Gå til innhold

Blir gal... og litt beskymret (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare tømme meg litt her. Jeg er i dag 5 dager på overtid. Klikker snart! "Alle" maser nå. Facebook skygger jeg unna (utenom noen turer innom for å slette alle beskjedene på wallen min). Uansett hva jeg skriver eller poster kommenterer folk noe med fødsel. De skriver på wallen min og jeg føler meg nesten overfalt. Familie ringer i ett kjør. Noen har blitt litt bedre nå fordi moren min ga min familie beskjed om at jeg ble sliten av maset, og sambo har gitt beskjed til sin at vi ikke glemmer å gi beskjed når det skjer noe. Tror de har tatt hintet.

MEN, mine foreldre fortsetter å kjøre på. Selv om de har full forståelse for at vi blir slitne nå. De klarer liksom ikke å se at det gjelder når de maser også.

Mamma foreslo modningsakupunktur for noen dager siden fordi hun hadde hørt at det fikk en til å føde før tiden. Jeg mente det kanskje ikke var nødvendig siden jeg ikke har begynt tidligere. Men joda, jeg har tro på akupunktur, så her har det egentlig bare vært jeg som er sløv.

På lørdag ble jeg strippet av jordmor, søndag gikk slimproppen. Jeg har vært løs i magen og hatt mer kynnere. Så noe skjer jo. Nå i dag maste moren min så fælt så jeg ringte føden. Lurte på når jeg fikk komme inn på overtidskontroll. De venter til dag 10, men anbefalte meg modningsakupunktur. OK - jeg tok feil. Så jeg bestilte en time i morgen. Det var ikke "godt nok" for mamma. Jeg fikk slengt et "hadde du hørt på meg hadde du gått for lenge siden", og at jeg burde ringe rundt å finne noen som var kveldsåpne, så jeg fikk gått i dag. Hun sender meldinger om at jeg må vaske vinduer, gå i trapper, gå tur, vaske gulv osv osv. Og hun mener jeg skal grine meg til å bli igangsatt. Faren min henger seg på og ringte nå. Han skjønner heller ikke hvorfor jeg ikke bare drar på føden og griner meg til at de skal gjøre noe. For tenk om det går galt og jeg angrer på at jeg ikke gjorde noe!? (Jo, herregud, jeg er jo beskymret for det selv, men føler jeg ikke kan gå å tenke på det. Kjenner jo jevnlig etter liv - og foreløpig har han det bra inni der).

Jeg har også lest at gjennomsnittlig går førstegangsgravide 4 dager over termin. Sendte dette til mamma og fikk i svar at da var jo jeg utenfor normalen. NEI - gjennomsnitt!! Argh. I tillegg har jeg lest at det ikke er noen beviste negative effekter ved å gå på overtid de føste 7 dagene. Og det er jeg jo innenfor.

Jeg vil han skal komme naturlig fordi jeg tror han ikke er klar siden han ikke kommer. Og hvis jeg blir satt igang må jeg føde på vanlig avdeling og ikke ABC som jeg hadde håpet på. Jeg skjønner hvor foreldrene mine kommer fra, da de mistet ett barn et døgn før fødsel. Men det var tvilling og 2 mnd før termin, noe jeg mener ikke kan sammenlignes med et normalt svangerskap. Jeg ble selv født 4 dager over og lå et døgn i kuvøse pga gulsot. De er redde for at det skal gå galt.

Men, nå beskymrer jeg meg jo for at jeg er for rolig. Jeg ønsker å gi han noen dager til på å komme av seg selv. Jeg føler selv at alt er bra, men begynner å bli skikkelig stressa av dette. Det er en stor påkjenning å skulle ta en så stor beslutning selv (selv om det jo egentlig ikke er en beslutning jeg tar, men kan ta om jeg bestemmer meg for å grine meg til noe).

Kan noen komme med noen ord som kan veilede meg litt nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare legge til at jeg er straks 30, og ikke en hjemmeboende 16 åring, selv om det sikkert kan virke sånn når foreldrene mine blander seg så fælt:)

Skrevet

Jeg gikk 13 dager på overtid med førstemann, barnet kommer når du og den lille er klar for det. Det er bare å finne roen. Jeg prøvde da verken modningsakupunktur eller andre vidunderkurer :-)

Selv har jeg seks dager igjen til termin denne gangen, har forøverig prøvd modningsakupunktur tre ganger uten at jeg har merket noen forskjell enda, jeg spiser også bringebærkapsler, men tror jeg kunne ha spart meg begge deler. Slipper heldigvis maset fra familie og venner siden jeg gikk så lenge over sist. Kan legge til at det i vår familie er vanligere å gå 10 dager over enn å få på termindato...

