Gå til innhold

Sodd til middag i bryllup ...... Forslag til forett og dessert??? U/I

Anbefalte innlegg

Skrevet

JA!! til sodd:-D

Jeg tror ikke jeg ville servert forrett, men det tipset om kortreist mat som lefser med spekeskinke/gravlaks eller noe sånt hørtes fint ut:-)

Multekrem, karamellpudding, pannacotta eller frukt høres flott ut:) Selv hadde vi selvplukket rips med vaniljesaus:-))

Skrevet

Det er mulig det er tradisjonell festmat i Trøndelag. Men om du ser helt nøkternt på det så er det kjøttsuppe med litt kjøtt, kjøttboller, gulrot og potet. Litt stusslig, liksom. Sikkert godt, men flott festmat er det ikke.

I gamle dager var fersk suppe og kjøtt med løksaus festmat på østlandet. Det er fortsatt knallgodt, men ikke noe man serverer i bryllup ( men jeg vet om noen som har det i konfirmasjon).

Men siden dere har bestemt dere, så ville jeg droppet forrett. Det blir liksom feil. Til dessert ville jeg godt for noe like lite eksklusivt, som f. eks fruktsalat, sviskekompott eller semulepudding. Det blir liksom full skjærings med laksecarpaccio med avokadokrem, sodd og kaffemousse med mørk sjokolade og cognacsaus.

Skrevet

Når ble sodd lite eksklusivt? Jeg er sikker på at dere som uttaler dere så negativt ikke har smakt det engang, annet enn på boks fra Rema..

Skikkelig sodd med skjenning til er fantastisk godt!

Skrevet

Gud bedre så høytidelig dere tar dere selv! Jeg GREMMES over hvor ufornuftige folk har blitt i moderne tider. Her skal det diskes opp med 7 rettes middag med minst en utdødd dyreart på menylista, dessert med sørpol-is og bær fra catmandu. Og nåde deg hvis du serverer noe annet enn 200 år gammel vin, helst 3 forskjellige typer.

SODD er godt, sundt, og deilig mat. Det er rotfestet i norsk tradisjon, og hører da vitterligen hjemme på norske festligheter.

Hvis man skal fnyse av god mat i bryllupp fordi det ikke er kenyagnu på kjøttlista og canadagås på fjørkjrelista, da hopper jeg galant over brylluppsmiddag og drar på big horn med gubben aleien!

Skrevet

Ja jeg syns det er bedre å droppe hele festen enn å by inn til sodd.

Gift dere på Tinghuset.

Helt teit å bruke masse penger på reise, opphold, klær og gave og så få servert sodd.

Skrevet

Er dette tull?? Helt seriøst- er det folk som serverer sodd i bryllup? Jeg lurer da jeg har spist sodd i konfirmasjon, men bryllup????

Drit kjip mat.

Skrevet

Når begynte folk å kreve når de skal i et bryllup? Er ikke bryllup noe som er FOR brudeparet? Hvilken mat de liker er vel det viktige? Og sodd er god og tradisjonsrik mat. Og absolutt ikke billigmat som mange skal ha det til. Har fått due i bryllup. Var visstnok dritdyrt, men lite godt med alt haglet man måtte spydde ut. Eksklusivt my ass!

Jeg ville iallefall hatt sodd :) Men kanskje droppet forretten!

Og godt med noe avkjølende etterpå, f.eks is og bær.

Skrevet

En kjapp titt inn på noen cateringsider viser at festsodd er like dyrt for to serveringer som 1 servering svinekam, billigere enn Stroganoffgryterett og ris og omtrent samme pris som rømmegrøt.

Så eksklusivt? Neh....

Skrevet

Dyrt?

Produkt Kuvertstørrelse Beregnet kuvertpris

Fest-sodd 0,75 liter pr gjest kr 38,60

Potet 300 gram pr gjest kr 4,50

Gulrot 75 gram pr gjest kr 2,30

Kuvertpris - kr 45,40

http://www.dullum.no/sodd.htm

I rest my case...

Skrevet

I rest my case...

-------------

Enn om du virkelig kunnet gjort det, og holdt deg unna hele tråden!

Og til dere imbesille fehau som ikke har noen som helst peiling på hva dere tror dere kakler om;

Sodd på boks som dere kjøper i butikker, er overhodet IKKE sammenlignbart med sodd slik det lages på TRADISJONELL måte!

Og for dere som tror dere er gourmetkokker boare fordi dere greier å åpne en hermetikkboks på egen hånd, prøv dere på denne oppskrifta:

Sodd til fire med (trøndersk) appetitt:

1,8 liter kraft av storfe- og fårekjøtt

Bein etter fenalår

0,5 ts revet muskat

2 ts ingefærpulver

litt fenalår

500 g sauekjøtt, trimmet for fett, i terninger

250 g storfekjøtt til kjøttboller

250 g lamme- eller fårekjøtt til kjøttboller

2 ts salt

Malt pepper

2 dl melk

2 dl fløte

2 ss potetmel, eller mer

2 skiver kålrot

2 skiver sellerirot

1 purre

400 g gulrøtter i skiver

800 g poteter i skiver

Masse hjemlaga flatbrød i tillegg.

