Novadona Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Mini har litt problemer med å finne søvnen når han legges. Gjelder alle legginger på dag og kveld. Han legges i sengen og "leser" litt og får kosedyr og smokk. Han leker fint i 5 min, men så starter han å klage. Han kan ligge slik i 15-20 min kanskje før klagingen blir voldsom og går over i grining/hyling. Jeg plukker han da opp, bysser han rolig, legger han ned og med det samme hyler han og bærer seg. Så da er det opp igjen og ned, og opp og ned kanskje 3-5 ganger. Han blunder til slutt i mine armer og da er han så trøtt/sløv/utslitt at endelig kan han legges ned. Han legges i sengen etter ca 1 til 2 timer med våkentid, når jeg tror jeg ser at han er trøtt. Vi har ikke faste klokkeslett på noe, men han står opp og gis frokost omtrentlig 07.00 alle dager. Og legging for natten er ca mellom 20.30 og 21.30 (alt ettersom våkentid før) Hva gjør jeg feil? Hva kan/bør jeg gjøre? Annet?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Hvis han står opp kl 07, ville jeg kanskje forsøkt å legge ham for natta litt tidligere? Ellers er det helt normalt at så små babyer ikke klarer å finne søvnen selv, de vil ofte være avhengig av hjelp fra oss voksne enda.. (selv om noen selvsagt er enklere å ha med å gjøre enn andre;)
littlefairy Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 denne syns jeg var fin å lese: http://www.babyverden.no/10-kjappe/10-kjappe-om-leggerutiner-og-innsovning/ Så slapp av, du gjør ikke noe feil! gjør akkurat det du føler er riktig for barnet ditt, og hjelp han så godt du kan til å finne søvnen
Novadona Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2011 Takk Littlefairy, Grei artikkel, "vet" det meste der, men greit å lese at det er lov å hjelpe. Vi blir kanskje flinkere med tiden, han er jo så liten enda...
Novadona Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2011 Han finner ikke søvnen på noen av sine legginger, men vi prøver å strekke nattleggingen til litt før, men han sover jo på dagen og legges han for tidlig, blir det bare en blund, med påfølgende 1-2 timer våkentid etter :/ Ellers takk for svar
Jenny_m Skrevet 21. februar 2011 #6 Skrevet 21. februar 2011 Mini her finner kun søvnen selv på kvelden om han har sovet masse på dagen...! På dagen må jeg vugge han i søvn og hver gang han våkner vugger jeg til igjen sånn at han sover igjen .Hvis jeg ikke gjør dette sover han mellom 30 og 45 min min Men sover han lenger på dagen har ejg ikke noe problem med å legge han på kvelden
_Løvemamma_ Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 Nå har jeg ikke lest de andre svarene du har fått (har ikke tid), men synes det er mye å forvente at en 4 mnd baby skal finne søvnen selv... Vær tolmodig, det kommer etterhvert
Blåbærmuffins Skrevet 21. februar 2011 #8 Skrevet 21. februar 2011 Vi brukte også denne metoden fra sønnen vår var ca 1.5-2 mnd. Byssing og amming i søvn funket ikke her så vi hadde ikke noe valg selv om mange syntes vi var litt brutale... Husker ikke helt hvor gammel han var (3-4 mnd tror jeg), men vi kom til et punkt der det ikke lenger funket å ta han opp av senga når han skrek. I stedet skrek han bare enda mer når vi tok han opp. Det vi gjorde da, var å forsøke å trøste han i senga med å rugge han med handa mellom beina hans. Etter noen dager fungerte dette utmerket. Vi prøvde å begrense ruggingen til kun det mest nødvendige. Etterhvert trengte vi ikke å rugge han i søvn, men kun til han roet seg og etter en stund kunne vi kutte ut hele ruggingen. Bortsett fra dette har vi vært veldig konsekvente med sønnen vår. Mørkt på natta, lyst på dagen, faste rutiner rundt legging, sier det samme, gjør det samme. Hadde regel på at når han ble lagt skulle han ikke ut av rommet igjen, dvs ingen virring ned på stua eller ut på badet om han ikke slo seg til ro. Evt bleieskift ble gjort i senga. Har også vært opptatt av at han aldri skulle være redd i senga, så vi har ALDRI latt han ligge å skrike selv om det kanskje høres sånn ut. Vi har alltid vært der når det har vært nødvendig, men forlatt rommet straks han har slått seg til ro. Gikk alltid inn med engang så han kunne føle seg trygg på at noen kom om han skrek. Nå er han 8 mnd og er en drøm å legge, har vært det siden han var ca 6 mnd. Har aldri behøvd noen skrikekur eller å avvenne han med masse uvaner. Tror dere er på rett spor Ble litt langt dette )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå