Gå til innhold

Klarer din 3 åring å bruke pc?

Anbefalte innlegg

Min sønn som blir 3 år om et par mnd overrasket meg litt i helga. Han klarte å spille flere spill på pc. Det er jo enkelt, han har 3 alternativer og skal peke med musa på en av dem og så trykke. Han skroller opp og ned får å se bedre. Han er også inne på et annen spill, nrksuper.no og trykker seg rundt på stor og liten siden.

Jeg syns det er godt gjort! Det er ikke feilfritt og musa er ofte helt ute på kanten av pulten så da hjelper vi litt, ellers så klarer han å spille dette selv. Han trykker ikke på måfå men vet hva han gjør.

Er det vanlig? Jeg ble litt overrasket jeg!

Fortsetter under...

vår datter er kjempeflink med IPad. Hvorfor ikke la de prøve seg litt som lek, i den alderen lærer de det kjempefort og det finnes mange fine tegneprogrammer m.m. Det er jo ikke som om man lar de sitte og spille hele dagen......

Han har lært seg Youtube, men har ikke prøvd noe annet.

Vil ikke at han skal sitte ved pc'en å spille heller, han har tusen andre ting å gjøre som er mye bedre.

Men en kortfilm på bare noen minutter mens vi venter på at middagen skal bli ferdig fungerer bra ;)

Annonse

Nå er sønnen min 3 og et halvt, men da han var 3 klarte han å åpne dvd-stasjonen, putte inn en dvd og lukke igjen, samt bruke touchpaden til å velge symbol for meny og velge episode på filmene sine.

Nå de siste mnd er han blitt mye flinkere - han klarer å sette på pause hvis han må tisse, og sette på play etterpå. Vi har et lærespill som heter "Sofie", og etter et par gangers hjelp og forklaring klarer han å navigere seg frem og tilbake i spillene, puslespill og "finne to like" (lotto) går som en lek, tegneprogram og velge barnesanger, han blir flinkere for hver dag.

Han elsker puslespill " i virkeligheten" også, han er en liten tenker, hehe.

Har ikke hatt noen betenkeligheter med å lære han å bruke pc - i ukedagene får han ikke se filmer, men i helgene er det greit med etpar timer på formiddagen før vi går ut. Han har lært mye språk og uttrykk, Byggmester Bob, Noddy, Mikkes Klubbhus og Små einsteins. I det siste har vi sett en del på Albert Åberg, og jeg merker at han syns det er stas, for det er mye som han kjenner igjen fra sitt eget liv...

Nå skal det sies at han har "fått" min gamle pc, som er temmelig utdatert og mangler flere taster -

Til dere pc-motstandere vil jeg presisere at det på ingen måte erstatter vanlig lek - han elsker legoen sin, puslespill som sagt, hoppeball, kaste ball til hverandre, leire, perling, hoppe og turne i senga etc etc... men det handler mye om mestring, tenker jeg. Det er selvsagt forskjell på barn, men han ser jo jeg sitter med pc av og til, og det er klart han også vil prøve.

han er jo en meget aktiv gutt, så av og til er det greit at han ser en liten film for å roe ned tempoet før leggetid...

Skjønner det med 3 åringen men at ikke 5 åringen kan bruke pc syns jeg er dårlig av dere foreldre. Det fins massevis av gode pedagogiske spill for den aldersgruppen og her er det pcbruk i bhg som opplegg for 5-åringene i forbindelse med skolestart.

I 1. klassen er også noen av undervisningen nettbasert.

Det er noe som heter alt med måte, og selv har jeg en kar på 4 år som klarer seg veldig fint på dataen. Han får prøve seg litt på den i helgene, og det er stor stas. Han begynner skole når han er 5,5 år, og etter sommeren vil han få bruke Josefine spillene i bhg.

Nei det får hun ikke til. Vi har latt henne se på korte donaldfilmer på youtube. Hun har forstått hvordan hun velger ny film, men når hun skal trykke for å velge så beveger musen på seg. Så hun har ikke helt kontroll enda. Like greit.

Det er dårlig av foreldre at 5 åringen ikke kan bruke PCen?? Herregud noe så dumt.

Det er mange viktigere ting å lære en 5 åring, data kommer på skolen uansett. Jeg lærer heller ungene svømming, sykling, stå på ski, skøyter osv enn å sitte foran en data å pugge!

Annonse

Å pugge?

