kjersti83 Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Fått mitt første barn og har mange spørsmål. lurer bl.a på om enn skal vekke barnet for å gi d mat? veldig rolig og grei unge som fort sover 4-5 i strekk. Andre ganger våkner hun etter 1 time og har behov for mat hver time.
V&A Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 gratulerer med baby!!! jeg er veldig slik at barnet regulerer det selv.... jeg har aldri vekket mine for å gi de mat eller skiftet bleie de får mat når de viser at de er sultne men vet at det er mange som vekker ca. hver 3. time for å gi de mat! men om hun ikke legger godt på seg er jo det en måte å gjøre det på men hvis hun legger godt på seg så synes ikke jeg det er nødvendig å vekke!!! minsten (snart 6 mnd nå) hadde seg noen dager hvor hun ikke var våken i det hele tatt... hun sov i 4 timer i vognen sin, våknet og fikk mat, sovnet ved puppen og sov i 4 timer igjen! jeg fikk jo litt noia, men hun styrte seg selv de er jo slitne etter fødsel de også
*LillaMeg* Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 Så lenge barnet legger på seg som det skal, og våkner for å spise etterhvert tror jeg at jeg ville latt det sove..
Jenny_m Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 Gratulerer masse som mamma Jeg vekket aldri gutten min. Han sov lenge fra han ble født , fulgte kurven sin helt perfekt så ingen grunn til å vekke han da. Det eneste jeg gjorde var å legge han inntil puppen når jeg la meg så han fikk en liten dose og sov enda lenger.Men han våknet aldri, smattet bare i vei En ting som du kan tenke på er om du må pumpe deg når hun ikke spiser. Gutten min sov jo 4-7 timer fra han ble født og jeg pumpet meg ikke ... resultat = mindre melk Etter 2 mnd. måtte jeg gi opp amming fordi produksjonen forsvant Men det trenger så klart ikke skje i ditt tilfelle Masse lykke til
littlefairy Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 på sykehuset sa dem til meg at det helst ikke skulle gå mer enn fire timer mellom måltidene, men det er vel fordi det er viktig de første dagene at barnet skal legge på seg (mange går jo ned den første tiden) og også for å få opp melkeproduksjonen til mor, hvis hun bare er noen dager gammel så ville jeg nok latt henne få mat etter 4 timer.... (tror gutten min våknet av seg selv før det hadde gått så lang tid så husker ikke helt hva jeg gjorde selv, la han nok bare til puppen så spiste han litt i søvne det er jo vanskelig å få sjekket vekta hennes den første tiden (uten å dra på HS) så vet ikke helt hvordan du evnt skal være trygg på at hun får nok som de andre sier her... (?)
erika06 Skrevet 21. februar 2011 #6 Skrevet 21. februar 2011 Gi mat når ungen vil ha mat, og la ungen sove når han vil sove. Sjekke vekten kan du gjøre en gang i uken på HS eller på badevekten hjemme (får ikke nøyaktig mål på badevekten, men en idikasjon i alle fall). Ungene regulerer dette så fint selv, så med mindre dere får beskjed om noe annet hos HS, så bare la ungen vise når det er behov for mat.
*Nøtta* Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 Sånn var min lille jente også. Og jeg vekket henne ikke,hun styrte det selv-og la fint på seg. Her har vi åpen helsestasjon slik at jeg fikk sjekket vekten hennes om jeg var usikker. Kanskje det finnes det tilbudet hos dere også? Da finner du raskt ut om hun legger på seg. Men det som er viktig er at du pumper (eller legger baby til) hver tredje time ca nå i begynnelsen for å få kickstarta melkeproduksjonen din.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 Lurte litt på det samme, har egentlig fått beskjed om å vekke hver 3. time, siden han hadde gått ned 10% etter 4 dager, men så har jeg sett på vår digitale badevekt at det går riktige veien nå (10 dager gammel idag) så da har jeg latt være å vekke på natta. Han sover utrolige 6-7 timer om natta, så jeg har måttet pumpe litt ut. Ellers er det ikke noe rutine på dagtid. Idag har han sovet 4 timer etter vår første trilletur, mens igår var han veldig urolig, sovnet bare ved puppen och våknet igjen så snart jeg skulle legge ham over i vogn/seng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå