Gå til innhold

Når kutter dere ut barnegrøt og middagsglass til barnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Middagsglass brukte vi frem til gutten var 2,5 år pga han kastet opp alt annet.

Jenta sluttet vi med middagsglass ved 8 måneders alderen.

Vi brukte skive til frokost og kvelds fra 8 mnd på jenta vår.

Hva spiser hun til lunsj om mellommåltid?

Jeg syns dette med mat og riktig næring er så vanskelig at jeg tviholder liksom på den ferdige barnematen.

Her får hun.

Frokost-Grøt og vann

Lunsj-Brød og melk

Middag-Middagsglass og vann

Kvelds-Grøt og vann

Og frukt mellom måltidene hver dag.

Brukte lite middagsglass, lagde mest hjemmelaget mos. Han begynte å spise det samme som oss til middag når han var 9 mndr.

Grøt hadde han bare til frokost fra han var 7 mndr til ca 1.5 år, etter det gikk vi over til Wheetabix og vanlig grøt.

Han får ikke kveldsmat fordi vi spiser sen middag.

Til 1. mann brukte jeg grøt til han var ca 1 år (ett grøtmåltid om dagen stort sett). Brødskive i tillegg fra han var ca 6 mndr. En del middagsglass fram til ca 1 år også, for vi var alene og jeg lagde ikke middag så ofte..

Til 2. mann ble det bare brukt grøt et par mndr (fullammet til 6 mndr), han likte ikke grøt, så vi gikk ganske fort over til brødmat. Han fikk kanskje 20 middagsglass til sammen, f.eks. når vi var ute på reise, for jeg syns den maten er ekkel... Gjorde et forsøk med den på skolen en gang: åpnet et glas, satte på lokket og satte i kjøleskap. Etter et halvår hadde det ikke blitt mugg på, og lukt og konsistens var helt likt. Syns det var ekkelt, og lurer på hva vi har puttet i ungene! :P Nå skal det sies at førstemann IKKE har tatt skade av ferdigmaten sin da, så den er helt sikkert ikke farlig! ;)

Foretrekker uansett å lage maten selv, og nå som vi er en familie på snart 5, lager jeg jo uansett middag hver dag! Når 3.mann skal begynne med fast føde, kommer jeg sikkert til å lage ekstra mye de dagene det er "barnevennlig" mat, og fryse ned i små porsjoner! Det funker fett! :)

Annonse

Glassene kunne vi ikke bruke for den maten kom bare opp igjen.

Grøten bruker vi fremdeles nå ved snart 3 år. (kveldsgrøt). Vil hun ha brødskive i stedet får hun det, men vil som oftest ha grøt

Eldst fikk barnegrøt og middagsglass til han var 1 år og et halvt år. Barnegrøt spiste han da iblandt, men det ble mere og mere brød fra ettårsålderen.

Nummer 2 greide vi ikke å få til å spise fast føde før han var 1 år, så han har egentlig aldri spist middagsglass, men bare det vi har laget hjemme til han. Han spiste litt grøt etter ettårslderen, men han fortrakk brød.

Det gikk mye i fisk eller fiskeboller og hvitsaus, kjettkaker i brunsaus og tilhørende grønnsaker, laks, kylling og det meste som vi spiste. :) Det fikk seg en runde i foodprosessorn og det greide vi å få han til å spise en del av. :) Og det ghemmelagde smaker jo sååå mye bedre enn de der glassene da. Jeg kommer ikke til å bruke glass nå når minsta kommer, vil heller lage selv og mose og fryse ned porsjonspakninger. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...