Gå til innhold

Tror jeg undervurderer sønnen min, hvordan bli bedre?

Anbefalte innlegg

Sønnen min fyller 3 år om ett par måneder, og han er det første og eneste barnet jeg har. I det siste har jeg fått følelsen av at jeg undervurderer han, han skjønner og klarer mer enn jeg tror han kan.

I dag foreksempel spurte jeg han om han kunne gå å finne en ny bleie, slik at vi kunne bytte. Jammen meg ble jeg paff når han kom tilbake med ny bleie. Det er sånne småting jeg ikke skjønner at han kan/forstår. Men hva er det egentlig vanlig at en 3 åring klarer på egenhånd? Skjønner en 3 åring alt som blir sagt? Kan en 3 åring kle på seg selv, for det kan ikke min. Han får ikke på seg sokkene sine en gang. (han klarer ta av seg lua, ta av seg sokkene, trekke ned buksa) Ikke helt vet jeg hvordan jeg skal ta tak i dette heller, men jeg vil jo at han skal lære å kle på seg og slikt av egen maskin før han er 15 år.

Takknemlig for alle svar.

Fortsetter under...

du får jo spørre han og dere får prøve dere frem på hva han klarer :)

jeg har en gutt på 2,5 år og han skjønner nesten alt hva jeg sier og hvis jeg spør klarer han helt fint å hente bleie, bok, klær (hvis jeg har lagt klærne frem) osv selv.

men å kle på seg klarer han ikke. ikke kle av seg heller men han klarer å hjelpe til med å dra ned buksen men får den ikke helt av så der hjelper jeg han:)

De fleste treåringer forstår det meste av det du sier til dem. Den episoden med bleia kjenner jeg igjen fra datteren vår var knappe to år (da skjønte jeg at hun skjønte mer enn jeg skjønte at hun skjønte : )

Da hun var tre, ville jeg blitt forundret hvis hun IKKE hadde hentet bleie hvis jeg ba henne om det. I dag er hun tre og et halvt og vi har helt "vanlige" samtaler.

å hente ting jeg ber dem om har begge mine gjort før de var 2. Min 3 åring (3,5), prater jeg helt vanlig med, fører vanlige samtaler. han skjønner alt.

Han kler på og av seg alt. Kler på seg strømpebukse, alle klær, dress og sko.

Han trenger egentlig ikke hjelp til så veldig mye, han forsyner seg med mat selv, trenger hjelp med å dele opp. Heller opp melk i glasset, men jeg må passe litt på så han ikke søler.

jeg skryter ikke, for han er ikke veldig tidlig ute, men helt vanlig for en 3 åring tror jeg.

tror du må slippe taket og la han vise hva han kan, eventuelt øve litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...