Gå til innhold

Er det noen som jobber turnus her og som har barna hjemme de dagene dere jobber kveld istedetfor i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobbet turnus med førstemann her i huset. Jeg gjorde avtale med barnehagen om å komme senere disse dagene. Kjernetid var fra 0930 så skulle de på tur måtte hun komme da om ikke så leverte jeg i 12 tiden.

Hadde ikke mulighet til å ha han hjemme.. Men hadde nok sendt han likevel, da han vil i barnehagen hver dag..

Jeg synes det er veldig greit å jobbe turnus, men synes aften-dag vaktene er kjedelig..

jeg jobber feks onsd tors fred aften i min turnus, og da leverer jeg henne ikke. kanskje en av dagene. synes d er ille å ikke se henne på tre dager.

men jeg har muligheten pga mange rundt meg som kan hjelpe, å har henne til mannen kommer hjem

Det går helt fint å jobbe turnus med små barn. Hos oss jobber begge turnus, 100% stillinger. Eldstemann går på 1.trinn og har 60% sfo-plass. Yngste har 100% plass barnehagen.

Jeg synes jeg ser mye til barne mine, jeg. Mannen min og jeg jobber endel motsatt av hverandre. Så de ettermiddagene mannen min jobber sent er jeg alene med ungene. Da er det jo bare meg som er voksen-person rundt barna mine og vi koser oss stort. Får vel nesten bedre kontakt med barna mine disse ettermiddagene, en de ettermiddagene vi er hjemme alle 4. Vi jobber jo også helger, 3.hver helg, men aldri samtidig. Ingen av oss jobber nattevakter, kun dag- og kveldsvakter.

Dette med turnusjobbing blir jo en livsstil og man tilpasser seg jo deretter. Jeg har fått innvilget noen flere dagvakter, i stedet for senvakter, enn det jeg egentlig skulle hatt pga at mannen min også jobber turnus. Så på min 6 ukers turnus har jeg 8 senvakter, hvorpå 3 av disse går bort i helgejobbing. Jeg nyter de dagene jeg har senvakt. Da har jeg noen timer for meg selv hjemme, får unna div. husarbeid i ro og fred og kan ta meg en bytur/cafètur. Disse ettermiddagene kan mann og barn kose seg hjemme og gjøre ting på sin måte, uten at jeg trenger å legge meg oppi alt (er litt kontroll-frik av meg...).

Men skal en trives med turnusjobbing når en har små barn, forutsetter det at en har en jobb en trives i. Og det har jeg. Ville ikke ha byttet den bort for alt i verden!

Annonse

Hos oss jobber vi også turnus begge to, og jeg kjenner meg litt igjen i Mummimammas innlegg. Er mye alene med barna på ettermiddagen eller tidlige morgener, mens mannen er på jobb. Og samtidig er han mye alene med dem når jeg er på jobb. Utfordringen er å bytte vakter ettersom vi ikke kan begynne tidlig (vi begynner kl. 7) eller jobbe kveld samtidig. Vi jobber ikke på samme sted.

Våre barn er i barnehagen også når vi har kveldsvakt eller turnusfri, men da tar vi oss tid til rolige morgener. Veldig lurt å bruke disse stundene uten barn til å gjøre storhandel, gjøre rent og ordne alle praktiske ting slik at man har tid til barna når de er hjemme.

Som Mummimamma skriver: Turnusjobb er jo ofte en livsstil. Hos oss har begge to de jobbene vi vil ha. Og dermed vet vi at vi må være på jobb også i kvelder og helger. Jeg jobber hver tredje helg og mannen hver fjerde helg. Jeg synes egentlig at helgejobbingen er mye mer slitsom enn kveldsjobbing. Om ettermiddagene er det jo litt begrenset hvor mye man finner på før ungene skal legge seg. Man leker jo og spiser middag sammen, men det er jo ikke så mye tid. Det er jo i helgene man har tid til hyggelige familieting sammen.

Gjør det ikke konsekvent nei, men så jobber jeg kveld kun en kveld eller to i 14 dagene siden jeg har deltid og har mest dagvakter. Klaffer det slik at mannen enten har fri eller kommer hjem før jeg skal på jobb så kan vi ta dem fri fra barnehagen, hvis ikke så leverer jeg dem til kjernetid så vi får litt tid tidlig på dagen sammen. De står opp tidlig så da får vi 3 timer sammen før de må leveres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...