Har egentlig innfunnet meg med at jenta i magen vet best når det er på tide å komme ut :-)

Slapp av og nyt de siste dagen :-D

Skrevet

Jeg gikk 12 dager over 1 gang, ungen var helt frisk og tok brystet med en gang:-) nr 2 kom 7-8 dager før og var like stor som nr 1. Noen går litt lengre med nr 1, babyen kommer når den er klar. Stol på kroppen din, den vet mer enn dine foreldre :-). Klem fra meg.

Skrevet

Takk. Godt å høre at andre har gått over og at det har gått så fint :)

Skrevet

Jeg har aldri gått over selv, men nesten alle venninnene mine har det. Babyen kommer når den vil og er klar for det. Selv kom jeg over to uker etter termin og var ikke verken spesielt stor eller vanskapt:-) Slapp av så lenge du kan!

Skrevet

Send melding til foreldrene dine om at du skrur av telefonen nå fordi du blir stressa av maset, selv om du vet de mener vel. Du tar kontakt når det skjer noe :) Så tar du deg en lang varm dusj eller bad og er god med deg selv.

Jeg gikk 4 dager over med nr en og ble satt i gang 7 dager over med nr to og det var pga for lite fostervann. Hadde gått lengre ellers.

Det er noe som heter at gode naboskap forutsetter gode gjerder, og det er noe med å sette grenser for å beskytte seg selv og andre og å sikre gode relasjoner.

Lykke til. Babyen kommer når han er klar!

Skrevet

Takk for gode råd. Vi dro en tur på kino og ble da bombandert på facebook om noe var på gang. Har nå endret så ingen kan kommentere på wallen min. Telefonen skrus av i morgen om det fortsetter. Og jeg skal kose meg med en lang og varm dusj. Har heldigvis en fantastisk samboer som gjør alt han kan for at jeg skal klare å koble av litt og slappe av :)

Skrevet

Jeg anbefaler akupunktur. Tok det selv og kom igang etter 2 behandling. Jeg synes uansett det er deilig med akupunkturbehandling. Får en veldig ro i kroppen etterpå.

Kos deg nå på slutten, ta en time fotpleie og hvil deg når du kan. Om noen dager er livet snudd på hodet!!!

Lykke til med fødselen:0)

Skrevet

Jeg fødte på termin sist, men følte at det var mye mas fra venner og familie da og...

Vil bare si stakkars deg, og jeg forstår du blir frustrert over all masingen. Be de kutte ut...

Skrevet

Kjære vakre deg!

Er så enig med de over her! Skru av mobilen og forklar høflig at du bare blir bekymret av at alle skal mase sånn på deg!

Jeg fikk jo min lille 5 dager på overtid, og gikk gjennom akkurat det samme som deg! Det mest slitsomme var at jeg kunne ikke ringe til noen for å spørre om hvor mange egg jeg skulle ha i vaffelrøra, for da ble mamma bare irritert over at jeg ringte uten at det var noen nyheter på gang!

Ble så drittlei at jeg bare sa til alle at jeg var OFF LIMIT!!! Det er jo ikke som om at noen gidder å holde det hemmelig når ungen først har kommet ut mener jeg!

Jeg tenker på deg hver dag, og sjekker telefonen min ofte for å se om det kommer en gledelig melding fra deg, men gjør mitt aller beste for å ikke mase da jeg vet hvor utrolig slitsomt det er!

Uansett- vit at jeg heier på deg! Han kommer når han synes det er en fin dag å bli født på! Og da skal vi alle sammen stå sammen og glede oss over mirakelet!

Lykke til med fødselen min vakre venninne! Ikke be om å bli igangsatt før du må, for det kan nok oppleves som verre enn å vente litt til på at kroppen din selv ordner biffen på egenhånd!

Du er best! Og du vet best! Grav deg ned og steng verden ute :-)

Suuuuuuuperstor klem fra trompeten som savner deg i hverdagen på jobb:-)

Skrevet

skjønna akkurat korleis du har det :) førstemann her kom ei veke før termin, og no er eg 6 dagar på overtid - og "alle" vil vite om ikkje ungen har tenkt seg ut snart... heldigvis er det berre den aller næraste familia (foreldre og søsken) som regelmessig gir lyd frå seg til meg og sambuaren - men foredra mine kan ikkje bevege seg ut av huset heime hos seg utan å bli bombardert frå kvart eit nabohus(nesten hvertfall) om eg ikkje har født snart...

ungen kjem når den er klar, ikkje før. og så lenge en kjenner liv regelmessig er det ikkje noko fare. og lurer ein på noko er føden tross alt berre ein telefon vekk. berre slapp av og nyt dagane du :)

Skrevet

Slapp av, du er i de beste hender når du kommer til overtidskontroll, hvis det går så lenge at det trengs da. Babyen har det helt sikkert bra i magen.

