fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Og hvor gamle var deres da dere begynte? Jeg lurer på om dere begynte da ungene sa ifra selv at de måtte på do, eller at dere bare plasserte potta på gulvet og lot de løpe naken rundt i håp om at de satte seg på potta selv? Jenta her er bare 16.5 mnd, og vi har nettopp kjøpt en potte. Jeg vil ikke stresse med dette i det hele tatt, men tenker at potta kan stå i stua til det plutselig blir naturlig å plassere henne på den. Nå har hun begynt å sette seg på den med klær på, bare for å bli vant til den. Ellers sier hun ifra hver gang hun skal bæsje. Hun setter seg på huk og sier "bæsj", før hun begynne å presse. Skal jeg da bare kle av henne og sette henne på potta? Ser for meg at hun ikke vil sitte på den når det gjelder. Hun har heller ikke ro i ræva til å sitte stille lenge av gangen. Ja, sorry for alle detaljer, men akkurat på dette området føler jeg meg litt rådvill. Dere som er igang med pottetrening, hvordan har dere gått frem?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Det er sikkert mange ulike både meninger og erfaringer her. Jeg har bleieavvent tre barn så langt, og min erfaring og mening rundt dette er: Potte er noe dritt (sorry altså, men totalt bortkastede penger etter min mening), bare styr med det. Blir fort støvete/skitten om den blir stående, ekkel å tømme/rense osv, lett for barna å plukke opp, leke med osv i ubevoktede øyeblikk. Ikke akkurat delikat. Så vi kvittet oss fort med potten og investerte i en god doring og krakk i stede. Min neste erfaring var at det er veldig ok å sette barnet på do fra det selv viser interesse (virker nysgjerrig på doen, hinter til at det vil prøve), sånn i ny og ne. Jeg tviler ikke et sekund på at man kan få noen barn tørre når de er 1-1,5 (egentlig nærmere 2) år, men jeg personlig synes det virker mye mer tidkrevende med et tørt så lite barn, enn en i bleie. Man må være uhyre våken for alle signaler (de kan jo sjeldent gi beskjed selv verbalt når de er så små), og klar til å ile til unnsetning for å sette barnet på do på sekunders varsel. Noe som ikke hadde fungert i min hverdag. Da er det greiere å bare bytte en bleie når man har tid. Så lenge bleie holder barnet såpass tørt og de ikke blir sår, så ser jeg ikke helt problemet med å vente med bleieavvenning til 2-2,5 år (ok, jeg ser den miljømessige delen, men sånn ellers). Når de nærmer seg 2 år, eller litt etter, så begynner de å bli store nok til å unne gå på do alene. Først da finner jeg det hensiktsmessig å trene på å gå på do sånn utover en og annen sporadisk gang på do før dette. Og da har vi tatt det intensivt. Altså av med bleie, kun boksershorts inne, og tåle masse uhell i starten. Det tok nøyaktig 1,5 døgn med eldstemann som hatet å bli våt, så var han tørr. Mellomste brydde seg ikke om at han ble våt, så der måtte vi til slutt bite i det sure eplet og legge inn belønningssystem som forsterkning (noe jeg egentlig er i mot), det tok ca 2 uker totalt, men så var han tørr. Minstegutten gikk på 3-4 dager. Jeg leser her inne om de som begynner veldig tidlig og bruker både 4 og 5 og 6 måneder og mer på å få barna tørre, med haugevis av uhel underveis, og da tenker jeg for meg selv at det må da være både slitsomt og litt unødvendig? Hvorfor starte før barnet er helt klart, og stort nok til å ordne seg selv på do? For når mine ble tørr, så gikk det bare et par uker før de gikk på do alene når de tisset, og så ropte de når de hadde bæsjet. Kjempegreit. Så dette er altså min erfaring, men hva du føler er riktig er noe bare du kan føle på og bestemme :-)
EgG Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Jeg kjøpte potte til jenta mi da hun var ca 10mnd. Dette pga at hun var hard i magen og skulle få tyngdekrafthjelp. Det fungerte, snuppa bæsja på potta hun! :-) Men vi bruker den ikke hver dag. Nå er hun 1år vi vi tar den frem i ny og ne. Setter henne på potte og tar en liten sangstund. (sanger med bevegelse holder interessen.) Men jeg tenker også på å investere i doring istede. Hun er mer interessert i do enn potte. Men da hun er så liten stresser jeg ikke noe med det.
Sistah*G07*J09* Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 hehe.....snuskepia Her har vi en liten hermegås, som kopierer alt storebroren gjør. Så når hun her for noen uker siden så at storebroren satt på potta, ble hun også plutselig veldig interessert. Hun prater ikke så mye enda, så sier ikke i fra. Men hun setter seg på huk, å begynner å fikle med bodyen. Å da setter jeg henne på potta eller på doen, å da tisser hun som regelen med det samme hun setter seg ned. Bæsjingen gjør hun seg ferdig med på morgenen. Da setter jeg henne på potta med det samme hun står opp Setter henne på do/potta regelmessig igjennom dagen også. Før og etter hun skal legge seg. Og etter hvert måltid. Å ellers når hun setter seg ned på huk og begynner å kle av seg Lykke til Storebror er forresten fortsatt helt uinteressert i potta, å sier enda ikke i fra, selv om vi har prøvd alle kunstens regler
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2011 hm, tjah. Får bare gjøre som alt annet, gjøre det som faller oss naturlig. Hun er veldig opptatt av doet og sier "tiss" hver gang en av oss voksne går på do. Så vil hun gjerne se oppi toalettskåla samtidig. Vi prøvde å sette henne på doen engang, men da fikk hun nærmest panikk og begynte å gråte, så det dropper vi for en stund. Jaja, som sagt: ikke noe å stresse med. Men greit å vite hvordan andre gjør det
little old lady hoo Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Jeg har gjort det på samme måte med alle mine tre barn. Fra de kan sitte selv, har vi hatt en potte på badet. Den har blitt brukt morgen og kveld. Etter kort tid har de begynt å tisse på disse tidspunktene. Når de har blitt vant med potta og begynner å bæsje, har jeg tatt de med på potta. Etter noen få ganger har de skjønt poenget, og alle har bæsjet på potte/do fra de var ca 1 år. Da har jeg kjøpt doring og begynt tilvenning med den. Doringen kan være skummel, og det er langt ned Nå er minstebarnet 1,5 år og har bæsjet på potte/do i ca et halvår. Ho sier ifra selv når ho må bæsje. Av og til sier ho at ho må tisse. Ho bruker bleie dag og natt. Bleien er ofte tørr både på dagen og natta. Nå sitter ho også på vanlige do når jeg holder henne. Tenker å ta bort bleien til sommeren, mest fordi ho ikke er så trygg i barnehgaen enda og bæsjer av og til i bleien der. Hjemme har hun få uhell. Dette har fungert godt for meg. Jeg hater å skifte bæsjbleier og det har kanskje påvirket pottetreningen her i huset. Men alle ungene har vært tørre dag og natt fra 2-2,5 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå