Gå til innhold

Må få ut litt damp, holder på å bli skviset ut av jobben...

Anbefalte innlegg

Er sykemeldt på 2. uke pga utbrenthet (har skrevet om det før). Siden jeg er økonomisjefen i selskapet må jeg logge meg på likevel for å godkjenne fakturaer, sykemelding gir som kjent ikke betalingsfritak.

Plutselig så jeg en faktura til rekrutteringsbyrå til gokjenning "a konto faktura, rekruttering økonomisjef". Æh?! Jeg er økonomisjefen, og jeg har ikke sagt opp?!

Skal si det ga et støkk.

Ringte til daglig leder, ble litt pinlig samtalestart, han hadde vel ikke tenkt at rekrutteringsfirmaet ville sende faktura før han fikk snakket med meg.

Hans poeng er at han må sikre seg i tilfelle jeg blir sykemeldt for lenge. Jeg forstår det godt. Samtidig har jeg ingen planer om å slutte å jobbe, men jeg må for f..n få lov til å bli frisk!

Er redd for at jeg skal gjøre noe dumt som å komme tilbake i jobb før behandlingen begynner bare for å bevise at jeg klarer det, eller si opp i affekt. Blir ikke akkurat mindre stresset av dette, nei...

Pust inn, ikke ta det personlig, pust ut...jada...

:-(

Fortsetter under...

Dette er ikke lett, men du har en såpass type ansvarsfull jobb at din leder ikke kan sitte å vente på en såpass uspesifik sykemelding som utbrent er. Blir du borte i 14 dager eller 1år...?

Du vet nok ikke selv hvor lenge du blir borte, og de kan ikke vente veldig lenge. Det er ikke uvanlig at de som får diagnosen utbrent er sykemeldt mer enn 14 dager og det tar tid å få på plass en annen.

Jeg har også en leder stilling med ansvar, jeg kunne nå si til min sjef at jeg blir borte 3 uker, jeg har tilrettelagt det meste i forkant da jeg visste jeg kom til å bli borte (planlagt operasjon) og jeg har delegert mitt jobb ansvar i den perioden jeg blir borte.

Du er sykemeldt med grunnlag i noe som nok statistisk sett er litt ullent tidsmessig når man kommer tilbake, men normalt holder det skjeldent med 2 ukers sykemelding når man har fått diagnosen utbrent.

Jeg forstår din leder, han ser etter en vikar for deg. Dette er viktig for han med tanke på sine kunder og dine kollegaer og bedriften generellt. I tillegg gir det deg mulighet til å bruke tid og krefter på å bli frisk, i stedet for¨å stresse fordi jobben ikke blir gjort.

Konsentrer deg om å finne riktig behandlig og evt reflektere over om denne jobben er riktig for deg. Siden du er utbrent og ikke mestrer arbeidshverdagen, kan det være det ville være bedre å hatt en mindre ansvarsfull stilling.

Dytter opp og presiserer at jeg FØLER meg dyttet ut av jobben, nå som jeg har roet meg ned innser jeg at det kan stemme at sjefen bare prøver å gardere seg uten å ha andre hensikter.

Vondt og surt for det.

Jeg tror nok du er ekstra hårsår akkurat nå, og det er forståelig.

Jeg ville heller sett positivt på det, det er egentlig bra at de ansetter en vikar, for det er tross alt det det er snakk om, da kan du bruke sykelmedingen til det som er viktig - å bli frisk, ikke bekymre deg over at det hoper seg opp med jobb mens du er borte.

Annonse

Det er stor forskjell på å se etter en vikar og å rekruttere en NY økonomisjef. Er du organisert noen steder? Hvis ikke ville jeg stille og rolig meldt meg inn i en passende fagforening i tilfelle dette blir en sak. Dette høres meeget suspekt ut og det kan fort bli en sak ut av dette dersom daglig leder faktisk velge å ansette en ny økonomisjef.

Nja, jeg har reflektert en del over det, og det er faktisk ikke jobben (ikke bare) som har bragt meg hit. Siden 2008 har jeg:

Flyttet til utlandet

Mistet sjefen min som sa opp på dagen

Vært uten sjef i 6 mndr

Mens jeg gikk gravid

Og det var en finanskrise og vi var på konkursens rand

Flyttet tilbake til Norge (fremdeles gravid)

Jobbet med å redde selskapet (det gikk så vidt)

Født (måtte det til slutt)

Søkte ny jobb

Vurdert å flytte til en annen by, eller til 2 nye land

Flyttet til en annen by

Begynt i ny jobb, nystartet firma

Min mor fikk kreft

Pusset opp leilighet

Gutten var syk HELE høsten, og vi jobbet dobbeltskift med pass av sykt barn på dagtid og jobbing om kvelden

Ok, jeg er kanskje litt i overkant kontrollfreak og perfeksjonistisk, men ser ikke det ut som et program man kan bli sliten av?

Jeg føler bare at hvis jeg fkk sjansen til å komme meg igjen, så ville jeg klart jobben. Jeg er veldig glad i karrieren min, jeg må finne balansen mellom den og kravene på hjemmebanen.

Så ja, jeg forstår min leder, men det var ikke en vikar han tenkte på, han foreslo at jeg skulle gå ned i 50% stilling, for å få mer tid til familien! Ble rimelig fortørnet, det ligger ikke i kortene at jeg skal jobbe redusert over tid, det er meg som tjener mest av meg og mannen. For å si det sånnt, tviler på at han ville foreslått det om jeg hadde vært en mann.

Dessuten har jeg bedt om en økonomikonsulent før, prosjektsjefen har fått 6 ingeniører til å hjelpe han, men jeg sitter med ansvaret for et helt selskap fra regnskap til finansiering og kontroll av et milliardprosjekt.

