Gå til innhold

Hvor mye sover deres 3 åring?

Anbefalte innlegg

Min blir 3 år om noen uker. Han sover 30 min i barnehagen, og legger seg kl20. Opp kl. 06.45 når jeg skal på jobb. I helgen kan han sove til kl.8.30. Sliter med å legge han på kvelden. Så tror kanskje han må kutte ut soving på dagen helt. Sover ikke på dagen i helgen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935976-hvor-mye-sover-deres-3-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dattera mi slutt å sove på dagtid omtrent da hun fylte 3 år. Rett før dette hadde hun begynt og sovne senere om kvelden og hun ble vanskeligere å legge. Da hun sluttet å sove på dagen ble hun da lagt kl.19.00 og sovnet med en gang. Nå er hun 3,5 år og hun er fortsatt en drøm å legge om kvelden. Legger seg fortsatt kl.19.00 hver kveld og sovner i løpet av 5 minutter.Sover til ca.07.00, uansett om det er hverdag eller helg.

30 minutter hver dag er jo heller ikke lange luren. Prøv først om du kan korte ned luren til 15 minutter for å se om det hjelper på nattesøvnen. Om ikke dette hjelper er kanskje tiden inne til å slutte med dagsovin.

Annonse

Rundt 3 år sov lille lur kanskje 3-4 dagar i veka, litt i bhg, litt i open bhg og litt heime. Ho sov då 45 min - 1,5 t. Sov ho på dagtid la ho seg og sovna mellom 19.30 og 20, utan lur sovna ho kl 19. Stod opp ca 07.

No er ho 3 år og snart 4 mnd, og har ikkje sove på dagtid på nokre veker. Legg seg kl 19 og sovnar med det same, våknar ein plass mellom 6.30 og 8. Som regel rundt 7.

Broren måtte slutte med luren ved 18 mnd fordi han ikkje sovna om kvelden (kunne holde det gåande til klokka blei både 21 og 22 om han sov meir enn 10-15 minutt om dagen). Han har alltid hatt mindre søvnbehov, no ved 5 år søv han kanskje 9-9,5 t i snitt i døgnet (ca 22 - 07/07.30)

Min sluttet å sove på dagen 1 mnd før han fylte 3 år i sommer. Før det kunne han sove 1-3 timer på dagen. Og ca 11 timer på natta. Men rotet endel med at han kunne sovne sent til kvelden, våkne tidlig... og omvendt .. var bare ball og kaos og ingen faste rutiner.

Etter at han sluttet å sove på dagen, så har han nå stabilisert seg på at han sovner som regel kl 19. Senest 19.30 og sover til 7 - 8.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...