Jeg gikk to uker over med min første og ble satt i gang, fødte 16 dager over termin. Babyen var helt frisk og fin, ikke noe problem i det hele tatt. Fødselen var også ganske rask og uten komplikasjoner (men hardt og vondt som en vanlig fødsel). Har også hørt om ei som fødte 16 og 18 dager over termin med et par års mellomrom og det var altså helt nylig. Det gikk helt fint. Før i tiden kunne de gjerne gå tre uker over termin.

Nå sitter jeg her og venter på nr to, er fem dager over termin i dag.

Klart det kan skje gale ting fordi en går langt over termin, men du blir jo fulgt opp med kontroller og de ser lett om babyen er i god form eller ikke. Du merker jo også om bevegelsene virker normale.

Skjønner at du blir sliten av maset, jeg kjenner det så godt igjen. Bra dere skjermer dere ,og si til alle at dere gir beskjed så fort det er skjedd. Familien må bare slutte og mase, så lenge de ikke hører noe har det ikke skjedd noe, enkelt og greit. Folk er jo bare spente og nysgjerrige, men de må smøre seg med tolomodighet!!

Lykke til og klem

Skrevet

Skjønner veldig godt hvordan du har det!! Jeg er 12 dager over termin i dag. Venner og kjente begynte å vente allerede før termin, og jeg fikk meldinger i øst og vest av typen "har det skjedd noe", og "skjer det noe snart". Som om jeg kan svare på hva som skjer SNART. Jeg ble veldig lei av å svare på dette, og ga etterhvert beskjed om at alle blir orientert når den lille har kommet. Nå har folk roet seg ned ;-)

Forrige gang ble jeg satt i gang 18 dager over termin. Alt fint med babyen, men litt lite fostervann. Gutten vår kom 2 dager senere. Fødselen var lang, men ukomplisert. Jeg var ikke moden, og er helt enig med deg i at det er en stor fordel av det hele får starte av seg selv. Det er også beskjedene jeg har fått av div. gynekologer og jordmødre. Jeg har snakket med en del, etter totalt 7 overtidskontroller fordelt på 2 svangerskap ;-) Min filosofi, både forrige gang og nå, har vært å ha tillit til de som har peiling på dette: Leger/gynekologer og jordmødre. Jeg personlig er veldig skeptisk til å "presse" frem igangsetting, og føler det blir feil å overprøve ekspertenes vurderinger. Det er forbundet med lengre og mer kompliserte fødsler å bli satt i gang.

Både da og i dette svangerskapet har vi blitt fulgt godt opp med sykehuskontroller annenhver dag. Fra dag 12 over termin forrige gang, og dag 6 nå. Jeg har følt meg trygg og godt ivaretatt, noe som nok har gjort det enklere å vente så lenge. Jeg blir satt i gang i morgen. Alt ser fint ut med bebis, men sykehuset her har senket lista for å sette igang. Hadde håpet og håpet det skulle skje spontant denne gang, men ser dårlig ut.

Hold ut! Snart er ventetida over for oss, og vi kan ENDELIG sende den etterlengtede sms'en om at fødselen er vel overstått. Masse lykke til :)

Skrevet

Kjære stakkars deg...

Senk skuldrene dine og pust ut... Jeg er så enig med deg om at de rundt deg burde la deg å den lille få styre dette selv... Eller det vil si, la den lille få styre dette selv ;) Vi har ikke så mye vi skulle sagt vi heller :)

Mine fødselserfaringer er at den fineste opplevelsen får man når naturen får ordne alt dette selv og naturlig. Jeg hadde en laaang og vond fødsel første gang, da ble jeg satt i gang og ingenting var naturlig. Mens når nr.2 skulle komme så gikk jeg 10 dager over termin, alt fikk skje av seg selv og jeg hadde en kjempe positiv fødselsopplevelse . Du får prøve å fortelle dine foreldre at du blir ikke mindre stressa av at de maser i forhold til alle andre, og at når det skjer noe så skal de selvsagt bli informert :) Innen den tid er det ikke så mye man får gjort. Du trenger ro og muligheten til å samle energi til den reisen kroppen snart skal på :) En fantastisk en sådan ;)

Masse lykke til :)

Skrevet

Takk for fine ord og støtte! Har vært å fått igangssettingsakupunktur i dag, og det har roet foreldrene mine litt. Så nå er det bare å håpe at det skjer noe snart. Har time til overtidskontroll til fredag, og jeg skal i allefall holde ut til da hvis det ikke skjer noe før :)

Skrevet

Det ble fødsel 8 dager på overtid. Holdt på å gå galt og endte med hastekeisersnitt etter 29 timer med rier! Han var veldig liten 2800g. Har spist dårlig de siste ukene. Så her hadde faktisk mine foreldre riktig magefølelse. Hadde jeg ikke til slutt grått meg inn på sykehuset hadde jeg nok ikke hatt en baby nå. Skummelt! MEN alt gikk jo bra og det er det viktigste. Skal skrive en ordentlig fødselshostorie når jeg kommer hjem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...