Gå til innhold

Babyklær, hvor lenge brukes de egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sniker meg innom fra tredje trimester. Jeg synes det er kjempevanskeig å vite om jeg har nok klær til babyen. Jeg har noen få antrekk i 50, og litt mer i 56. Forstår at det varrierer fra baby til baby hvor lenge de ulike størrelsene brukes. Men hvor mange uker brukte dere 56?

Tusen takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte 56 fra 2-4mnd. Men min var veldig liten da.. :P Og noen klær er store i str, mens andre er små. Det finner du ut etterhvert. :)

Lykke til.. :)

Skrevet

Jeg brukte str. 50 i 6 uker, og str. 56 i 6 uker etter det igjen.

Baby var 49 cm da ho ble født :)

Skrevet

Hei :)

Jeg har en stor gutt, så 50 brukte vi de første dagene etter fødsel, 56 brukte vi noen uker etter fødsel før vi gikk over til 62. Han er nå 3,5 mnd og bruker 68. det kan være at han brukte 56 fra 3 uker til 2 mnd.

For all del, ikke kjøp mye klær før, du får jo i gave. Vi har mange plagg som har blitt ryddet bort uten å ha brukt dem.

Ting som du burde holde unna:

-av bukse er stive dongeri, cordfloyelsbukse og generelt bukse med glidelås og knapper, kjøp heller joggebukse med mye stretch og bred strikk overst som når nesten helt til armene.

- av genser er det hettejakker med glidelås og stive gensere uten stretch. Den beste genseren jeg synes er sånne t-shirt med lange ermer og trykkknapper på skulderen.

50-56 brukte vi tynne heldress og sparkebukse, men ikke etter det.

Håper det var bra med tips og lykke til videre :)

Skrevet

Jenta mi var laang ved fødsel, og brukte vel 56 et par uker, tenker jeg. Husker ikke helt. Begynte i hvert fall raskt med 62. Foreslår at du heller ser an behovet litt, og ikke kjøper for mange plagg med en gang.

Skrevet

Har en gjennomsnittsbaby så min følger størrelsene. Dvs 50 0-1 mnd så 56 1-2 mnd, 62 2-4 mnd osv. Han er litt lengre enn snitt så vi begynte med 80 for en måned siden, men det er først nå som han er 9 mnd de fleste klær i 80 passer (som er 9-12 mnd).

Skrevet

Hei du:) Her var også baby litt lang ved fødsel (54) så vi gikk over til str 62 etter 2 uker. 62 er faktisk en str jeg har brukt ganske lenge til to av barna mine(nr 1 var liten, kun 48 cm da han var for tidlig født).

Sånn sjenerelt om jeg skulle hatt flere barn nå så hadde jeg nesten ikke giddet å handlet så mye for det jenta mi bruker mest og stort sett er body og strømpebukse!! Kunne levd på det tror jeg. hehe Enkelt og greit:) Så vil anbefale at du har litt av det:) Og husk,bodyer er faktisk bare å brette opp på armene,gjør ikke så mye om det er litt stort:)

PS: har andre klær også altså,men når vi er hjemme er det det hun har på seg hele dagen:)

Skrevet

Jeg kjøpte ikke så mye i str 50 jeg, siden alle sa at det ble brukt så kort. Så jeg kjøpte mesteparten i str 56. Men lillemann var bare 2 kg når han var født, så jeg måtte ut å kjøpe str 44 jeg for at han skulle ha noe som passet.

Nå er han 6 uker og har akkurat begynt å bruke str 50. Så det er veeeldig forskjellig fra baby til baby :)

Skrevet

Førstejenta brukte en blanding av str 50 og 56 kjempelenge- helt til hun ble 3 mnd gammel faktisk (48 cm lang ved fødsel, vokste sakte)

Andrejenta brukte str 50 i bare et par uker, og samme med str 56- så med henne måtte str 62 fram allerede da hun var 1 mnd gammel (52 cm lang ved fødsel, vokste fort)

Så det er i grunnen helt umulig å si noe om på forhånd er vel min erfaring omkring dette, og siden jeg har hatt to stk høstbabyer så er det nesten bare ullbody og ullstrømpebukse som brukes til daglig- mens alt det fine, søte babytøyet i bomull bare ligger og støver ned i kommoden omtrent... :P

Skrevet

Vi bruker 56 enda, han er en mnd nå. Lang og tynn!

Men et godt tips: Kjøp bodyforlenger! Fås f.eks. hos Krusedull - www.krusedull.net. Helt genialt, og du kan halvere bodybudsjettet, ved at barnet kan bruke to bodystørrelser samtidig. Der du f.eks. før hadde trengt åtte bodyer i str 62, kan du med bodyforlenger ha fire i str 56 og fire i 62.

Skrevet

Mi snuppeluppa var 50 cm ved fødsel så brukte strl 50 en liten stund... 1 mnd eller no. Men, så var hun bare så vidt innom strl 56, før vi måtte ta i bruk 62, for hun strakk seg til 59 cm bare på 2 mnd :) Så bruker nå i en alder av 3.5 mnd 62 og er begynt på strl 68 da hun er 62 cm :)

Skrevet

Min gutt var akkurat på gjennomsnittet. Brukte str 50 ca 1 mnd, deretter 56 fra 1 mnd til 2. Nå er vi på vei inn i 62, akkurat tippet 2 mnd.

