Gå til innhold

Ja til Ap-forslag om tidlig ultralyd ? forstår ikke Krfs kunnskapsfrykt

Anbefalte innlegg

Ap har foreslått at tidlig ultralyd skal være en del av det vanlige tilbudet for svangerskapskontroll. I dag er det mellom 60 og 80 prosent av gravide som tar tidlig ultralyd, gjennom det offentlige eller privat. Aps forslag er altså at dette tilbudet skal gis til alle, uavhengig av økonomi eller geografi.

Noen prøver å gjøre dette til et spørsmål om sorteringssamfunnet. Det blir feil. For det første handler ikke dette om å finne kromosomfeil, men å oppdage sykdommer eller tilstander ved fosteret som kan være viktig å oppdage tidlig for å følge opp riktig, som at tvillinger deler morkake. For det andre mener jeg at dette handler om trygghet og kunnskap. I begge mine svangerskap har jeg vært på ultralyd i uke 12. Det har jeg bedt om fordi jeg har vært urolig, slik mange av oss jo er, og ikke ønsket å vente seks uker til før vi fikk se at alt var i orden.

Så skjønner jeg ikke hvorfor Krf og Høyre er så redde for at gravide kvinner skal få kunnskap om fosteret. Jeg tror kvinner vil gjøre gode valg som er rett for seg og sin familiesituasjon dersom de får beskjed om at noe er unormalt eller galt ved fosteret. Først og fremst handler det om å se om det er noe som kan gjøres underveis i svangerskapet eller å være forberedt på det som kommer – både medisinsk og emosjonelt. Mener de andre ikke bør frykte kunnskap, men være opptatt av å gi folk mulighet til å ta gode valg. Det handler om at alle skal vite at fellesskapet stiller opp dersom man får et barn som ikke er friskt. Og at ingen har rett til å moralisere over andres valg.

Fortsetter under...

Det som fasinerer meg mest er at tidlig ul er tilbud for dem over 35 ga høyere risiko. Det betyr jo absolutt ikke at vi under 35 ikke har risiko. Hvorfor skal ikke vi ha lik mulighet til samme oppfølging egentlig?

Ikke sant! Dagens grense ved 38 år handler jo om større risiko, men uroen er jo lik vil jeg tro. Dessuten blir det rart å mene at det er helt greit med tidlig ultralyd for de eldre gravide, men umoralsk for de yngre. Vanskelig å forstå.

Man får ikke tilbud før man er over 38 VilleVapp... Men hovedproblemet som jeg ser det er ulikheten i tilbud, bor man i en større by er det ikke noe problem å bestille en privat ul selv, men bor man avsides til har man ikke den muligheten i det hele tatt selv om man hadde hatt råd til det.. DET blir urettferdig og derfor burde det være et tilbud til alle....

Tall viser at de som tar tidlig ultralyd er kvinner med god økonom og høy utdanning som bor i by. Det er vanskelig å forstå hvorfor det oppfattes som rettferdig at de skal ha bedre svangerskapomsorg enn andre.

Jeg ser begge sider. Utrolig lenge å gå og vente til ordinær ul for å se at alt er bra, eller at det i det hele tatt faktisk er liv der inne. Har selv hatt drøssevis av ul dette svangerskapet pga mye blødninger osv, og det har vært en stor trygghet.

Samtidig så synes jeg det er trist med eksemplet Danmark som har kommet frem, hvor det fødes veldig få barn med downs nå. Tenker selv at det hadde vært tøft å få beskjeden om at babyen min har downs, for det er nok mange tøffe prosesser en må gjennom. Samtidig så er det såååå mange hærlige mennesker med downs, mange av dem sikkert mer normale (hva nå enn det er) enn enkelte uten downs. Og jeg skjønner, og deler også tildels, frykten for at det skal bli her slik også. Ille når de med downs selv skjønner at mange velger dem bort -må være sårt.