1. Kok opp kraft, skum av fett. Sil av gjennom klede eller kjøkkenhåndkle (pass på at det ikke smaker såpe).

2. Krydre med muskat og 1 ts ingefær. La fenalåret og sauekjøttet i terninger trekke i kraften i en times tid. Skum av fra tid til annen.

3. Lag kjøttboller. Mal kjøttet sammen 14 ganger, de siste 12 gangene tilsatt salt. Bland malt kjøtt, melk og fløte. Jeg liker å krydre kjøttbollene litt med muskat, ingefær og pepper. Blant inn potetmel. Lag en prøvebolle ved å forme farsen til en liten ball og slippe den i kokende kraft. Stivner den ikke i den kokende kraften, kan du med fordel røre inn mer potetmel.

4. Kok poteter og gulrøtter og andre grønnsaker ved siden av og tilsett soddet før servering. Eller du kan ha skivene av potet og gulrøtter oppi mot slutten av sydingen.

5. Slipp kjøttboller oppi den kokende kraften, én av gangen, og la dem trekke i 5-10 minutter før du serverer. Sodd betyr å syde, det er derfor viktig at vannet er skikkelig, skikkelig varmt, men at det ikke koker - om ikke annet så for å opprettholde tradisjonen.

-------------------

Gode forretter til sodd er spekemat og melon, tynbakalems med gravlaks og røykalaks eller noe mere moderne som litt ruccola og litt røyka reinsdyrhjerter/reinsdyrkjøtt.

Gode desserter er tradisjonelt som krumkaker formet som skåler fylt med multekrem eller hjemlaga hjemmlagde karamellpudding, eller god gammel heimlaga sviskegrøt med sukker og fløtemelk servert sammen med multelikør ;)

Skrevet

Mmmmmmm jeg ELSKER sodd, og inderøy soddet er det desidert beste, med skjenning :o))

Jeg kommer gjerne i sodd bryllup.

Skrevet

Jeg er en gourmet og en matfantast på mange måter, og jeg syns likevel det er KULT at folk fremdeles har baller til å servere real husmannskost i bryllup. Er ikke voldsomt glad i sodd selv, men selvfølgelig kan det være flott festmat. Jeg foreslår hjemmelaget karbonade med stekt løk eller skikkelig erkenorsk spekemat til forrett og vafler med med is til dessert. :D

Skrevet

Jeg har vært i flere bryllup hvor det har blitt servert sodd.Når jeg tenker meg om så har alle de som servert dette faktisk vært de som er å regne som over middels på den sk sosiale rangstigen.

Skrevet

Forrett til sodd?? Eh...

Enten serverer du en treretters middag, eller du serverer sodd.

Skrevet

Sodd er absolutt ingen dum ide i et bryllup! Jeg hadde ikke tenkt over det en gang. Dama spør om råd, og det dere gjør er å rakke ned på middagsvalget deres. Så utrolig dårlig gjort...:(

Når det kommer til forrett, hva med hvitløksmarinerte scampi? Og is med varm bjørnebærsaus til dessert?

Skrevet

Herregud..Hvorfor rakke ned på det brudeparet ønsker og servere?

Har mange gang vært i runddager og bryllup og gått sulten hjem...Men har da ikke skylda på gjerrige eller sære festholdere for det..Det var DERES fest og de må da for f....bestemme hva de vil spise på dagen sin...

"jeg koster på kjole, reise, opphold, frisør osv osv for å komme på bryllupet, da VIL jeg ha "fin mat" altså"......Hallo, har brudefolket KREVD at du bruker så og så mye på og komme? Har de krevd ny kjole, ny frisyre og minimumspris på gaven? Har de i det hele tatt KREVD at du skal komme.....Jeg mener, om de vet du må bruke flere tusen bare i reise og opphold, så vil de fleste normalt oppegående folk skjønne at man fraber seg...Om man ikke er i nær slekt/veldig nær venn av jubilant/brudepar...

At man skal "Ha igjen" utlegg som gjest i et bryllup i form av maten er jo helt på huet..På samme måte som at brydeparet blir skuffet over alle som ikke har kjøpt like dyr gave som bryllupet har kostet fordelt pr/gjest...Ser dere ikke det ulogiske i dette?????

SOm gjest skal man få mat og drikke = kostnad på nye klær, reise, frisør og gave....

Som brudefolk skal gave= det bryllupet kostet dividert pr .gjest....

Hallo??? Noen hjemme der ute?????

Skrevet

Er det virkelig mulig å rakke så ned på en brud som har bestemt seg for sodd i sitt bryllup? Er det hun eller dere som gifter dere??

Jeg er glad ingen av dere var i mitt bryllup... makan!

Skrevet

Personlig kunne jeg aldri servert sodd i mitt bryllup.

Jeg respekterer at andre tenker annerledes.

Fordelen med sodd må jo være at en sparer sinnssykt med penger, har mer penger til alkohol, folk blir ikke så mette at de ikke klarer å drikke og vips!

Der har vi trønderbryllupet;-)

Skrevet

Det er brudeparet sin dag, det er de som bestemmer hva som skal serveres!

Om annie synes det er simpelt så sier det mer om annie sin snobbete holdning enn om smaken til brudeparet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...