Men jeg synes det var fint å ha noe i 50, mange sier jo at man ikke trenger det, men hvis du vil ha noe som faktisk passer fra fødselen og ikke mistenker en ekstra stor baby, så blir 56 kjempestort.

Enkle bodyer og strømpebukser er jo kjempebillig på feks H&M, det er jo strengt tatt det man bruker mest. Ikke fancy ubehagelige ting med hetter og lommer.. Dessuten er det jo gjerne det man får i gave.

Jeg hadde dog ikke kjøpt en kjempedyr ulldress i str 50 feks.

Skrevet

jeg må si at jeg har brukt mye tøy i str 62 og 68 selv om frøkena mi nå som 3mnd egentlig fremdeles er str 56

finn deg tøy som ser bra ut selv om du bretter opp så kan du kjøpe færre ting som holder litt lenger sier nå jeg!!

Skrevet

Jenta mi var 51 cm og 3670 da hun ble født og brukte str 50 i 6 uker. Brukte 56 til hun var 3 mnd mener jeg å huske

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Gutten vår var 54 cm ved fødselen, så han brukte str 56 med engang og i kanskje 3 uker før han begynte med str 62. Buksene kunne brukes lengre enn bodyene. Vi viste at vi ikke kom til å få liten baby, så vi hadde kun 1 body i str 50.

Skrevet

Jenta vår var 4200 gr og 52 cm når hun ble født. Brukte allikevel str 50 i 6 uker før jeg sånn smått begynte med 56. Først når hun ble 4 mnd tok jeg frem 62 og litt over 5 mnd tok jeg frem noe 68, men de er enda litt store. Hun er nå 5 mnd og 3 uker. :)

I barselgruppa mi, med 8 babyer, var jenta mi størst ved fødsel, men er nå nest minst. Jeg har kjøpt inn litt underveis når jeg har sett behov (og ikke minst hatt lyst til å shoppe).

Skrevet

Apropos gaver! Et lite tips; det du får av gaver som ikke er passe med en gang; ikke ta av merkelappende før du vet om du faktisk kommer til å bruke klærne! Jeg tok av og vaska alt vi fikk av klær etterhvert, før jeg visste om vi fikk behov for det og før jeg visste hva som var praktisk. Endte bla opp med tre rosastripete hettegensere i str 62, ingen av de har blitt brukt en eneste gang. Jeg kunne jo ikke huske hva vi hadde fått fra før i den svært så tette ammetåka jeg befant meg i ukene etter fødselen...

Skrevet

Jeg har og gjort feilen med å ta av merkelapper og vaska klær i full fart.. og aldri fått brukt det :-/

Vi har ikke brukt noen av plaggene som har hette på f.eks.

Har nesten bare brukt body og strømpebukse så langt. Veldig praktisk.

Vår erfaring med sparkebukser er at de må være heeeelt passe, ellers trekker hun bare beina opp og blir liggende som en ball inni buksa, uten mulighet for å strekke seg ut før vi hjelper henne igjen..

Lille frøkna her var 50 cm ved fødsel. Vi hadde altfor lite klær i str 50 - en str hun brukte ganske lenge.

Hun er nå 3 mnd, 59,5 cm lang og 5010 g. Har akkurat begynt å rydde bort str. 56. En del av det vi har i 60 og 62 er fortsatt altfor stort... (altså ligger hun et sted i mellom 56 og 62 i str.. )

:-)

Skrevet

Jeg hadde kjøpt inn en god del i både størrelse 50 og 56, fikk bruke alt!

Men jeg liker ikke å ha på henne kjole, bukse eller genser, det blir bare kronglete... Sparkebukse er etter min erfaring best, og av dem foretrekker jeg de fra babyshop, gode og myke... :D De er dyrere, men man trenger ikke mange av dem iom at vaskamaskina uansett går flere ganger daglig med små i hus

Hun er ingen spesielt liten jente, ved fødsel var hun 53 cm lang og veide 3840 gram. Lang og tynn....

Hun brukte størrelse 50 i ca 2 uker. Størrelse 56 til hun var ca 2 mnd, størrelse 62 til hun var ca 4 mnd, og er nå over på størrelse 68.

MEN, vær obs, det er enorme forskjeller på størrelsene fra butikk til butikk! Ta frem og prøv klær før du tror de passer, for før du vet ordet av det er de på vei til å bli for små

Skrevet

Gutten min var 3100 gram og 49 cm ved fødsel. Han brukte str. 50 i ca 1,5 mnd og str 56 i 2 måneder. Det varierer noe enormt i fht. størrelser på barn. Jeg ville ha venta til ungen er født med å kjøpe alt, vanskelig å vite hva han eller hun får bruk for. Du kommer nok til å få endel klær i gaver også, da kan det være lurt å bytte så du har noe i størrelsene som er større enn han/hun bruker i starten. Trenger ikke 16 bukser i str. 56 fks... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...