Gå til innhold

AAP, permisjon og foreldrepenger spørsmål ;)

Anbefalte innlegg

Jeg går på AAP og har vedtak ut 2011, skal ut i permisjon nå og har opparbeidet rett til foreldrepenger. Det jeg lurer på er hva skjer med mine utbetalinger mens far har sine 10uker?

Jeg skal jo ikke sende meldekort når jeg får foreldrepenger, men skal jeg sende meldekort når han tar sine 10uker slik at jeg får AAP samtidig som han får foreldrepenger? Jeg kan jo ikke ikke få penger, da er vi jo ruinert..

Og jeg er jo ikke i stand til å jobbe, slik andre arbeidstakere gjør når de fordeler sin permisjon.

Noen som har vært i denne situasjonen? står ikke noe på nav sine sider om denne vinklingen..

Fortsetter under...

HI her ;)

Snakket med nav forvaltning i Drammen nå, og fikk da avklart at de 10ukene til far så søker jeg om gjennopptak av aap, tidligst 1mnd før jeg ønsker det gjenopptatt, det er bare en formalitet så lenge det ikke har gått 52uker, da må man søke på nytt, skal da sende meldekort som nå, og får utbetalt det.. skal far derimot ha mer enn fedrekvoten så stilles det krav, legger ved link:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

som det fremkommer nederst:

Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent.

"Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning, på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet, deltar i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere eller deltar i kvalifiseringsprogrammet for personer som har vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden."

Dette var hvertfall svar på mitt spørsmål ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...