Gå til innhold

Hvor normalt er det egentlig å splitte regningen 50/50 når man er ute å spiser med venner?

Anbefalte innlegg

I går var jeg og mannen ute og spiste med noen venner av han. Jeg er gravid, så jeg spiste kun mat og drakk en brus. Mannen min drakk bare et par glass vin ved siden av maten.

De andre drakk selvfølgelig en del alkohol, bl.a. et par champagneflasker.

Da regningen skulle gjøres opp, ble det "enighet" om at regningen skulle splittes 50/50.

Det ble derfor en MEGET dyr middag for meg og mannen......! Og vi som ikke har all verdens med penger for tiden heller. Dette svir i budsjettet vårt for å si det sånn.

Jeg turte ikke å si noe der og da, siden det i utgangspunktet ikke var mine venner. Jeg ble sint på mannen etterpå og spurte hvor vanlig dette egentlig er. Han sier at dette måtte jeg bare regne med...

Men om dette er så vanlig, er det ikke snakk om at jeg skal ut på flere slike dyre middager i hvert fall.... Og i hvert fall ikke før jeg kan være med på moroa selv, eller i det minste har råd til det!

Lurer derfor på hvor vanlig dette er, jeg??

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke funnet meg i det. Jeg hadde sagt at jeg betaler for det jeg har spist og drukket, ikke noe mer.

Det er det vi gjør i vår vennegjeng i allefall.

Syns det var frekt av de å gjøre det på den måten, de tjente jo på det!

Når mat og drikke er nogenlunde likt så deler vi 50-50

Men ikke når det er en alkoholfri og resten drikker.... Det blir jo helt feil. Det er jo drikke som koster

Her deler vi regningen etter hva man spiser/drikker. Vennene deres slapp billig i fra det da.

Hadde det vært ca 200kr dere gikk iminus hadde jeg ikke blitt sur, men når du kjenner at det svir, da er noe galt. Mannen din er sikkert en slik nikkedukke som bli utnyttet i de fleste sammenheng. Dumsnill kan man være en gang - så har man lært.

Annonse

I min verden er det vanlig at man deler regningen 50/50 - men det er også vanlig med skjønn og folkeskikk.

Jeg hadde aldri latt noen som ikke har drukket være med å betale for min champagnefyll, og hadde selvsagt sagt at vi delte regningen på mat, men ikke på drikke. Om en rett koster 95 eller 150 eller 200 hadde jeg ikke brydd meg om uansett i hvilken "ende" jeg satt, dét går jo opp i opp på sikt.

Hvis man spiser/drikker omtrent det samme - helt vanlig blant mine venner. Blir liksom litt tull å telle over og regne over, bare for en 50-lapp forskjell...

Men i dette tilfellet, blir det helt feil. Det er jo alkoholen som koster, og når noen drikker masse og noen ingenting - så blir det helt feil!

Skjønner ikke at de hadde samvittighet til å lempe barregningen over på dere i det hele tatt!! Frekt, veldig frekt.

Eeeh nei, ikke når det er såpass ulikt det man har spist og drukket.... Vi gjør det slik dersom det er ganske likt. Alle har spist en hovedrett og drukket ganske likt, men dette er jo helt vanvittig!! Hadde ikke giddet hatt noe mer med de å gjøre for å si det sånn...

Dette hadde jeg også reagert på! Og vi har god råd, så handler ikke om det, men om normal folkeskikk!

Jeg gidder ikke sitte og regne på hva den og den har spist, og innenfor rimelighetens grenser deler man bare enkelt og greit i to.

Men hadde jeg om mannen bøttet nedpå med alkohol, hadde jeg selvsagt delt på to, og trukket fra alkoholen på deres regning og lagt tilsvarende beløp på bordet. Uten å tenke over det engang!

Annonse

Må si meg gjerrig der ja, betaler for det jeg har spist og drukket for. Og heller gi ekstra i tips, enn å dekke champis til bekjente.

Med dagens priser på alkohol ute på byn får jammen folk dekke sjøl.

I min verden er det vanlig å dele 50/50 medmindre noen velger noe ekstremt dyrt.

Hadde jeg drukket brus og mine venner drukket dyr champagne, ville jeg sagt med ett smil "Helt greit dere koser dere, men den champagnen blir jeg ikke med på å dele"

Hadde de drukket litt vin til maten, hadde jeg tatt 50% av regningen selv om jeg ikke drakk.

Spiser jeg en middag og mine venner middag og dessert, tar jeg 50% av regningen. Bestiller jeg en suppe uten vin og mine venner betiller forrett/middag/dessert og vin, gir jeg beskjed om at denne gangen kommer jeg bare til å betale for min suppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...