Annonse

Jeg forstå absolutt bekymringen til mange som venter barn, og jeg er absolutt for tidlig UL. I hvertfall at det skal være et tilbud, så kan de som ønsker det benytte seg av det. Her er det ikke snakk om noe sorteringssamfunn (åååårh..hvor jeg ikke liker det ordet!!). Et samfunn trenger ulike mennesker, selvfølgelig. Men ikke alle er rustet til å ta vare på et funksjonshemmet barn. Hjelp finnes, for all del, men jeg syns at enhver, med dagens teknologi burde få velge dette selv! Uansett, er det alvorlige misdannelser hos forsteret tilbys ofte senabort, men da er valget så veldig mye vanskeligere å ta og man har ofte veldig kort tid på seg, og de psyskiske sårene blir vanskeligere å lege. Man er altfor knyttet til barnet i magen.

Jeg er enig med KrF, H og Sp.

Det er nylig bevist at det ikke gir stor helsegevinst å innføre UL i uke 12 for alle. De 150 mill dette koster kan brukes på bedre måter.

Det er mange ting som kan være fint som ikke staten bør prioritere å betale for. Når det i tillegg ikke gir særlig helsegevinst synes jeg saken er klar.

Jeg var faktisk på UL i uke 12 for 5 år siden, da fant de ikke nakkefold eller noe som skulle tilsi at noe var galt med barnet.... I uke 20 på ordinær UL så fant de en nakkefold på 5x5 CM (!!!) og at ungen var så sykt at han ikke kom til å overleve svangerskapet!! :(

Jo, synes at man bør på en ekstra UL tidlig i svangerskapet, hadde de faktisk sett at han var så syk som han faktisk var, så hadde jeg heller fått avslutta det i uke 12 enn 20... :'-(

poenget er at det dessverre er de færreste som gjennomfører en slik UL som faktisk VET hva de driver med og som er trent nok og faglig dyktige nok til å se rett. Det er en overlege på Rikshospitalet med spesialutdanning innen feltet, han har privat praksis på Jessheim. Ellers er de færresre skodd godt nok for å kunne si noe om det de ser indikerer sykdom eller ikke. Iallefall i de situasjonene hvor det kan være tvil...

Som du opplevde Trultemora. Om det var en tilstand de mente skulle kunne oppdages rundt uke 11, det er jo ikke alle sykdommer som kan oppdages så tidlig. Så man er jo allikevel ikke sikker, hverken etter første eller andre ultralyd.

Jeg er redd det blir tatt flere aborter på "feil" grunnlag om dette blir en rutine uten å iallefall sørge for at det helsepersonellet får skikkelig utdanning. Det holder ikke å være ordinær fødselslege under spesialisering for å gjøre slike undersøkelser.

Jeg fatter ikke at noen tør å gå til private aktører å gjøre en slik undersøkelse. Man er ikke sikret at resultatet en får stemmer. Dessverre. Det er en drøy påstand fra min side, men for oss var det god nok grunn til å la være med en slik ul.

Til sist vil jeg nevne at jeg er imot et sorteringssamfunn og ville vel uansett ikke kunnet ta abort på grunn av en nakkefold. Men det er meg og jeg dømmer ingen for å ta andre valg!

Om dette forslaget går igjennom hper jeg inderlig at flere leger får spesialopplæring! Det må være et krav.

En liten oppklaring; enhver kan selvsagt betale for en privat ultralyd i uke 12, men private leger har da ikke lov til å måle nakkefold. Det er bare ved spesielle omstendigheter eller alder over 38 at gravide får tilbudet om ultralyd og måling av nakkefold i uke 12.

Så lovforslaget slik jeg har forstått det, vil enten la private leger få lov til å foreta denne målingen i uke 12, eller at det offentlige gir alle gravide tilbudet på samme måte som tilbudet om ordinær ultralyd i dag.

jeg tenker som så at alle burde få tilbud om tidlig UL... er bedre å kunne ta en abort i uke 12, hvis barnet er sykt og din situasjon tilsier at man ikke kan klare å ta seg av et sykt barn, enn at et barn skal vokse opp og ha d vondt fordi foreldrene enten ikke har skikkelig råd, eller helse til å ta seg av et sykt barn....

Annonse

Man kan gjerne si at private leger ikke har lov å måle nakkefold, men det gjør da vitterlig det likevel.

Jeg ahr vært på privat ul i uke 12, og begge gangene har legen uoppfordret sagt at nakkefolden ser bra ut.

