Gå til innhold

Bestevenninnen tok samme navn

Anbefalte innlegg

Hei

For en tid tilbake ventet en av mine beste venninner barn. Etter en tid sa hun til meg at de ville kalle barnet det samme som barnet mitt heter. Etter å ha tenkte meg grundig om, prøvde jeg å si til henne på en forsiktig og diplomatisk måte at jeg ikke var helt komfortabel med det. Jeg tenkte det var best å si fra om hvordan jeg følte det, siden barnet hennes ikke var født enda og da ville hun ha god tid til å finne et annet navn. Hun reagerte med å nærmest eksplodere. At jeg i det hele tatt kunne si noe sånt, og ingen eier et navn og fy så slem jeg var som kunne finne på å gjøre henne opprørt. Hun som var gravid og alt. Jeg satt sjokkert tilbake og skjønte lite av det utbruddet. Hun hadde ikke litt forståelse for mine følelser. På toppen av det hele fløy hun rett til en felles venninne og sa at jeg hadde skjelt henne ut for dette med navnet. Vi er ikke så veldig nære venner lenger. I ettertid er det ikke navnevalget som er det største problemet, men reaksjonen hennes og forvrengning av virkeligheten.

Hva synes andre om at nærmeste venner velger samme navn? For meg hadde det vært helt uaktuelt å gjøre noe sånt. I mitt hode er den en norm eller en uskreven regel at man ikke gjør sånt. Når det gjelder litt mer perifere venner eller slektninger vil jeg ikke være like bastant, men dette var altså en av mine beste venninner.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932987-bestevenninnen-tok-samme-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne aldri falt meg inn å bruke et navn en venninne hadde brukt. Men hadde en venninne spurt meg om hun kunne brukt "mitt" så hadde jeg ikke protestert på det. Det er deres valg, etter min mening, selv om det kanskje hadde blitt litt rart.

Jeg ville heller ikke brukt et navn som en av mine nærmeste allerede hadde brukt. Ville følt det navnet var oppbrukt da.

Synes det er synd når en slik ting skal ødelegge en vennskap, jeg synes du gjorde rett i å si ifra, og når hun ikke kan takle det på en god måte, sier det mer om henne enn om deg.

Om hun alikevel velger å bruke navnet, må du jo nesten bare respektere det, da vet hun iallefall hva du mener om det :)

Jeg for min del hadde reagert bare min venninde tok det navnet jeg har tenkt å bruke, å da er ikke ungen laget enda engang :P

Annonse

Min gode venninne og jeg ble gravide på omtrent samme tid. Mannen min og jeg hadde bestemt oss for navn, men hadde ikke sagt det til noen.

Min venninne var seks uker lenger enn meg, og da hun hadde vært på UL og fått vite det var jente, så sendte hun sms hvor hun sa at "lille Matilde var på vei". Det var jo det samme navnet vi hadde bestemt oss for! Jeg sa fra at det var det navnet vi også tenkte på dersom vi fikk jente. Vi bare lo av hele greia, no hard feelings! Nå viste det seg at jeg ventet TO jenter, og da var ikke Matilde aktuelt lenger, så det ble ikke samme navn, men jeg syns det er merkelig å reagere på at man tar samme navn. Det bør i hvert fall ikke være nok til at man mister et vennskap, men ettersom din venninnes reaksjon var så voldsom så forstår jeg jo at det ble en litt sur stemning. Håper det ordner seg med tiden.

Det er normal sosial kompetanse å godta at den som får barn først har første rett på navn. Folk som har nære relasjoner til hverandre bør kunne fine navn som ikke er brukt i nær omgangskrets. Jeg hadde blitt helt paff om en av mine nære venner hadde brukt samme navn som jeg har på barna mine.

Gjest Koseklompen og jeg

Ingen eier et navn.

Om noen i min nære vennekrets hadde bestemt seg for å gi barnet sitt det samme navnet som datteren min har, hadde jeg ikke blunket engang.

Om de virkelig liker det navnet og det er det de absolutt ønsker å kalle barnet sitt...hvem er jeg til å ta fra dem det?

Kanskje jeg er rar, men jeg hadde ikke orket å lage noe oppstyr og muligens ødelegge et ellers så fint vennskap bare fordi venninna mi liker de samme navna som jeg gjør..

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg setter pris på tilbakemeldingene. Jeg synes det er litt forunderlig hvor forskjellig vi tenker - at det som er en selvfølge for en person ikke nødvendigvis er en selvfølge for en annen. Men sånn er det å være menneske. Ofte er det et pluss at ikke alle er like/tenker likt, men i denne situasjonen førte det til ubehagelige problemer.

Vennskapet ikke lot seg fikse etterpå. Fra min side er det flere grunner til det, men jeg vil ikke utdype det i tilfelle hun leser her og kjenner seg igjen. Men jeg kan trekke frem det jeg nevnte i første innlegg. Hun fremstiller et totalt forvrengt bilde av den samtalen vi hadde om navnevalget og forteller til andre at jeg var fæl mot henne og at jeg skjelte henne ut, når det faktisk var helt motsatt. Det er direkte løgn og den synes jeg er tung å svelge. Kjenner at jeg har lyst til å skrive veldig mye mer, men i tillegg til å være veldig utleverende blir det blir en avsporing fra navnedebatten.

Takk for alle svarene. Hvis det er flere som har lyst til å si sin mening om det å velge samme navn som noen av ens nærmeste, så skriv gjerne et innlegg.

Klem fra meg :)

jeg er faktisk enig med venninnen din. Ingen eier ett navn, og jeg synes ikke du har noen rett til å fortelle henne hva barnet kan og ikke kan hete men at hun eksploderte var ikke så bra da. Jeg synes du skulle tatt det som en hyggelig gest at du har valgt ett så vakkert navn på barnet ditt at andre kunne tenkte seg å bruke det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...