om dette, intelligens er jo ikke evnen til å memorere ting da vet du!!

 

Så på meg høres det ut som du rett og slett omgir deg med mennesker som ikke deler de samme interessene som deg. Ikke noe annet.

 

Og skulle høy IQ være en forutsetning for å kunne noe/interessere seg for disse emnene, ville jo helseyrket vært fryktelig i beit for folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo veldig omdiskutert hvor korrekt slike iq-tester faktisk måler intelligens da. Et av "motargumentene" går på at slike oppgaver iq-tester gjerne består av, kan man trene seg opp til.

 

Jeg har prøvd det selv: Først tok jeg en iq-test med et viss resultat. Deretter trente jeg masse på typiske oppgaver for iq-tester. Ved neste "seriøse" test, fikk jeg vesentlig høyere iq enn ved føste test.

 

Men jeg tror ærlig talt ikke intelligensen min forandret seg nevneverdig i løpet av testperioden, jeg bare lærte meg hvordan jeg skulle løse oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skårer ganske godt på slike tester og kan mye om mange ting, men jeg har muligens det du kaller dårlige sossiale antenner. Det er jeg faktisk ganske fornøyd med. Jeg er mer opptatt av å følge min egen moral og å stille spørsmål ved vedtatte sannheter enn å bli likt av alle. Mennesker som legger vekt på å oppføre seg riktig og følge konvensjonene bestandig er generelt ganske kjedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg durer også gjennom Mensas tester med god margin og kunne meldt meg inn. Forteller jeg det til noen? Nope!

 

For, som du ser av reksjonene på innlegget ditt, er det ikke akseptert å ha så høy IQ i Norge. Da kan du ihvertfall ikke ha sosiale antenner eller være psykisk frisk. Hvis du er godt over gjennomsnittet smart skal du ihvertfall holde det for deg selv, for det betyr ikke noe uansett.

 

Visst er det en forskjell på om du har høy eller lavere IQ. Har du høy IQ lurer du iblant på hvordan folk kan være så utrolig dumme at de ikke forstår hvordan ting henger sammen. Men de fleste av oss er såpass godt utstyrt med sosiale antenner at vi bare smiler og jatter med. IQ og kunnskapsnivå henger ikke nødvendigvis sammen, men høy IQ gir deg gode forutsetninger for å bruke den kunnskapen du har også i nye sammenhenger.

 

På anonymforumet henger det også folk med godt over 140 i IQ, men jeg kan love deg at det finnes et stort antall tråder vi aldri gidder å åpne eller svare på. Men også vi er gravide og har barn og synes det kan være givende å diskutere både dem, samliv og verdensproblemer her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velger helseyrket pga interesse, andre bare fordi det passet seg slikt, så det er vel et ganske bredt spekter der.

 

Jeg mener at noen mennesker med høy Iq ( ikke alle ) er veldig lettlærte, logisk tenkemåte, nysgjerrige og ofte veldig ydmyke. Dermed tar vi innover mer av alt, sliter ofte med å begrense meg hvis noen spør meg om et konkret tema, forteller masse detaljer, glemmer å forklare hva alt betyr..osv..

 

Sosialintelligens er jo også noe mange av oss sliter med.. Nei ikke lett å være eneste nerd på haugen i mitt arb.miljø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått målt min iq. Den ligger på ca 146 og det er tilstrekkelig til Mensamedlemskap. Men hva skal jeg der?

 

Dessverre har jeg store sosiale problemer og klarer ikke holde på venner. Jeg har noen få nære venner, men ingen av disse vil neppe se på meg som en bestevenn. Jeg klarer å drite meg ut gang på gang i mellommenneskelige relasjoner, og som regel holder jeg meg unna folk fordi de uansett ikke kommer til å like meg.

