1. gangsmams Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Lillemor på 4 mnd har de to siste ukene bestemt seg for at søvn er oppskrytt! Tidligere sov hun mellom 5-7 timer sammenhengende om natten før mat, også 3-4 timer til. Nå er nettene terror for en sliten mamma. Hver time ca sutrer hun enten etter smokk eller for å snus eller for pupp. På dagen sover hun maks 30 min av gangen, med mindre vi triller vogn konstant Begynner å bli så usannsynlig trøtt..... Hun fullammes. Vi har prøvd å gi flaske på kvelden, men det hjalp ikkeno. Nå er vi såvidt igang med å smake litt på grøt, men jeg tror egentlig ikke det er fordi hun er sulten..... Hun sover i vugge på soverommet vårt.... Noen tips eller ideer til hvordan vi kan få igjen litt sammenhengende søvn????
1. gangsmams Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 20. februar 2011 Altså....ikke snus fra mage til rygg, men fra side til side..... Vil ikke sove på ryggen nemlig
kinaputten Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Min er på akkurat samme måte. Tror det er tennene som plager han kombinert med utviklings sprang. Men uansett for å være på den sikre siden, altså at han ikke er sulten, så har jeg begynt å gi han velling+litt pupp for ekstra påfyll Er kun dag to da, så jeg kan ikke si om effekten er vedvarende, men det jeg kan si er at han sovner mye hurtigere enn før. Men det hat så langt ikke gjort at han har sovet lengre. Så han sover de 4-5 timene i starten som han hele tiden har gjort også er det 1-2 timers intervaller etter det :/ Håper det går seg til snarest før jeg blir svart under øynene
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 Samsoving kanskje? Det synes ihvertfall jeg at er veldig praktisk (og koselig) i perioder med urolig nattesøvn..
Trollmor til 2 Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 Samsoving hjalp meg også med nr.1 når hun hadde urolige netter. Enkelte ganger måtte jeg holde henne tett, tett inntil meg, men hun sov da ihvertfall da. Nå er hun 2 år og 7 mnd og trenger av og til samsoving enda. Men det er ytterst sjelden nå. Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale avlastning, slik at du får sove en stund i det minste. Det kan bli utrolig vanskelig å holde hodet kaldt når man blir så utslitt... Det er enklere å håndtere slike perioder hvis man ikke er så sliten selv. Jeg klarte ikke å løsrive meg fra mammarollen da vi slet med sånne perioder med datteren vår, men jeg kjenner at det ikke vil bli et like stort problem nå som vi har fått en ny liten krabat i huset =) Mitt råd er altså å prøve samsoving, ta i mot hjelp hvis det blir tilbudt eller be om hjelp hvis mulig. Lykke til!
kinaputten Skrevet 21. februar 2011 #6 Skrevet 21. februar 2011 i går kveld fikk mini stor flaske velling+pupp og sov fra 7.30 til 3! og deretter til 6 og så til 8! Stor bedring vil jeg si og idag er jeg uthvilt
MillaLilla Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Samsoving! Gull paa urolige netter. Da slipper du aa staa opp hele tiden og faar hvilt litt selv om mini er urolig.
Tullball Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 Mitt råd vil være å la henne bli litt utålmodig før du tar henne opp. Ofte er barn urolige en gang i timen (da de har lettere søvn) og hvis de da blir tatt opp hver gang så forstyrrer det søvnen. Hvis du venter litt så sovner hun nok igjen. Og gjør hun ikke det så får du heller ta henne opp. Forstyrret søvn gir bare enda mere urolig søvn. Hadde de samme problemene hver gang det var noe nytt i utviklingen (rulle, sitte, spise mat etc...), men jeg er kjempe streng på at hun ikke får sove i senga mi (vil ikke ha dårlige uvaner med at hun trenger kos for å sove). Jeg prøvde alltid å utsette det i noen minutter (med mindre det er hysterisk gråt) før jeg tok henne opp og det gjorde stort sett at hun sovnet igjen. Har du forresten vugga rett ved siden av senga di? Så du bare kan ta en hånd oppi vugga uten å reise deg opp? Vil anbefale det for da kan hun lukte/kjenne deg uten at du trenger å våkne ordentlig... Håper dette kan hjelpe deg. (Har nå forresten en 8mnd baby som flyttet på eget rom tidligere i uka og dermed begynte å sove hele natta uten mat! Luksus!! )
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 22. februar 2011 #9 Skrevet 22. februar 2011 Venter du til sutringa går over eller blir hyling eller har du en grense på ett visst antall minutter?