Når det gjelder private aktører er det i mange tilfeller de samme som tar ordinærul på sykehusene. De jobber ofte deltidsstilling på sykehuset og deltidsstilling i privat praksis, så jeg stoler absolutt 100% på min private undersøkelse.

Jeg har fått det i begge svangerskapene mine pga, jeg er født med

ryggmargsbrokk. Og har epilepsi. Så dette har vært betryggende for meg.

Og jeg er for at dette er et tilbud alle kvinner burde få. Det kan ikke være lett og gå fram til uke 18, og ikke helt vite om alt er bra med den lille.

Og jeg tenker og på de som kan ha et sykt barn i magen, og kanskje ikke har kapasitet til og ta seg av et sykt barn.

Tror absolutt at dett ikke vil føre vil flere aborter. Kan faktisk redusere

aborter spør du meg.

Må si meg enig i at jeg ikke synes det skal bli en del av svangerskapsomsorgen med ul i uke 12,da synes jeg heller de kan spytte de milionene inn i å sette i gang kvinner og ikke la de gå så lenge over tida. Det er farlige greier!

Leste en blogg her forleden om ei jente som hadde blitt satt igang 16 dager over tiden og hennes lille baby døde bare timer etter fødsel. Det er helt grusomt!

Om man vil på ul i uke 12 så får man betale for det selv,om ikke det finnes medisinske grunner til at man burde få det.

Jeg har selv vært på tidlig ul i begge mine svangerskap,betalt ut av egen lomme. Og aldri har lege nevnt noe om nakkefold...

Har i dette svangerskapet vært til 2 tidlige ul - uke 6/7 og uke 11. Grunnen er 2 tidligere spontanaborter og 1 MA. Jeg tenker slik om saken; Mange henger seg opp i risikoen for at barnet har downs, men det er jo også andre grunner til at ihvertfall jeg ønsket tidlig ul. Feks om fosteret hadde vært dødt i uke 11 hadde jeg ønsket en utskrapning så fort som mulig da jeg har vært igjennom samme greia en gang tidligere. Ville også utelukke svangerskap utenfor livmoren, og se at fosteret var levedyktig. (Feks at det ikke manglet hjerne etc). Om fosteret dør er det ikke sikkert at kroppen støter det ut med det samme - er verre å høre at fosteret er dødt i uke 18 enn uke 12...

Dette var jo et noe negativt innlegg - men vil legge til at i de fleste tilfeller går det heldigvis bra:-)

Viktig reportasje om tidlig ultralyd på TV2 i går: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/-tvillingene-mine-ble-reddet-av-tidlig-ultralyd-3425488.html

Viser at dette ikke handler om å "sortere" ift Downs, men om å oppdage livstruende tilstander.

Viktig poeng du tar opp om det å oppdage ting tidligere. Er en mye større belastning både å oppdage at barnet ikke er levedyktig etter halvgått svangerskap. Statistikken viser at de aller fleste aborter skyldes at fosteret ikke kan leve utenfor magen.

Når det gjelder Downs har tallene vært veldig stabile på at 80 prosent velger å ta abort. Da er det jo også her et spørsmål om det er bedre for familien å få denne informasjonen tidlig enn sent.

Jeg mener det er på sin plass med et tilbud om tidlig ultralyd til de som måtte ønske det. Tok selv ultralyd i uke 12 sist gang jeg var gravid, hvor det ble oppdaget at fostret hadde en dødelig variant av ryggmargsbrokk. Fikk da mulighet til å ta en kirurgisk abort. Jeg tenker med gru på om dette ikke hadde blitt oppdaget før ved ordinær ultralyd og den påkjennelsen det ville vært å føde dette dødsdømte barnet.

Jeg kan like gjerne innrømme i samme slengen at jeg ville tatt abort om noen av trisomi-variantene hadde blitt påvist. Nå er det jo ikke slik at de måler nakkefolden og ser etter nesebenet og stiller en diagnose ut i fra dette, dette gir jo ikke en sikkerhet på 100%. Finner de avvik får man tilbud om fostervannsprøve. Enhver privat aktør som finner urovekkende funn henviser videre til et sykehus, ihvertfall slik jeg har opplevd systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...