Det er snakk om forståelse av pc som verktøy, kunne bruke musa og komme seg frem;)

Forøvrig går mine barn i naturbhg, og har kunnskap om det du nevner også, da vi er en aktiv familie. Går fint an balansere flere ting.

Lesing og læren med tall kommer også på skolen, så regner med barna dine ikke kan noe annet enn uteaktiviteter når de begynner da?

nemig, data kommer på skolen. Du er klar over at foreldre har et ansvar i å forberede arna på skolen? Både ved å vise dem tall, bokstaver, lære de å telle, fager osv. Da er det lurt at ungen vet sånn ca opp og ned på en data. Når barnet begynner i 1. klasse vil det bli utspurt om det har vært inne på den og den siden, om han/hun kan det eller det dataspillet, og det er klassevennene som vil spørre. Da er det flaut og komme og si "Jeg kan ikke data i det hele tatt jeg!"

Jeg er generelt imot motepress, men noen slag må man la ligge. Ungen min skal ikke være et "utskudd" som ikke er med på noen av det de andre barna kan eller ikke ha noe av det de andre barna har fordi jeg skal trasse i små bokstaver rundt mine egne meninger. Barnet tar IKKE skade av å lære seg hvordan man bruker data, for det er grunnleggende ferdigheter på lik linje som regning og skriving i skole i dag. Så hvorfor ikke bare følge strømmen for en gangs skyld? Man begrenser jo selvsagt bruken med tid og hva barnet skal se på/spille på dataen. Men å lære barnet å skru på dataen og gå inn på nettet/spill er langt fra dumt og ihvertfall ikke farlig!

Så fordi de ikke kan spille spill på dataen, tenker du at de ikke kan tall og bokstaver??

De skrev navnet sitt da de var tre, de kan lese mange ord, skrive mange ord, telle til 100, hele alfabetet osv. Regner med de kan mer enn gjennomsnittet når de begynner på skolen, og det er fremdeles ett år til!

Det de kan om data er hva ting heter, hvordan skru av og på, hvordan få pilen til å røre seg og knapp å trykke på. Holder i massevis for nå.

mer enn gjennomsnittet?

har inntrykk av at de aller fleste kan det du nevner.

Grunnen til at jeg tok opp det med tall og bokstaver var at du hengte deg opp i kun uteaktiviteter, og mente at det de lærte på skolen trengte ikke du lære dem.

Bruker de ikke pc i bhg hos dere i forbindelse med skoleforberedelser?

han på fem kunne det når han var tre, fordi han interesserer seg for slikt... (er ikke noe leketøy-mester akkurat...). Han har i tillegg nå begynt i en barnehage som lar de holde på med pc ca en time om dagen så det kan sikkert fort bli litt for mye ... han på fire år, holdte på fra han var ca 3.5 år.. ikke særlig pc-type... elsker å leke med biler.. mye sutring og spørsmål om hjelp når han er på maskinen m barnespill...

kommer til å la babyprinsessa vente med data til hun ber om det selv, søskene blir så mye større at det ikke blir sånn dominoeffekt av det om de eldste spiller.. han på fem har nintendo wii og nintendo ds også, ds fikk han i 3 årsgave og håndterte den helt fint... har ikke tenkt på at det ikke var bra på grunn av det var det han likte å holde på med...ai ai : /

Min gutt på 2 år er en racer på iPhone og iPad. Vi har lastet ned mange flotte apps som er beregnet for små barn.

Dette er den nye datagenerasjonen og jeg har ingen motforestillinger til at de får holde på med data.

Det er puslespill, tegneprogram og masse annet, så jeg synes det er supert at han lærer seg data.

Datteren min på snart 3 kan, men synes det er morsommere at jeg spiller og hun ser på.

På en galaxytab ordner hun selv.

Vi sitter imidlertid alltid med henne når hun gjør dette. Vil ikke risikere at hun tuller seg bort i noe.

Da min sønn var 8 mnd, visste han hvilken knapp han skulle trykke på for å slå PC'en av og på. Han vet hvor han skal trykke for å åpne DVD-spilleren, både på PC og til TV'en. Han er nå 15 mnd. Ser ikke ut til at han skjønner så mye av konseptet mus-tastatur-trykke-skjerm; at da skjer det noe. Han skal få iPad når han skjønner litt mer.

Han er forøvrig besatt av knapper og brytere som kan vris og skrus på. Vet hva han må trykke på for å få tlf på høyttaler og lys på mobilskjermen etc.. De er ikke gamle før de har lært at det skjer noe hvis man trykker her eller der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...