Gå til innhold

Hvordan gå frem for å søke etter KS? Noen med erfaringer fra KS?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kommet meg etter forrige fødsel som nå er 15mnd siden.

Jeg fått plager som hindrer meg noe i hverdagen. Dette ønsker jeg å unngå neste gang som blir om 6mnd.

 

Regner med at man kommer seg raskere etter et KS enn etter enn fødsel, stemmer det?

 

Hva er dine erfaringer med KS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kommer seg mye raskere etter KS ja. Det er iallefall min erfaring. Du søker om KS gjennom din jordmor. Og om du er aktuell "kandidat" så får du en samtale med overlege som tar endelig avgjørelse.

Jeg la med "papirer" fra forrige fødsel for å støtte opp min søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et det teiteste jeg har hørt.

Du kommer det stort sett mye raskere etter vaginal fødsel.

 

Har gjort begge deler.

Tenk på at du ikke kan løfte tyngre enn babyen på 6 uker etter KS. Det blir jo enkelt med en på under to år i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare tar 6 uker å komme seg etter KS, så er det ingenting mot 15mnd!

Men du har et poeng der helt klart. Og ikke kunne løfte er utfordring.

Men det er bare en liten bagatell spør du meg i forhold til hvor lang tid det tar etter en fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det vanligste er å komme seg raskere etter vaginal fødsel, men det kommer selvsagt an på fødselen. Jeg har hatt to ks. Etter det første var jeg smertefri og spratt rundt på dag 3, etter det andre tok det et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om du brukte 15 mnd så har du vært Max uheldig!

 

Med min første som kom på vanlig måte var jeg meg selv etter 3 mnd, både i vekt og form. Selvsagt var jeg sliten. Hadde en tøff fødsel med tang og klipp og masse sting.

 

Med nr to var det ks, og jeg var nok ikke meg selv før etter 6 mnd.

Men de første 6 ukene var en utfordring med tanke på alt jeg ikke kunne gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et planlagt snitt er nok bedre enn et hastesnitt. Når jeg hadde planlagt snitt kunne jeg løfte toåringen etter et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare opplevd ks, og det var sinnsykt vondt i mange uker etterpå! Holdt på å grine bare jeg skulle snu meg i senga, og kom meg knapt opp. Etter 15 mnd er magen fremdeles som en sekk (noe av det skyldes sikkert at magen var veldig stor). Normalt sett tror jeg man kommer seg raskere etter en vaginal fødsel. Det er jo faktisk et relativt stort inngrep, mange lag som skal kuttes opp. Ei venninne av meg holdt på å miste livet under ks. Det er absolutt ingen lettvint løsning! Men dersom du hadde en fryktelig fødsel (og kanskje ikke tåler vanlige fødsler så bra) så er muligens ks et bra alternativ. Regner med jeg må ta ks ved en evt. ny fødsel jeg også, har tydeligvis ingen fødekropp... Uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett kommer man seg fortere etter vaginal fødsel enn etter et keisersnitt, men det forutsetter jo at det ikke oppstår komplikasjoner i noen av tilfellene.

 

Jeg regner med at du hadde en fødsel med komplikasjoner siden du har brukt 15 mnd på å komme deg, det er jo ikke vanlig. Om du får oppleve et keisersnitt uten komplikasjoner tar det kortere tid enn det å komme seg.

 

Selv har jeg opplevd fødsel uten komplikasjoner, ingen sying eller noenting. Da var jeg omtrent meg selv igjen bare noen timer etter fødselen.

 

Jeg har også opplevd fødsel med komplikasjoner, klipping, revning og tap av masse blod. Måtte lappes sammen av kirurg og var ikke meg selv igjen før det var gått mange måneder.

 

Siste fødselen var et planlagt keisersnitt (pga komplikasjonene forrige gangen). Dette ble den verste opplevelsen for meg, ble syk av spinalbedøvelsen, fikk sinnsyke luftsmerter etter operasjonen, og infeksjon i såret så det lukket seg ikke før det var gått 5-6 uker. Måtte i tillegg ha blodoverføring siden jeg mistet så mye blod under snittet.

 

Min erfaring er at det beste er en ukomplisert vaginal fødsel, men det er ikke alle som er så heldig å oppleve det. På andreplass kommer et

ukomplisert keisersnitt, da bruker man "bare" 6 uker på å komme seg. Det verste er en fødsel med komplikasjoner..

 

Du kan ta opp dette med keisersnitt enten med fastlege eller jordmor, begge kan sende henvisning til sykehuset også tar du det derfra. Jeg hadde såpass store komplikasjoner med min vaginale fødsel at jeg aldri måtte inn på noen samtale. Legen min sendte bare henvisning til sykehuset om at jeg ønsket snitt, også fikk jeg brev tilbake om dato, oppmøtetid, info om inngrepet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt gode argumenter for at en kommer seg raskere etter ks - tvert imot. Har selv hatt ks, og håper virkelig jeg får føde vaginalt denne gangen. Anbefaler ingen å VELGE ks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en ukomplisert vaginal fødsel og et hastekeisersnitt bak meg.

Vanskelig å si hva som er best siden du har en komplisert vaginal fødsel bak deg, men jeg kan si så mye som at hvis jeg kunne velge så ville jeg ikke hatt ks en gang til.

Veldig "knotete" barseltid med vondter og ubehageligheter som ikke man kan gjøre noe annet enn ta tiden til hjelp.

Vet ikke hvor lang tid det kommer til å ta, men etter ks slet jeg veldig med mye vann i kroppen, veldige luftsmerter og generelt mye smerter i magen som betydde at jeg måtte ha hjelp til å komme meg opp og ned i sengen osv.

 

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...