 

Så den IQ en er mye verdt må jeg si. Ville mye heller hatt iq på litt under snittet og hatt masse venner og sosial intelligens nok til å behandle dem som venner skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, merkelig.... Flertallet av de som svarer her hevder å ha IQ over gjennomsnittet. Enten er disse testene ukorrekte eller så rekner gjennomsnittet seg smartere enn gjennomsnittet. Noe å tenke over? Selv har jeg aldri tatt noen IQ test, men rekner meg som å være gjennomsnitlig og er ganske fornøyd med det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger rett over mensas minimumskrav og har aldri tenkt å melde meg inn. Rett og slett fordi da vil det komme høyere krav til meg som menneske og jeg føler ikke for å bli den "alle" vil være på lag med fordi jeg er medlem av mensa. Ikke kan jeg gjette av hjertens lyst uten å være redd for å svare så totalt feil heller.

 

Jeg tror også at det er en sammenheng mellom høy IQ og lav sosial intelligens. Dette kommer nok av at en med høy IQ vil se logiske løsninger, tenke mer over ting og kanskje la seg styre mer av fornuften enn følelsene, men samtidig ikke tenke over det emosjonelle ved at andre kan bli såret av det man sier.

 

Jeg liker veldig godt å være den som tør å svare feil, tør å stikke meg frem osv. Men jeg har en elendig impulskontroll og må ofte hoppe ut av salaten. Ville mye heller vært mer sosial intelligent enn med høy logisk intelligens og hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som ofte er problemet:) Jeg tenker logikk og fornuft på nesten alt..

 

Dermed nytter det ikke alltid å ta en kjapp spøk med meg, for den må vurderes og analyseres før den blir spyttet tilbake, og da er de fleste long gone..

 

Språket mitt er også annerledes enn mine venner, de har en voldsom slang på språket, veldig preget av omgivelser, mens jeg blir mer preget av språket fra bøker.

 

Har blitt mye mobbet for det i mine yngre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 18.30 Her

 

Mannen min liker også matematikk og fysikk i tillegg til data, men han liker også trening som klatring.

 

Jeg liker helt andre ting, men er flink på det jeg gjør og han syns det er spennende å se hva jeg driver med.

 

Begge bruker mye tid på å fordype oss i emner eller lære nye ting.

Jeg er nok mer praktisk enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt noen har høy iq :) Trenger sånne type mennesker også.

 

Jeg aner ikke min iq, sikkert på gjennomsnittet. Har klart meg til nå så klarer jeg meg sikkert resten av livet også hehe.

 

Men jeg elsker skole da, det har da vell ikke noe med intelligens å gjøre det. Mer en lyst til å lære, nyskjerrighet og vitebegjær. Det kan man da ha uavhengig av iq.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt en seriøs IQ test i mitt liv og aner ikke hva jeg ville landet på - så det er sagt :)

 

Men jeg tror mye av dette handler om å hva man venner seg til.Som barn og ung får man tilbakemelding på sterke sider og får derfor mer interesse for å utvikle den siden av seg selv. Det handler om mestring. Man forsterker de tingene som man allerede er god på.

 

Jeg har en tendens til å være litt for mental og analyserer alt - og tidligere ga det meg problemer med følelseslivet mitt. Jeg klarte ikke å være tilstede "her og nå" Følelsene ble kritisk analysert og helst fortrengt, enn å bli akseptert. Det ble en negativ spiral.

 

For meg ble det et gjennombrudd å bli utbrent. Da måtte jeg ta tak i en annen side av meg selv, som jeg tidligere ikke visste om. Jeg oppdaget at jeg var kreativ, men for å være kreativ så måtte jeg slippe "kritikeren".

 

Nå lever jeg mer i balanse mellom hodet og hjertet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med godt resultat på testen!

 

Personlig tror jeg at jeg skal holde meg unna de testene, mulig det kan fremprovosere psykisk lidelse hos meg i etterant:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av det å være menneske å være nysgjerrig.

Jeg fikk tilbudet, og takket ja.

Det endret jo ikke på tenkemåten min, men nå vet jeg i alle fall.

Greit å gjøre det, egentlig, for man får jo vite ting når man går gjennom resultatet etterpå - om hva man er god på, og hva som er lurt å trene mer på:)

 

Greit for meg å vite, akkurat som mange på Facebook bruker start.no til å finne ut hvem i Mummidalen de er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...