Gå til innhold

En arterie i navlesnor. Bekymret mor :-/

mamiLii-prinsen&lille frø

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg var på UL idag ( er 32 uker på vei) og der fant legen ut at jenta mi hadde bare en arterie i navlesnoren. Han sa at allt så bra ut ellers, hjertet slo bra og at jeg ikke skulle bekymre meg for det. Skal tilbake om 4 uker. Jenta mi veier også 1840 gram og sa at dette var 6 % under gjennomsnittet, men ikke unormalt. Men jeg er helt på tuppa her og leser meg gjennom internett om at en arterie i navlesnoren kan føre til misannelser,nyresvikt +++. Er det rart jeg blir redd og bekymret?

Kan dere forklare meg litt mere hva slags konsekvenser dette kan få for barnet mitt? Og burde jeg be om tettere oppfølging? Synes det var lenge å vente i 4 uker jeg.

På forhånd, takk for svar.

Mvh bekymret mor.

Fortsetter under...

Hei :)

I mitt forrige svangerskap oppdaget de på ordinær ultralyd i uke 18 at det manglet en åre i navlestrengen. Jeg ble dritredd for å si det beint ut. Jeg ble sendt på ny ultralyd i uke 22 for å sjekke nøyere andre avvik eller syndromer. Alt så bra ut :) Resten av svangerskapet var jeg på ultralyd ca 1 gang i mnd/hver 3.uke for å sjekke blodgjennomstrømmingen til barnet og for å se at barnet tok til seg næring. Hun lå over gjennomsnitt på hver eneste ul-kontroll. Jenten min ble født frisk som en fisk og var hele 4140 gr da hun kom til verden :)

Her er hva jeg ble fortalt av de på sykehuset ang dette med misdannelser:

I 2/3 tilfeller er barnet helt friskt. I 1/3 tilfeller ses misdannelsen på navlestrengen i sammenheng med andre misdannelser/syndromer.

I noen tilfeller legger ikke barnet på seg optimalt pga at det ikke får nok næring. Da tar de barnet ut før termin.

MEN hvis jeg var deg ville jeg ikke bekymret meg. Barnet er sannsynligvis HELT frisk siden de ikke har oppdaget andre avvik på ultralyd! :o) :o)

• 1 måned senere...

Hei

Jeg har vært på ultralyd i dag og fikk vite akkurat det samme. Fikk beskjed om ikke å bekymre meg, fordi alt så veldig bra ut ellers. Men jeg ble likevel helt fra meg når jeg kom hjem, og endte med at jeg ringte jordmor etter å ha lest litt på nettet.

Hun sa at jeg bare skulle ta det helt med ro, og at dette svært svært sjeldent var noe farlig. Det var ett bitteliten prosentdel med denne lidelsen som kunne ha en hjertefeil. Men den var som oftest synlig på ultralyd tidlig i svangerskapet, og siden alt ser bra ut er det som regel det. Men man blir fulgt opp litt ekstra pga næring hos barnet.

Jeg skal inn til ny skjekk om 8 uker, og håper alt ser like bra ut da. men skjønner godt hvor skremt du ble. Lykke til videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...