Gå til innhold

HVorfor får man blodfortynnende?

Skrømti

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg må ta en sprøyte hver dag gjennom hele svangerskapet fordi jeg har hatt blodpropp(blodet koagulerte(ble tykt) og dannet en propp slik at sirkulasjonen stoppet opp, noe som er svært farlig). Grunnen til at jeg tar det er fordi man vil være på den sikre siden, og forebygge mot evt.enda en blodpropp. Kroppen forandrer seg enormt under et svangerskap og blodvolumet øker så det er greit å ta forhåndsregler..

En årsak til gjentatte aborter kan være at det er for dårlig gjennomstrømning i morkaken, evt kan det dannes små blodpropper i morkaken som bidrar til at fosteret ikke får tilstrekkelig oksygen og næringstoffer. Dersom man bruker blodfortynnende medisiner kan det føre til bedre blodgjennomstrømning i morkaken.

Jeg hadde 3 aborter etter hverandre. Etter dette fikk jeg resept på crinone og albyl-e. Brukte crinone fram til uke 12, og de første 12 ukene brukte jeg albyl-e hver dag, og etter dette annenhver dag. Er nå over 21 uker på vei og bruker fortsatt albyl-e annenhver dag for sikkerhetsskyld. Kan godt være alt hadde gått bra uten medisiner også, men føles bedre å kunne gjøre noe annerledes. Og det går ihvertfall kjempe bra. Masse lykke til! =)

Albyl-E er et legemiddel som virker blodfortynnende. Det fåes i ulike "styrker", 75 mg er vanlig for oss gravide som får det "just in case". Jeg har gått på det hele dette 5te svangerskapet som ser ut til å gå fint, 28 uker idag etter 4 MA`er. Skal slutte i uke 34 da man ikke skal ta det opp mot fødsel.

Crinone er hormonstøtte som taes fra positiv test, noen tar det fra eggløsning for å gi kroppen et boost mot å støtte opp graviditeten. Det er ikke mange klare svar for hvorfor dette hjelper, men gis ofte til slitere uansett. Jeg gikk på det frem til 11+6, rundt uke 12 begynner kroppen selv å produsere mer hormoner såvidt jeg har forstått!

Annonse

Så fint å høre at svangerskapet ditt fremdeles går strålende! :) Hvordan er formen? Jobber du fremdeles redusert?

For å utdype Crinone-forklaringen. Crinone er tilskudd av progesteron, et hormon som kroppen trenger for å produsere HCG og opprettholde graviditeten. Noen kvinner produserer ikke nok HCG på egenhånd, og da hjelper Crinonen dem gjennom kneiken. Den hjelper nok ikke alle som sliter med å beholde fostrene, men det er bevist at det ikke er skadelig hverken for mor eller barn, så er det like greit å ta det, just in case. Er godt å føle at man forsøker noe nytt etter alle nedturene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...