Fordi jeg har snakket med sjefen. Det er dessuten et headhuntingfirma han har tatt kontakt med.

Jeg er selvsagt ikke organisert. Og jeg skjønner poenget hans, såpass profesjonell er jeg at jeg vet at "the show must go on" selv uten meg.

Vi skal ha møte fredag for å snakke om hvordan vi kan fikse det, jeg har legetime torsdag. Men er fremdeles irritert, særlig sett i sammenheng med NAV konsulent som sier til meg at "det kan ta veldig langt tid før du får svar fra "raskere tilbake programmet", og du kan ikke jobbe imens, så bare gå hjem og slapp av". Dustete.

Jeg vil raskere tilbake, og jeg vil ikke at denne episoden skal ødelegge for min profesjonell utvikling.

jeg forstår du har hatt mye og stri med siden 2008. Det er legitimt og jeg mener ingenting negativt med dette. Kun at jeg forstår det har vært mye.

Nå er vi i 2011. Det har gått 3 år som du har slitt, og du er nå 100% sykemeldt pga utbrenthet. Det er også forstålig og jeg mener ikke noe negativt med dette.

Jeg tror heller ikke kanskje at din leder mener noe negativt med dette. Du har slitt i 3 år og er nå 100% sykemeldt og fått beskjed fra NAV om at det kan ta lang tid før du kan få behandling. Din leder må se fremover og dere skal ha møte for å avklare.

Selv om du ønsker denne jobben og har gitt alt, så kanskje det er for mye i den prosesen du er i. Kanskje du kan komme tilbake i 50% om noen uker/mnd og ha en vikar i mellomtiden, så får du mulighet til å jobbe deg frisk igjen.

Eller kanskje har det skjedd for mye for deg over lang tid, så dette ikke er den riktige jobben for deg nå. Det høres jo ut som om det har vært for mye de siste 3 årene som nåhar endt opp i diagnose utbrent og 100% sykemeldt. Jeg tror din leder er realistisk når han vurderer om du faktisk kommer til å være 100% på jobb igjen innen kort tid. Økonomer har MYE jobb forran seg på våren. Kanskje han også tenker på deg og hva du faktisk klarer å gjennomføre nå?

Ta møte med sjefen, du har krav på å st i stillingen, gjør det, men det kan hende det er best for dere alle å få inn en ny/vikar/støttespiller eller en som kan ta hovedøkonomiansvaret, så kan du jobbe på litt mindre stressende nivå en periode.

Takk Marry.

Det er klart at jeg kommer til bruke tiden fremover til å vurdere hvor mye jeg kan engasjere meg og hvorvidt dette er riktig stilling. Men jeg synes det var rimelig klønete gjort å la meg lære det via en faktura (jeg godkjenner alt, den kunne ikke slippe unna), og føler ikke akkurat at jeg trenger den ekstra bekymringen akkurat nå, derav utblåsningen tidligere i dag. Også var han litt ekstra klønete på telefonen, for jeg har en type erfaring som han har veldig stort behov for og som er forholdsvis sjeldent, så han var liksom "ja du er fremdeles den jeg vil ha til å gjøre det, men lalalala". Tror ikke det, nei. Han var litt "mann over 50" faderlig, stakkars.

Jeg tror at jeg klarer å komme tilbake fullt om ikke så lenge, og ønsker å komme tilbake redusert så fort som mulig, fordi det å jobbe er en veldig viktig del av identiteten min. Det har aldri plaget meg å ha mye å gjøre på jobb, og jeg har selv valgt denne bransjen fordi jeg søker den typen utfordringer. Ble veldig overrasket når smellet kom, er egentlig en av de som ikke helt tror at det går an å bli utbrent, og skammer meg litt over kroppens respons. Og ikke mindre skamfull når jeg tenker at det er først og fremst livet utenfor jobber som tar knekken på meg. Så lenge min mann var hjemmeværende med poden, gikk alt fint, det er først etter barnehagestarten at det begynte å rakne. Hva sier det om meg som mor, liksom.

Jeg driver forøvrig ikke med regnskap og dette er ikke et børsnotert selskap, så vår-rushet angår meg i mindre grad. Jeg må godkjenne årsregnskapet (regnskap er satt ut, jeg har ansvaret for oppfølging), men noter og den slags er veldig forenklet. Rushet for min del vil begynne i mai-juni og frem til årets slutt da prosjektet kommer inn i en ny fase. Den delen mestrer jeg og den stresser meg ikke nevneverdig.

Men jeg er såpass ærlig med meg selv (og sjefen) at jeg kommer til å spille med åpne kort på fredag. Håper han gjør det samme.

Det ordner seg nok, til slutt, som alt annet.

Jeg heier på deg Trollemor!

Vær bare ærlig mot deg selv og din jobb.

Jeg er i lederstilling selv og vet MYE om hva det krever av meg og hvor slitsomt det er for meg, men samtidig ser jeg at bedriften må gå sin gang. Jeg er ikke uunværlig, men det er viktig å ha noen i min stilling.

Jeg tenker kanskje din sjef ser det samme om din stilling.

Stå på og finn ut hva som er best for deg, så får din sjef finne ut hva som er best for bedriften. Jeg har vært i mange settinger opp igjennom årene der jeg ser jeg har ansatte som ikke kommer tilbake, samtidig ser jeg også de som kommer seg opp og er tilbake igjen.

Jeg er uansett glad for at folk finner ut av hva som fungerer for den enkelte, men i mellomtiden er jeg ansvarlig for å finne løsninger som er forenlig med bedriften underveis, mens den ansatte er sykemeldt. Ant. det samme som din sjef.

Lykke til Trollemor, lev livet slik det fungerer best for deg!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...