Gå til innhold

I dag har jeg vært til utredning hos gynekolog..

Anbefalte innlegg

Han kunne bekrefte mistanken min om PCOS ved innvendig UL, og jeg vil bli fulgt opp med Pergotime og blodprøver på sykehuset. Vi snakket endel om IVF om ikke Pergotime hjelper meg i å få satt i gang EL.

Alt ble med ett så alvorlig, men samtidig føler jeg at nå er vi nærmere babydrømmen, etter tre år med prøving..

Flere med PCOS her som kan fortelle meg litt om diagnosen?

Fortsetter under...

Det er ikke den verste diagnosen det. Har hatt det i alle aar.

Trengte en runde med pergotime og ble gravid da.

ellers saa er det smerter i eggstokkene osv som er plagsomt for min del. Lite behagelig aa faa saanne knivstikk der regelmessig.

Du burde sjekke muligheten for aa faa Metformin. Sjekk om du er insulinresistent.

Er su overvektig?

Jepp, jeg er overvektig og han skulle rekvirere en test av blodsukker og sånt også for å se om jeg kunne være insulinresistent, og få medisiner for det om så var.. Var hos en flott lege, som jeg følte virkelig tok oss på alvor, lett å snakke med og down to earth! :)

HI

metformin er absoutt det beste på markedet, mye bedre enn pergo for jenter med pcos.

I tillegg er vektreduksjon viktig, low/slow carb er tingen for jenter med pcos, metformin kan hjelpe deg der også.

Før ivf hvis pergo og metformin ikke hjelper (pergo hjelper bedre med metformin sammen) kan du be om å få hormonsprøyter, det er så mye lettere og har mye mindre bivirkninger, virker som mange leger bare hopper over dette skrittet og sender til ivf.

Informer deg selv, ikke stol på at legen kan og vet alt

Jeg vil fortelle om min historie med PCOS. Jeg har vært overvektig hele livet og vi prøvde å få barn i over 2 før vi fant tilfeldig ut at jeg hadde PCOS. Jeg startet på lavkarbo og tok av 15 kilo på 4 måneder. Ble gravid. La alt på meg igjen...og litt til.

Jeg har nå all overvekten tilbake og mistet mensen igjen, har fått tilbake hodeverken og uønsket hårvekst.

Må skjerpe meg igjen snart for vi skal snart prøve på nummer 2....håper vi slipper å vente i 2,5 år denne gangen.

Ja, han snakket om metformin faktisk, at det var mulig å gi meg, men jeg måtte ta noen prøver først. Og joda, jeg skal begynne å slanke meg, har begynt sånn smått, og merker allerede at syklusene mine har blitt kortere, og noe mer regelmessige, bare ved 5-6 kilo nedgang.

Virket som denne gynekologen var godt oppdatert. Vi er ganske sikre på at vi ikke ønsker IVF, vi har et barn sammen (snart 10 år), så om vi ikke blir gravid i løpet av dette året med medisinsk hjelp, så slår vi oss nok til ro med at vi bare er ment å skulle ha et barn! :)

Annonse

Trist at du gikk opp alt du hadde slitt for å ta av, men man legger jo på seg når man er gravid.. :)

Ganske motiverende å vite at om man slanker seg så er det mulig man blir gravid.. Så jeg skal bestille meg en bok med lavkarbo-oppskrifter den dag i dag! :)

Lykke til med nummer to!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...