wjkcg Skrevet 21. februar 2011 #1 Del Skrevet 21. februar 2011 Ap har foreslått at tidlig ultralyd skal være en del av det vanlige tilbudet for svangerskapskontroll. I dag er det mellom 60 og 80 prosent av gravide som tar tidlig ultralyd, gjennom det offentlige eller privat. Aps forslag er altså at dette tilbudet skal gis til alle, uavhengig av økonomi eller geografi. Noen prøver å gjøre dette til et spørsmål om sorteringssamfunnet. Det blir feil. For det første handler ikke dette om å finne kromosomfeil, men å oppdage sykdommer eller tilstander ved fosteret som kan være viktig å oppdage tidlig for å følge opp riktig, som at tvillinger deler morkake. For det andre mener jeg at dette handler om trygghet og kunnskap. I begge mine svangerskap har jeg vært på ultralyd i uke 12. Det har jeg bedt om fordi jeg har vært urolig, slik mange av oss jo er, og ikke ønsket å vente seks uker til før vi fikk se at alt var i orden. Så skjønner jeg ikke hvorfor Krf og Høyre er så redde for at gravide kvinner skal få kunnskap om fosteret. Jeg tror kvinner vil gjøre gode valg som er rett for seg og sin familiesituasjon dersom de får beskjed om at noe er unormalt eller galt ved fosteret. Først og fremst handler det om å se om det er noe som kan gjøres underveis i svangerskapet eller å være forberedt på det som kommer – både medisinsk og emosjonelt. Mener de andre ikke bør frykte kunnskap, men være opptatt av å gi folk mulighet til å ta gode valg. Det handler om at alle skal vite at fellesskapet stiller opp dersom man får et barn som ikke er friskt. Og at ingen har rett til å moralisere over andres valg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935967-ja-til-ap-forslag-om-tidlig-ultralyd-forst%C3%A5r-ikke-krfs-kunnskapsfrykt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mim26 Skrevet 21. februar 2011 #2 Del Skrevet 21. februar 2011 helt enig! tror d hadde lettet mye unødig bekymring hos mange! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935967-ja-til-ap-forslag-om-tidlig-ultralyd-forst%C3%A5r-ikke-krfs-kunnskapsfrykt/#findComment-142936003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trultesmamma Skrevet 21. februar 2011 #3 Del Skrevet 21. februar 2011 Stikker innom fra 3- trinmester og er helt enig med dere=) Trur grunnen til at myndighetene er "redde" er at folk skal ta abort pga selvbestemt abort loven. Legger de f.eks UL til uke 13 så er du passert grensen på å ta selvbestem abort og da vil det ikke være noen forskjell på¨uke 13 eller 18-20 ENESTE forskjellen er at de som opplever at barnet ikke er levedyktig eller som har alvorlig sykdom, har mulighet til å ta et standpunkt mye tidligere i svangerskapet. UL er for å avdekke avvik med fosteret og hvorfor skal myndighetene la gravide "lide" når de ikke finner ut om avviket før de har begynt å planlegge et liv med en liten krabat. ( Tenker også på at gravide er litt mentalt " forbredt" på at noe kan skje i løpet av de første 12 ukene og hvorfor ikke avslutte den usikre perioden med en UL kontroll som kunne bekrefte/ avbekrefte om alt var normalt?) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935967-ja-til-ap-forslag-om-tidlig-ultralyd-forst%C3%A5r-ikke-krfs-kunnskapsfrykt/#findComment-142936257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wjkcg Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 21. februar 2011 Både mulighet til å avbryte et svangerskap tidligere dersom det ikke er liv laga, framfor å ta en sånn beslutning når man er halvveis. Eller at det kan settes iverk tiltak som kan hindre alvorlige skader. Men for de fleste vil jo den undersøkelsen først og fremst bety at man kan puste ut og bare glede seg over at alt ser bra ut. Uansett mange gode grunner for og få grunner mot. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935967-ja-til-ap-forslag-om-tidlig-ultralyd-forst%C3%A5r-ikke-krfs-kunnskapsfrykt/#findComment-142936516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
miepia30 Skrevet 21. februar 2011 #5 Del Skrevet 21. februar 2011 Helt enig. Å blande downs inn i debatten blir helt malplassert, for dersom man finner ut at det er downs i uke 18 får man jo innvilget abort selv om man har kommet så langt. Dersom det er det man bestemmer seg for. Valget er sikkert grusomt tungt også i uke 12, men da er man ikke så langt på vei at hele verden kan se det, og det er mindre belastende for kroppen å gjennomgå abort i uke 12 enn langt ut i andre trimester. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935967-ja-til-ap-forslag-om-tidlig-ultralyd-forst%C3%A5r-ikke-krfs-kunnskapsfrykt/#findComment-142937850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 22. februar 2011 #6 Del Skrevet 22. februar 2011 Innlegget og svarene hittil bærer preg av til dels manglende kunnskap og faktafeil. APs ønske om innføring av tidlig ultralyd i uke 10-12 er nettopp en fosterdiagnostisk undersøkelse med tanke på å avdekke Downs syndrom, dette fordi Downs er en av de meget få tilstandene som kan (og må -senere i svangerskapet er det ikke like synlig) avdekkes så tidlig i svangerskapet. Efter at dette tilbudet ble innført i Danmark aborteres nå over 95% av barna med Downs, mot ca 50% i Norge. Dette gir sammfunnet besparelser nok til å dekke utgiftene til en fullstendig unødvendig undersøkelse til hele den gravide normalpopulasjonen. Dersom undersøkelsen skulle tilbys i uke 13 har den ikke lenger samme verdi for myndighetene, da den ikke kan avdekke downs i samme grad. De angitte 60-80% som angivelig får utført tidlig ul i dag (hvor er disse tallene fra? Mye høyere enn jeg har sett noen ganger før?) får en elt annen type us, som hovedsaklig går ut på å oppdage liv, bekrefte intrauterin graviditet, underholdning for foreldre mm. En slik undersøkelse utført av private gynekologer ol er på ingen måte fosterdiagnostisk og ikke egnet til å utelukke Downs eller andre tilstander eller misdannelser. For å finne mer alvorlige tilstander som kan trenge intervensjon, så som hjertefeil (den vanligste av alle medfødte misdannelser og betydelig hyppigere enn feks. Downs) og lignende, er det optimale tidspunktet for å påvise dette ved ca 18 uker. Unntaket er enkelte, betydelig sjeldnere situasjoner som feks, av fosteret helt mangler hode eller hjerne, dette kan også påvises ved 10-12 uker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935967-ja-til-ap-forslag-om-tidlig-ultralyd-forst%C3%A5r-ikke-krfs-kunnskapsfrykt/#findComment-142938988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tre små troll :) Skrevet 22. februar 2011 #7 Del Skrevet 22. februar 2011 En veldig skjev vinkling du velger på innlegget ditt. Jeg har fulgt debatten nøye og har aldri lest en uttalelse fra AP (eller noen andre partier) hvor det fremlegges at det er nettopp Downs de ønsker å avdekke med tidlig ultralyd, men heller at dette kommer til å bli en konsekvens. Jeg går derfor ut i fra at det er din egen tolkning. Om tolkningen din er riktig eller ikke vet jeg ikke. Det er absolutt mulig det er et vikarierende motiv... men ikke et uttalt motiv. Det blir derfor feil å fremlegge det som om det er hovedgrunnen. Det er andre sykdommer man kan avdekke på tidlig ultralyd, blant annet kromosomfeil som er mye mer alvorlig enn Downs. Downs er tross alt en relativt uskyldig kromosomfeil og er ikke uforenelig med liv. Derimot finnes det kromosomfeil og andre sykdommer som er uforenelig med liv. Man kan da gi barnemoren mulighet til å gjennomføre en medisinsk abort eller utskrapning fremfor å senere måtte føde frem et barn hun har begynt å knytte seg til. Man kan også avdekke alvorlige sykdommer tidlig og starte behandling inne i livmoren. Dersom man ønsker det kan man få gjennomført nakkefoldundersøkelse privat (og ikke nødvendigvis kun underholdning for foreldrene), og det er stort sett denne type undersøkelse som i første omgang påpeker en mulig forhøyet risiko for Downs, før man ev. må gjennomføre et utall andre tester. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort hvis jeg visste at barnet jeg bar hadde Downs, men jeg ville foretrukket å vite det så tidlig som mulig. Men uansett er det foreldrenes valg. Det er tross alt bedre om man aborterer et barn med Downs i uke 12 enn å føde det frem i uke 20. All kred til foreldre som har barn med Downs som gjør en fantastisk jobb, men jeg har også respekt og forståelse for de som velger annerledes. Jeg skal iallefall ha tidlig UL i både uke 8 og uke 12 i regi av sykehuset (tidligere MA) og kommer til å be om en full undersøkelse av fosteret, og har ingen problemer med at det innføres som standard. Men jeg ser de etiske problemstillingene det medfører... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935967-ja-til-ap-forslag-om-tidlig-ultralyd-forst%C3%A5r-ikke-krfs-kunnskapsfrykt/#findComment-142940775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå