Gå til innhold

Et lite tips til andre gravide med en enorm appetitt:)

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste par ukene følt at det har gått litt over stokk og stein med denne spisingen min. Jeg har kunnet hive i meg ti knekkebrød på et måltid uten problemer. Også har det blitt søtsaker tre-fire ganger i uken.

For noen dager siden følte jeg for å ta kontroll over spisingen igjen. Selvom det er ganske så tøft, så funker det for meg å skrive ned en spiseplan. Hver kveld skriver jeg en spiseplan for dagen etter, med klokkesletter og mengde mat. Også prøver jeg så godt jeg kan og holde meg til den. Det psykiske ved dette funker faktisk på meg. Jeg ser svart på hvitt at jeg får i meg nok mat, og jeg vet alltid hvor lenge det er til neste måltid. Hvis jeg avviker fra planen (noe jeg gjør innimellom, særlig med klokkesletter), skriver jeg det opp. På denne måten blir det så synlig hvis jeg stapper i meg for mye mat, eller søtsaker.

I dag så planen min sånn her ut:

Frokost 7.30: Et grovt rundstykke med baconost. En gulrot. Vann.

Mellom kl.9.30: druer, gulrot. Vann.

Lunsj 1 kl.10.30: En liten pizza. Vann.

Lunjs 2 kl.15: En og en halv grov skive med skinke. Et glass smoothie. Kiwi og druer. Vann.

Middag kl.18: En stor porsjon med fullkornsspaghetti og kyllingkjøttdeig.

Kveldsmat kl.21: Tre knekkebrød, druer. Vann.

Ikke sikkert dette funker for alle, men det er jo verdt et forsøk;)

Fortsetter under...

Kjempelurt tips!

Jeg har også stappa en del for mye i meg i det siste, og nå begynner det å vises på vekta også. Har lyst til å gjøre noe med det, men han ikke tenkt på å skrive en plan for det. Kanskje jeg skulle prøve...

Er hvertfall innstilt på at jeg skal handle inn mer frukt slik at jeg heller kan spise det i stedet for godteri, potetgull osv...

Vi er flere i samme båt. Det er vanskelig å stå imot trangen til å putte noe i munnen, når gravidhormonene herjer og man bare MÅ ha...

Jeg anbefaler deg å prøve dette. Selvsagt vil man sprekke noen ganger, og spise noe som ikke står på planen, det må jo være lov også. Men for min del tror jeg det kan funke å skrive ned alt det usunne jeg spiser, og la det ligge framme til skue for min samboer;) Tror jeg tenker meg om to ganger før jeg stapper i meg da;)

Er du 27 uker på vei? Jeg er 25 uker nå, og vekta viser 5 kg pluss fra startvekta. Ikke veldig mye, men jeg var ikke supertynn fra før (170 høy og 82 kilo),så jeg hadde håpet å komme ut av dette svangerskapet ikke så mye tyngre enn det:) Særlig siden jeg får på sommeren, og man må vandre rundt lettkledd som nybakt....

Jeg tror det er viktig å spise når man er sulten, hvis ikke risikerer man å overspise utover dagen. Men hvis dette funker for deg er det bra:) Eventuelt kan man spise matvarer som metter men som man ikke legger på seg noe særlig av. For eksempel gulrot (som du er flink til å spise), rå blomkål, lettkokt brokkoli, sukkererter, salat, agurk, cherrytomater o.l. Masse godt:)

Helt enig i at man må ta tak når det føles som man spiser for mye. Det er mange som starter et overvektsproblem med en for høy vektoppgang i graviditeten.

Og så må man huske på å være i aktivitet. De fleste har tid og helse i graviditeten til å ta en kjapp gåtur 30 minutter hver dag;)

Jeg gjør nesten det samme. Men omvendt. Jeg skriver ikke ned hva jeg planlegger å spise, men hva jeg HAR spist! ;-)

Da jeg fant ut at jeg var gravid kjøpte jeg sporenstreks en tykk notatbok hvor jeg skriver ned alt hva jeg spiser, hver dag. Hovedsaklig for å bevisstgjøre ovenfor meg selv hva jeg stapper i meg under svangerskapet. Og dermed tyller i Knøttet også... Og dels for å ha en bok å skrive ned diverse andre notater i. Resultater fra svangerskapskontroll, ultralyd etc. Sånn at jeg/vi skal huske.

Det har litt mer skjerpings-effekt når man har det svart på hvitt, hva man faktisk har tyllet i seg. Og så justerer jeg kostholdet etter de faktiske forholdene, når det trengs.

Klarer å spise ganske sunt i ukedagene (egentlig ganske lett når man er på jobb og i tillegg får digre kurver med fersk frukt på kontoret 2 ganger i uka). Men i helgene innrømmer jeg glatt at jeg skeier ut! Nam, nam! :-D

Hm dette kunne kanskje funket, men jeg er så fæl til å kun ha lyst på en spesiell ting, så tror at hvis jeg hadde planlagt noe så hadde ejg nok ikke hatt lyst på dte og helelr spist det som frista der og da.

Jeg spiser seriøst hele tiden..:( Jeg kan spise en gooood porsjon middag og være stappmett. 10 minutt etter så finner du meg letende inni skapene etter noe godt. Kjenner jeg er sugen på noe og vet ofte ikke hva.. Metthetsfølelsen varer jo såvidt ti min, hva gjør man med sånt da?

Når det er sagt så har jeg kun lagt på meg 5 kg (uke 23) men det er liksom nå når jeg ikke blir mett at kiloen kommer med en gang ser jeg..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...