Gå til innhold

Toodlers diarea/småbarnsdiare

Anbefalte innlegg

Det er skummelt å diagnostisere selv, men jeg er temmelig sikker på at Bo har småbarnsdiaré; mer enn 3 løse bleier pr. dag som lukter surt, med ufordøyde matrester, men legger på seg som normalt og har ingen andre mageproblemer, ingen smerter og ellers bra allmenntilstand.

Jeg skal til legen for å utelukke andre allergier, men som sagt er jeg temmelig sikker. Tipper han ville hatt magesmerter eller dårlig vektoppgang dersom han hadde allergier mot matvarer.

Men - er det flere der ute? Når vokste barnet det av seg? Jeg kan egentlig ikke huske når det startet, men tror det har holdt på i ett år nå - med gode og dårlige perioder. Har egentlig ikke tenkt så mye over det før en av barnehagens ansatte lurte på hva som egentlig feilte han - pga all den løse avføringen = mye skift og sår stump om han ikke skiftes på raskt. Har hørt om flere som har det sånn, så har vel bare tenkt at tarmen fortsatt er litt umoden ...

Men nå har jeg lest en del om det, og alle symptomene stemmer. Og ett av rådene er å tilføre mer fett i kosten. Og når sant skal sies så er dette noe han spiser minimalt av - om ikke _ingenting_ Han spiser så og si aldri noe særlig middag, kun pasta, ris linser og bønner = alt for mye karbohydrater blant annet. Han spiser mengder av frukt og bær og grønnsaker (=dette må vi kutte veldig på). Han drikker ikke melk, men vi skal øve litt nå fremover ...

Er det flere kostholdstips? Tips til sunt fett f.eks?

Burde vel egnetlig gått til legen med dette, for videre henvisning til ernæringsfysiolog, men jeg kjenner at det sitter litt langt inne siden dette ikke plager oss i hverdagen annet enn et og annet ekstra skift pr dag ...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142935266-toodlers-diareasm%C3%A5barnsdiare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette en egen diagnose?

Min lille my er 21 mndr

hun har avføring som du beskriver og i tillegg mye slim og i perioder blek veldig slimete avføring.

Eldste sliter med magen enda og nermer seg 8. Di finner ikke ut hva det er.

Begge har lite fett i kosten, kan det ha noe å si kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...