Gå til innhold

Fant en bil på finn.no som jeg likte, men hva når det er heftelser på bilen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer helt ann på hva slags heft. Det er mange som har lån på bilen og har tatt pant i bilen, da blir det registrert heft. Jeg selger selv en bil nå, med lån og pant i bil, men innfrir jo heftelsen når bilen blir solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette som krav at summen du betaler går rett inn til bankene der heftelsene er. Det gjorde min bror da han kjøpte bil med heftelse.

For du kan risikere at bileier ikke innfrir heftelsene og da er du stuck med dem siden de følger bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt kjøpe bilen, men da MÅ det i kjøpskontrakten stå at heftelser innløses ved salg av selger. Hvis ikke får du de med på kjøpet, og det vil du jo ikke. ;) Så få det ned på kontrakten, så er det helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo tydelig at det er tant pant i bilen pga av inkassosaker...Ca 30 000 kr var vel pga av det..Men da kommer det vel ann på hvor mye gjeld han har på bilen sånn at salget dekker billånet + de 30 000 kr som er tatt pant i bilen..

 

Men hva om salget ikke dekker hele lånet, hva da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært billån på bilen skulle det ha stått på heftelser. Hvis billånet hadde pant i bilen asså, noe som er helt normalt.

Slik var det på vår bil. Og når vi kjøpte en annen bil i høst sto det 170 000 i pant på bilen, det var lånet til selger bekreftet selger.

Bankene skal helst se/sjekke slikt før de overfører penger til selger da,. Og i vårt tilfelle tok banken selv kontakt med selgers bank og ordnet opp i heftelsene.

Så det er ikke skummelt hvis banken er involvert.

 

H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man en kjøpskontrakt som sier at alle heftelser skal innløses av selger ved salg. Hvordan selger gjør det er ikke kjøpers problem, så lenge det i kjøpskontrakten står at alle heftelser skal innløses av selger. Men dette må presiseres godt og nøye i kjøpskontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er heftelser på grunn av billån med pant i bilen så ville jeg ikke vært så skeptisk, for det er ganske ofte folk må ta opp billån.

Men om det er annen type pant, altså andre lån, inkasso eller noe sånt, så ville jeg nok sett meg om etter en annen bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...