Gå til innhold

begynner alle med fast føde ved 4 mnd alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min lille tass blir 4 mnd om 2 uker ca..han er vel relativt liten for sin alder med sine ca 5,5 kg...han drikker enda bare 120-150 ml mme hver 3 time men legger på seg 200 gr i uken...så følger kurven sin kjempe fint da:)

han har de 2 siste ukene begynt å våkne mer om natten enn for en mnd siden.. da sov han fra 21 til 04-05 før han ville spise igjen for så å våkne i 08 tiden igjen...

nå er han begynt å våkne i 01-02 tiden for mat også i 05-06 tiden igjen...kan dette tyde på at han kanskje skal få noe mer enn mme til kvelds mon tro? eller er det bare litt hikke i systemet?andre med samme erfaring....blir så usikker siden han enda bare drikker 120-150 hvert måltid....skal på HS om en uke og ta dt opp da men kunne hvert greit med noen synspunkter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette opplevde jeg også da jenta mi var 4 mnd. Og jeg tenkte akkurat det samme som deg; nå må vi begynne med grøt! Men så viste det seg at etter en ukes tid eller så, var det over. Jeg lurer på om hun hadde en økeperiode eller noe sånt. Aner ikke hva det var, men det gikk over og nå ved 5 mnd spiser hun kun en gang hver natt, og sover 4-5 timer mellom. Har du lyst til å begynne med fast føde, er det jo fritt frem, men hvis du vil fullamme litt til, vent og se. Det kan snu seg igjen.

Skrevet

hei:)

takk for svar! men hvis de har øke periode skal ikke antall ml øke pr måltid også da?trodde det var hele poenget med økeperioder at de begynte spise mer pr måltid...?:) men kommer nok til å se det an litt til...uansett bli 4 mnd først føler jeg...men jeg ammer ikke lengre så han får bare mme hele døgnet..har bare gått ¨å fundert på hva dette kan være....

tenker at han gjerne ikke har behov for større mengde hva ml angår i ett måltid men bare noe som metter lengre...hmmm....men prøver å tyde ham en stund til så får vi se...fortsetter han å våkne ofte på natten så får vi se hvilke tiltak vi evt gjør...det skal nevnes at han omtrent aldri drikker mer 100 ml om natten..så er litt forvirret jeg:S

Skrevet

Min gutt begynte også med 1-2 oppvåkninger per natt da han var ca 3 mnd og 1 uke. Gikk fra 5 måltider per døgn til plutselig 7! Og så mange måltider hadde han ikke spist siden han var 1,5 mnd. Tenkte at det måtte jo være alt for tidlig å begynne med fast føde, og leste litt rundt om dette. Kom frem til at det kunne være mange grunner til oppvåkningene, og mest sannsynlig var dette en økeperiode. Det varte i 2 uker at han våknet for mat, sluttet med det for noen dager siden, nå er han 4 mnd om noen dager.

Leste at det er helt normalt i denne alderen, og at det å begynne med grøt o.l. bare kan gjøre vondt verre.

Jeg fullammer, og nå har han som sagt begynt å sove natten gjennom uten mat igjen, så nei - jeg drøyer en god stund til før jeg begynner med fast føde. Kanskje et par veldig små smaksprøver om noen uker bare slik at han skal venne seg til andre smaker, ellers tenker jeg å fullamme til han er 6 mnd hvis vektøkningen hans fortsetter som den har gjort til nå :)

Skrevet

Hei:) jeg fullammer også,eller dvs at jeg har begynt med noen smaksprøver av grøt. Hun er nå 4,5 mnd gammel. Men jeg har gjør dette litt fordi jeg synes det er greit at hun skal smake litt annet og tilvennes litt sånn at hun ikke bruker like lang tid som om hun skulle smake på ting for 1. gang når hun er 6 mnd. Vil heller bruke lang tid på tilvenningen:)

Tror nok det er veldig individuelt for når man begynner med fast føde, men tror nok at det er mer vanlig å begynne med fast føde tidligere(rundt 4 mnd) når barnet får mme:) Men er vel opp til hver enkelt i bunn og grunn:)

Skrevet

Jeg begynte med grøt rett før vesla var 4mnd fordi hun virket så interessert når vi spiste! Jeg ga henne små smaksprøver og hun smattet og koste seg, så da begynte vi med grøtmåltid på kvelden. Kunne sikkert fullammet henne lenger, men jeg synes det var litt moro å begynne med grøt. Og hun svelget fra første skje, så hun var tydeligvis klar for noe annet.

Tror det er få som fullammer (altså uten velling, grøt, smaksprøver) helt til 6 mnd. De fleste jeg kjenner synes det er litt artig å la babyene sine smake litt grøt/velling/fruktmos etterhvert. Det er da helt ufarlig! :o)

Skrevet

Rusken er omtrent like gammel og har ogsaa hatt et par uker med flere oppvaakninger. Naa har hun til vanlig to maaltider om natten og begynte plutselig aa vaakne oftere. Et par netter hver annen time...det var litt slitsomt.

Det gikk over. Det kan vaere det var oekenetter, eller kanskje noe annet plaget henne, jeg vet ikke. Naa er vi tilbake til to nattmaaltider igjen, og jeg regner med at hun kommer til aa fortsette slik en stund (det har vaert standarden etter to herlige uker rundt to maaneders alder med kun ett nattmaaltid...).

Jeg har ambisjoner om aa fullamme frem til 6 maaneder, men ser det litt an.

Skrevet

Her har lilleloppa nettopp blitt 5 mnd gammel, og hun fullammes fortsatt. Har planer om å starte så smått med smaksprøver på grøt denne uka, men venter litt fordi nå er hun så sørpe forkjøla og tett stakkar.

Skrevet

Helsestasjonen her er veldig klar på at barn skal fullammes eller flaske til 6mnd. Selv har jeg begynt ved 4 mnd, men ikke turt å si det på kontroll...

Men ang 3-4 mnd så har de fleste barn en økeperiode da. Det går over, men tror som får flaske da skal ha litt mer. >Går jo an å lage og se. Evt hør med helsestasjon. Tryggest

Skrevet

Kan du ikke bare prøve deg litt frem da.... Gi barnet 200ml mme \og se hvor mye den spiser.

Barnet kan jo ikke få for mye mat.. Når som barnet er 4 mnd begynner det å bli mer aktivt og trenger kanskje litt ekstra på kvelden:)

Ønsker deg lykke til og syntes du er flink som ammer:)

Hilsen flaskemammax2;)

Skrevet

Hei!

Satt å så på God morgen Norge her en dag, og da var temaet babyer og fast føde. Der anbefalte en ekspert å begynne mellom 4-6 mnd alder, for da har babyen et såkalt "smaksvindu". Altså,er mer åpen for nye smaker, og overgangen til å begynne og like grøt er lettere.

Når jeg tenker meg om, så har mange jeg kjenner slitt med å gi grøt til babyen, og disse har gjerne fått grøt "sent" (6mnd).

Altså, her blir mini snart 4 mnd, og jeg tenker å starte med smaksprøver og trappe opp mot 6mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...