Gå til innhold

Journal fra fødsel - er det noe annet enn den kurven/diagrammet???

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte journal fra fødselen min fra Ahus. Jeg fikk tilsendt flere sider, hvor første var fra en sjekk jeg hadde pga en blødning rundt uke 30. Siste "punkt" før fødselen er fra da jeg kom inn med rier på natten, men ble sendt hjem pga uregelmessighet. Og deretter hopper de rett på hva som skjedde på barsel. Ikke et eneste ord om selve fødselen.

Jeg fikk et diagram med meg hjem da jeg dro fra barsel, som viser fødselsforløpet grafisk. Når jeg hadde så og så mye åpning, når han ble født, osv. Men jeg ble for eksempel klippet. Jeg hadde pressrier i to timer, uten at jeg fikk lov å presse. Burde det ikke også være noe beskrivelse av fødselen med ord, og ikke bare noen punkter på et skjema?

Dere som har fått tilstendt journal fra fødselen, hva har dere fått???

Fortsetter under...

Jeg fikk partogrammet(diagrammet fra fødsel) når jeg reiste fra barsel. Men dette er jo ikke så lett å tolke alltid.

Nå venter jeg snart nr 2 og jeg har hatt behov for å vite litt mer om forrige fødsel.

Jeg ringte fødeavdelingen for å få det tilsendt. Barnepleieren jeg snakket med mente det kun var partogrammet å få. Men i og med at jeg var i gangsatt og hadde komplikasjoner på slutten, mente jeg det måtte finnes noe mer. Og det gjorde det. Fikk tilsendt et skjema med div notater og epikrise fra fødselslegen(og muligens litt opplysninger fra jordmor). Ikke så altfor mye opplysninger, men jeg ble litt klokere hvertfall.

Tror det varierer fra sted til sted hvor mye som blir skrevet om fødselen. Min svigerinne hadde fått med seg et godt oversiktlig skjema, der det stod mer detaljert(og forståelig) enn i partogrammet. Stod i ord bl a lengde mellom riene, når hun hadde hvilken åpning, hennes form og tilstand under fødselen, babyens apgar score, størrelse osv.

Det var noe sånt jeg kunne tenkt meg, men så detaljert var det altså ikke gjort der jeg fødte.

Jeg fikk et journalnotat med notater fra legen som tok mot barnet der det står ganske detaljert hva som skjedde fra jeg ankom sykehuset til fødselen var over.

Det står hvor fort (sakte) fødselen gikk framover og hvor effektive riene var og om hvordan formen min var underveis.

Det står om forløsningsmetoden (vakuum) hvor mange pressrier jeg hadde før barnet var ute og hvordan barnet var ved ankomst. Detajer om hvordan fostervannet var. Det står også at jeg om riftene og at jeg ble sydd etc.

Vedlagt ligger det:

En epikrise fra samme legen, sammen med notater fra jordmor.

Skjema for apgar

Fødselsepiduralskjema - Hvor mye jeg fikk til hvilket tidspunkt, når påfyllene var etc

fødselsrapport - info om mor, far og barn med vekt og hvilke uke i svangerskapet han ble født og info om oppholdet på barsel

Kopi av helsekortet

Ultralyddiagnostikk - samme skjema jeg fikk ved ordinær UL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...