Gå til innhold

Sodd til middag i bryllup ...... Forslag til forett og dessert??? U/I

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Sodd er vanig festmat i trøndelag og lages ikke helt på samme måte som mange andre steder i landet. De bruker fenalår om masse nannet godt oppi. Uansett syns jeg det er uhørt å rakke ned på noe som er lokal tradisjonell festmat. Jeg er forresten ikke fra Trøndelag, men er normalt oppegående! ;)

Jeg har vært i et stort bryllup i trøndelag for noen år siden. Det var et fantastisk bryllup, elegant hele greia. Sodd ble servert som hovedrett. Ikke tro det er den type sodd du får kjøpt i boks på Rema 1000...det var noe av det beste jeg har smakt.

Husker dessverre ikke hva det var til forrett, men til dessert mener jeg det var noe is og bær el.

Annonse

Multekrem med krumkaker eller sviskegrøt er tradisjonelle desserter som passer til sodd. Har aldri opplevd å få servert forrett til sodd men ville kanskje gått for noe tradisjonell kortreist mat der også (a la lefseruller med lokal gravlaks eller fenalår eller lignende, rakørret med en rømmeklatt eller lignende).

Lykke til. Jeg har fått festsodd servert flere ganger i bryllup (må ikke sammenlignes med bøttesodd eller hermetisk sodd) og det er veldig godt.

Jeg har vært i trønderbryllup og fikk servert Festsodd - til nattmat ja.

Synes det bare blir dumt med forrett når du likevel skal servere sodd - det blir liksom litt feil.

Til dessert er jo sikkert karamelpudding eller multekrem greit - like lettvint som Sodd...

Men altså, skal jeg være ærlig så synes jeg Sodd heller hører hjemme i konfirmasjon, barndåp eller 50- årslag. Bryllup mener jeg fortjener litt mer stas. Det er liksom like sprekt som svinesteik og surkål... Gjeeeeesp.

Da ville jeg kutta ned på middagsgjestene, gjort skikkelig stas på dem og heller invitert flere til kaffe.

Det er ikke billig med pølser fra slakteri heller, men hadde ikke falt meg inn å servere pølser i bryllup....

For de aller fleste er sodd en "lettvint billigmiddag" på lik linje som pølse og karbonadekaker...det finnes dyre og billige varianter av alle disse 3. Jeg ville ikke sagt at noe av dette hører hjemme i bryllup.

Helt seriøst, jeg skal ikke rakke ned på selve sodden.. Men HVIS man skal servere sodd, så synes jeg ikke det passer med forrett. En forrett innbyr liksom til noe eksklusivt, en treretters middag, for å bygge opp forventningene til hovedretten. Så dropp forrett mener jeg. En grei dessert å lage klart dagen før feks er panna cotta eller creme brule.. Panna cotta kan pyntes med ferske bær osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...