Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Det blir kommentert omtrent overalt hvor mye han spiser. Så da lurer jeg på hvor mye deres barn på ca 1,5 år spiser? Han spiser havregrøt og melk til frokost (ca like mye som meg) og 2 skiver, 1 egg og 1 frukt til lunsj. På ettermiddagen får de som regel brødskiver i barnehagen, og da vet jeg ikke helt hvor mye han spiser. Middagsporsjonene hans er ca 1/3 av min porsjon og han spiser gjerne litt frukt i tillegg til dessert. Vi er som regel litt strenge på at han ikke får småspise mellom måltidene. Han får omtrent aldri kaker/boller/kjeks osv så omtrent all maten hans er veldig sunn. Han er ikke overvektig, heller litt under gjennomsnittskurven, så bekymrer meg ikke for den delen. Jeg tenker at han må få spise seg mett, men lurer på hva som er vanlig. Men i løpet av en dag spiser han altså omtrent like mye som meg. Har 2-3 bæsjebleier om dagen da selvfølgelig...
EgG Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Så lenge gutten er sunn og frisk og ikke overvektig synes jeg han skal få spise seg god og mett til måltidene. Synes dette ser helt ok ut jeg. Det kommer alltids en periode hvor han ikke spiser så mye og et lite lager kan være kjekt å ha.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 He, he neida, jeg har ikke tenkt å stramme inn på måltidene hans. Som jeg skrev over her så får han spise så mye han vil. Det jeg lurte på var om det var noe i dette alle sier; at han spiser utrolig mye? Han er jo min første så jeg har ingen å sammenlikne med. Det er forresten ikke en periode, han har alltid spist bra, et lite matvrak. :-) Så er det noen som har noen kommentar om hvor mye/lite deres ettåring spiser? HI
Underveis --> Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Som min dette :-) Snart 2 år, og har egentlig sluttet å monitorere hvor mye han spiser. Som dere er vi nøye med å ikke gi ham noe i mellom måltider, og det tror jeg bidrer til den gode apetitten. Merker godt på ham at matlysten går ned om han får småting å spise. Særlig om det er søtt, som rosiner eller annen tørket frukt. Ikke noen anti-sukkerfolk vi altså, men vi spiser aldri slikt selv til hverdags, så da blir det slik for Poden også. Han spiser mer havregrøt som meg, like mange brødskiver og ca 1/3 av middagen, som din. Spiser også alltid godt i barnehagen og vi er heldige som har en barnehage som gir varm mat hver dag, unntatt på turdagen. Er helt på snittet på vekt ifht høyde, men er ganske lang for alderen. Det festlige er at jordmødrene sa at han kom til å bli en sulten gutt allerede på fødestuen ;-) Han er også veldig aktiv, så der brenner han selvfølgelig masse energi.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 24. februar 2011 #5 Skrevet 24. februar 2011 Min gutt på 16 mnd spiser også mye. Gjerne tre brødskiver og en banan/yoghurt (av og til begge deler) til frokost klokken 09.00. Klokken 11.00 spiser han et par brødskiver eller noe varm mat i barnehagen. Klokken 14.00 spiser han et lett måltid (yoghurt, vafler, frukt etc.). Til middag spiser han like mye som meg (eks. to poteter, to-tre fiskeboller og saus, med gulrot og litt bacon til), men han spiser lite dessert. En is en gang i blant, eller kanskje litt frukt. Til kvelds spiser han igjen to eller tre brødskiver og en banan/yoghurt. Jevnt over spiser han like mye eller mer enn meg, men han er ikke overvektig. Bare utrolig aktiv. Og sånn er det nå med de små - det er full fart hele dagen, og de er konstant i vekst, så det er jo klart at de trenger masse mat. Så lenge han er sunn og ikke overvektig, er det nok ingen ting i veien :-)
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. februar 2011 #6 Skrevet 27. februar 2011 Høres ut som en sunn og normal liten gutt det der. Synes ikke du skal bry deg om hva folk sier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå