Gå til innhold

Hvor mange ord er det vanlig at et barn på nesten ett år kan å si? Jenta vår kan 11 ord.

Anbefalte innlegg

Lillesnuppa her prater nemmelig som en foss allerede (11 mnd), og det kan jeg ikke huske at storesøstra gjorde så tidlig?

Hun sier

mamma

pappa

Ellen (søstra hennes)

datt (når hun kaster ting i gulvet, eller reiser seg opp og "faller")

lys

mørkt

Anette (tanta hennes)

hei

hadet

bil

Noen som vet hva som er "vanlig"?

Fortsetter under...

Det er vel like vanlig at de sier dette som at de nesten ikke sier noe. Men jeg vet ikke altså :)

Min på 11 mnd sier litt mindre og jenta di er jo kjempeflink :) Det er jo så gøy:)

Sier hun alt tydelig?

Min sier ordene litt utydelig, men vet godt hva hun mener da.

Hun sier

Mamma og pappa (litt sånn når hun selv vil, og er ikke heeelt stødig på disse enda)

Takk takk

Der

Se

Nam nam

Mmmmmmmm

Hun er flink da! Det er vel store forskjeller på hvor mye de snakker så tidlig.

Min sønn kan disse ordene, bruker de bevisst. Ordet "oi" brukes ikke bare når han er fascinert over ting men også når han ikke vet ordet for det han vil si.

Mamma

Pappa

Titt tei

Bø!

Hadet

Hei

Heia (dialekt for Hei ikke noe hurra rop, hehe)

Se der

Se den

Oi

Nam

Hun sier ikke alle ordene tydelig, nei. Anette for eksemper, blir Dette". Men vi forstår jo godt hva hun mener ;)

Jeg husker at søstra hennes snakket i setninger da hun var 1,5 år, men så vidt jeg husker snakket hun ikke da hun var et år. Men kanskje jeg husker feil...

Jeg har tvillinger på ett år, dem kan kun si mamma og hei. Vet ikke om det er bevisst eller ubevisst. Helsesøster sier iallefall at det er like vanlig at de kan noen ord eller ikke

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...