Tullball Skrevet 22. februar 2011 #10 Skrevet 22. februar 2011 Jeg venta til sutringa gikk over til hyling. Hvis det ble hylig med en gang så venta jeg max et par minutter før hun fikk trøst. Ofte funka det å ta henne opp og trøste henne (uten snakk eller skru på lys). Når hun hadde roa seg så sa jeg "Sove natten" og la henne ned igjen. Ofte sovet hun igjen da.)
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 22. februar 2011 #11 Skrevet 22. februar 2011 Jeg gir heller aldri noe oppmerksomhet, annet enn å vise at jeg er der på en eller annen non-verbal måte. Jenta mi sov så fint fra 20-7.30 når hun var 1,5 mnd, men så ble hun syk og kom helt ut av rutinene sine som hun hadde lenge. Nå er hun 3,5 mnd og jeg tror nok hu holder på med noe utviklingssprang, og så ser jeg at det er ei lita tann på vei. Hu sover i hvertfall urolig nå, men jeg plukker henne opp i søvne tror jeg Natt til i går våknet jeg nesten av at jeg plutselig satt og ammet selv om vi egentlig har slutta med det om natta for en stund siden. Mye rart man holder på med når man er trøtt Men jeg har prøvd noen ganger når hun ligger ved siden av meg å bare la henne holde på litt med survinga, og det har jo bestandig gått over. Så spørs om jeg får prøve å våkne såpass at jeg har kontroll over hva jeg holder på med før jeg evt. går å henter henne. Nå står jo til og med senga helt i andre enden av rommet og jeg må gå sikkert 6 skritt for å komme bort til henne, men alikevel er jeg helt fjern når jeg holder på Vurderer å prøve å ha henne på eget rom bare for å se om jeg er med på å uroe søvnen hennes når jeg holder på sånn. Sover uten sambo i natt, så skal jammen prøve å la vær å hente henne med en gang! Det funker jo når hun ligger ved siden av meg, så burde jo funke i senga hennes også. Kanskje Verdt ett forsøk i allefall, hu tar ingen skade av litt surving og hu vet at jeg er der så hu blir nok ikke noe utrygg av den grunn
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. februar 2011 #12 Skrevet 22. februar 2011 Jeg er helt enig med Tullball over her i at man ikke bør plukke dem opp med en gang de begynner å sutre, for de kan gjerne sutre litt i halvsøvne ved overgang mellom søvnfaser, men det er nok dessverre ikke slik at alle babyer klarer å roe seg ned av seg selv og sove fint videre... Babyer er forskjellige, akkurat som vi voksne, så selv om noen bare sutrer litt og sover fint videre om man ikke bryter inn, gjelder dette dessverre ikke alle...
Tullball Skrevet 22. februar 2011 #13 Skrevet 22. februar 2011 Så sant, så sant! Min unge ble egentlig bare mer og mer urolig ettersom hun ble større, og jeg sov bare dårligere og dårligere i frykt av å vekke henne med "bråk" om natta. Bestemte meg for å flytte henne på eget rom i helgen og hun har sovet som bare det! Tror nok hun ble veldig forstyrret av oss andre...
1. gangsmams Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #14 Skrevet 22. februar 2011 Tusden takk for masse gode råd!!! Ser ut som det er litt bedre her allerede... men tør ikke helt å håpe på det enda Samsoving funker ikke for oss... Da får hverken hun eller jeg sove. Tar henne opp til meg sånn i 6-tida, og da ligger vi og småsover fram til ca 8.30. Hun ligger i vugge ved siden av senga vår. Tar henne ikke opp i det hele tatt om natten, med mindre hun er sulten. Putter bare inn smokken de andre gangene hun gråter.... Håper håper håper på en god natt inatt foreløpig ligger hun og sover som en dupp uten smokk, så er lov å håpe.... hihi
1. gangsmams Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 1. mars 2011 Nei......nå tror jeg snart jeg blir gaaaaaal!!!! Her er det oppvåkning HVER time (minst) gjennom hele natten!!!! Hva er greia? Ble litt bedre da jeg kun ammet og ikke ga flaske (merkelig ja). Men da gikk hun ned 90 g på en uke, og det er jo ikke bra. Nå gir jeg kombi pupp/flaske. Skjønner ingenting jeg! Kan de bli urolige av å få flaske istedenfor pupp, eller er dette tilfeldig? Jeg holder på å begynne å grine hver gang hun våkner om natta, og på dagen er jeg så trøtt at jeg går inni min egen boble... Gruuuuuer meg til natten........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå