Gå til innhold

Super stressa

enil85

Anbefalte innlegg

For 1mnd siden fikk jeg drømmejobben som jeg har venta lenge på. Gått 4 mnd arbeidsledig før dette, og så plutselig kom sjansen min!! JIPPI!!!

Men nå sitter jeg å lurer på om jeg kan være gravid, har ikke testa meg ennå, men gått 4 dager over forventet menstrasjon... Kjenner jeg begynner å bli litt stressa, men har tatt så mange tester før og blitt skuffa, for jeg ønsker å bli gravid, bare ikke NÅ. Har 6 mnd prøvetid på jobben, så hvis jeg skulle være gravid nå, så har jeg et lite problem...

Noen andre som har vært i samme situasjon? Nå er det jo ikke sikkert at jeg er gravid ennå, men hva om jeg skulle bli det mens jeg er i prøvetia? Har man noen rettigheter da? Eller må man bare håpe at man gjør en så bra jobb at sjefen vil ha deg der uansett?

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei,

har du fått fast ansettelse? De kan ikke si deg opp fordi du er gravid, og de har plikt til å følge deg opp i prøvetiden. Dersom det er noe de ikke er fornøyd med skal du få tilbakemelding og få muligheten til å rette det opp før prøvetidens utløp, de er pliktige til å ha prøvetidssamtaler med deg to eller tre ganger før prøvetidens utløp (husker ikke nøyaktig), og krav til forbedringer etc må da fremgå klart av "skjemaene". Det er kun hvis de har konkrete arbeidsrelaterte grunner til å ikke gi deg fast ansettelse at de kan nekte deg dette. Du er i utgangspunktet fast ansatt nå, prøvetiden er bare for å sjekke at du holder mål og er kvalifisert for oppgaven. Kravet for å få foreldrepenger er uansett at du har hatt inntektsgivende arbeid i minst seks måneder av de siste ti månedene før termin. .....dessuten er arbeidsledighetstrygd også med i beregningsgrunnlaget når man skal vurdere om du har tjent opp rettigheter til foreldrepenger. Så det økonomiske vil nok ordne seg. I utgangspunktet ville jeg ikke være nervøs for jobben heller, men helt sikker kan man aldri være...kommer jo helt an på sjefen din. En ordentlig arbeidsplass med skikkelige ledere ville aldri sagt opp noen pga graviditet, så hvis det skulle skje ville jeg tenkt at drømmejobben kanskje ikke var drømmejobben likevel, hvem vil vel jobbe for en slik arbeidsgiver? Det jeg har sagt ang prøvetid gjelder nok helst for stat og kommune, private kan ha egne regler, og de har også større rom til å si opp pga. økonomi etc....

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...