Snellamedto Skrevet 20. februar 2011 #1 Del Skrevet 20. februar 2011 Gutten vår slet med sugetaket fra fødselen av (kort tungebånd) og pga veldig vektnedgang ble vi til slutt beordret over på flaske så han skulle legge på seg. Hvilket hjalp i massevis. Meningen er at jeg skal pumpe og han skal få bare mm, men jeg har ikke i nærheten av så mye melk han trenger, ikke halvparten engang. Økedager er trikset, sier ammepoliklinikken. 8 ganger daglig. Jeg pumper 6 ganger i døgnet, og det er virkelig alt jeg rekker da nettene ikke akkurat er "pumpevennlige", siden det er mye mating, gulping, bleieskift etc... Trenger de 3-4 timene med søvn jeg kan få. Er redd jeg ikke får økt produksjonen med bare 6 pumpinger i døgnet (15-20 min med dobbelpumpe). Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få økt produksjonen? Alle bøker, nettsider etc maser om at barnet må die ofte for å øke prod, men hva med oss som pumper? Vil så gjerne at han skal få hovedsaklig morsmelk, men foreløpig har jeg ikke sjans. Han spiser mellom 450- 700 ml i døgnet, er straks 4 uker gammel. Noen sa at så lenge barnet får 40 % mm, får han like gode helseeffekter som ved fullamming... er det sant? Evt er det noen som har noen godord å komme med for en som er litt vel påvirket og nedfor av ammepresset og morsmelkpresset der ute... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #2 Del Skrevet 20. februar 2011 Hei! Klarer du 6 gang i døgnet så prøv å forson deg med at det er bra nok! Blir du for sliten går melkeproduksjoen ned, ikke opp!! Du må få sovet og spist tilstrekkelig ved økedøgn. Rådet jeg fikk fra ammeveileder var å sove på tidlignatta , pumpe i 3-4 tiden( hormonproduksjon gjør at melkeproduksjonen er høy da). Like viktig som pumpingen er at du hviler deg, så la andre styre med det praktiske . Virker ikke økedøgn kan lege skrive ut Afipran-kur for å øke melkemengde. Lykke til, (og skulle det ikke gå er det en trøst at babyen vokser bedre på MME!!) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142932565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #3 Del Skrevet 20. februar 2011 Hei! Føler veldig for å svare deg på denne! Har en gutt som er akkurat like gammel som din, og som også har for kort tungebånd. Han gikk veldig mye ned i vekt på sykehuset, og det viste seg til slutt (dag 4), at han ikke hadde fått i seg en eneste dråpe med med råmelk. Han fikk også feber pga væskemangel. Jeg tok avgjørelsen allerede på sykehuset, at her blir det ikke noe amming. Fullamma førstemann i 6 månder, men jeg synes amming faktisk er så krevende, at skal jeg gjøre det skal det gå problemfritt! Mini her hadde som sagt ikke sjangs å få i seg noe melk når han diet fra puppen, så da var valget mitt enkelt. Ingen amming, ingen pumping! Jeg ønsker ikke å ta fokus bort fra denne fantastiske (men slitsomme) barselperioden, med å sitte å pumpe! Mitt råd til deg er derfor å legge pumpingen på hylla, for han har faktisk vært så heldig å få morsmelk i 4 uker! Jeg storkoser meg med flaskematingen, og det er slettes ikke noe pes med vasking og koking av flasker, så lenge man har et godt system og nok flasker:) Masse, masse lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142933248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomstre Skrevet 20. februar 2011 #4 Del Skrevet 20. februar 2011 Hei! Har vært igjennom samme tankeprosess som deg. Og det jeg kom frem til var at selv om amming nok er best(når den fungerer problemfritt), så er ikke morsmelk på flaske det! Selv var jeg i den situasjonen at mitt barn ikke kunne ammes pga en ganespalte. Men jeg kunne da prøve å pumpe meg. Men ville egentlig det være det beste for mitt barn? Ville jeg greie å bevare antistoffene i mm ved oppbevaring og oppvarming? Jeg er i tillegg av den typen som mister myye vekt ved å være melkeprodusent, så hvor mye giftstoffer ville egentlig gå over i melken som følge av mitt vektap?? Og dersom jeg allikevel ikke ville greie å bevare antistoffene i melken så ville jo ikke barnet mitt få noen gevinst som veier opp for giftstoffene.... Den andre siden er hvor mye tid, krefter og oppmerksomhet selve pumpingen stjeler. Er det egentlig verdt det? Jeg tror at for mange så er det ikke det, det er en høy pris,og antagelig en veldig liten gevinst.... (så sant man ikke får til å servere nypumpet melk hver gang). Håper dette kan hjelpe det et skritt på veien til en avgjørelse, det er uansett du som må velge hva som er best for dere. Og husk at den beste løsningen er den som er best for hele familien totalt sett, ikke bare babyen! Og uansett hva du velger, så vil det være et gjennomtenkt valg. Skulle det bli å slutte å pumpe som er det beste så vær stolt av at du greide å se dine begrenninger. Og velger du å fortsette så vær stolt av din innsats. Du er en god mor uansett :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142933802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 21. februar 2011 #5 Del Skrevet 21. februar 2011 Kort tungebånd, sier du, er dette blitt klipt av barnelege? Stramt/kort tungebånd hos nyfødte er faktisk noe som er ganske enkelt å fikse, og det er visst ikke spesielt vondt heller - lite nerver i tungebåndet. Se http://www.ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort Kontakt fastlege, helsesøster eller ammepoliklinikk dersom du er usikker på hvorfor dette ikke er gjort hos din gutt, og om det kan gjøres. Jeg vil jo tro at dersom det er så stramt at du må pumpe fordi han ikke kan die så bør det klippes? Når det gjelder mengde og pumping så er det litt forskjellig hvor godt forskjellige pumper funker på forskjellige mødre. Jeg vil nok si at 20 minutter 6 ganger om dagen er kjempeflott, du trenger ikke pumpe mer enn det iallfall. Får du ikkje ut mer, vel, så får du ikke ut mer. Det går an å prøve kjerringråd som havregryn (suppe/grøt/med melk) osv, ammete osv - hos noen hjelper det, hos andre ikke. Et tips jeg har sett er å dekke til pumpeflaskene så du ikke ser hvor mye som kommer. "Dessverre" er det om natta du har mest melk, så om du klarer få inn en pumping da så vil det kanskje monne mest. Til sammenlikning er produksjonen mindre om kvelden. Generelt produserer brystet mest de to første timene etter tømming, deretter går produksjonen gravis ned og etter ca 6 timer er brystet stappfullt og vil ikke produsere mer melk før det er tømt. Kanskje kan du flytte litt på pumpingene slik at du pumper en ekstra gang på morrakvisten og heller en gang mindre på kvelden? Praktisk hjelp fra andre hjelper også, kan du få noen andre til å ta et skift+mating på natta eller dagen så du kan sove et par timer da? Jeg pleier å si at alle monner drar når det gjelder morsmelk - klarer du gi halvparten av det han trenger så er det flott, klarer du ei flaske om dagen så er det også flott. Næringsinnholdet i fersk (ikke-frosset) morsmelk er det samme som i melk rett fra puppen, ved lagring og frysing kan det bli noe næringstap, men det er fremdeles det næringsmiddelet som er aller best tilpasset spedbarnets behov. Jeg aner ikke om det er noen 40%-grense i forhold til helseeffekt, det er jo litt forskjellige helseeffekter det er snakk om ved amming også - noen er sannsynligvis kun relatert til selve diingen (beskyttelse mot ørebetennelse kommer sannsynligvis av vakumet som lages når barnet dier), mens andre er relatert til morsmelken (alt relatert til immunforsvarskomponenter i melka og beskyttelse mot sykdommer). Du kan jo også se sånn på at det vi ikke lar være å spise frukt og grønt bare fordi vi ikke klarer fem om dagen - bedre med en enn med ingen. Samtidig så er MAMMING mye viktigere enn AMMING. Sliter du deg ut på amming eller pumping så kan du ikke mamme skikkelig - da er det bedre å kutte ut amminga (eller pumpinga). Morsmelkserstatning er absolutt bra nok det også Dette ble langt, men jeg håper det inneholdt NOE nyttig selv om en del av det kanskje var annen informasjon enn det du egentlig ønsket Jeg er forøvrig ammehjelper via ammehjelpen.no, så det er bare å sende privat melding til meg om du (eller noen andre) har ammespørsmål. (Jada, jeg vet jeg er i flaskeforumet nå... har masse flaskeerfaring også ;-)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142935926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomsten<3 Skrevet 21. februar 2011 #6 Del Skrevet 21. februar 2011 Kjære deg:-) Jeg kjenner meg så altfor godt igjen i det du skriver. Gutten vår ble født for tidlig og vi slet lenge med at han ikke fikk skikkelig sugetak og at han sovnet fra alt som het amming. Måtte derfor starte med pumping fra dag 1 og supplere med MME. Mitt viktigste råd til deg hvis du ønsker å pumpe er: pump så ofte som du orker, og prøv å ha en rutine på det, helst hver 3 time på dag og 1-2 ganger om natten. 6 pumpinger i døgnet er kjempebra - vær stolt av det! Hvis du er for trøtt og sliten så er det bedre at du får deg noen timers søvn enn at du går helt i kjelleren - forson deg med at dette er det du klarer og prøv å tenke positive tanker. Stress og frustrasjon vil hemme melkeproduksjonen. Og husk - mamming er viktigere enn amming! stor klem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142935930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snellamedto Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 21. februar 2011 Tusen takk for gode ord og råd alle sammen, det var absolutt det jeg trengte. Ja, tungebåndet hans ble klippet med en gang de fant ut av det (han var 4-5 dager gammel). Og det hjalp. Det er bare det at da måtte jeg begynne med brystskjold for at han skulle få spist i den overgangsfasen før det grodde til og munnen hans vokste litt, og så hjalp ikke det heller, og da måtte vi begynne med flaske. Føler ammesjansene er litt lost nå, selv om vi prøver flere ganger daglig. Gutten skjønner hva som skal skje, gaper og kaver og får sugetak relativt greit, så klippinga hjalp definitivt, men han gir opp med en gang for melka kommer jo ikke like raskt som fra flaska. Utålmodig liten kar, og det forstår jeg jo. Vi skal kjøre litt hardkjør på den tålmodighetsgreia, for jeg håper virkelig vi får til amming på vanlig vis! Meen, sånn er det. Ang det at jeg ikke har nokmelk, har jeg fått mistanke om at jeg faktisk er en av de som har for lite melk. Leste om symptomer på en eller annen tilstand som fører til det, og bl.a vokste ikke brystene mine en millimeter i løpet av hele svangerskapet. Foreløpig produserer jeg jo ikke halvparten av det han trenger, og jeg lurer på hvor mange økedager som må til før det skal hjelpe på. Sånn som det er nå produserer jeg like mye totalt om jeg pumper 6 ganger daglig eller 3 ganger daglig.. Har også tenkt på det at jeg produserer mindre hvis jeg er sliten, og da faller argumentet med å kun fokusere på pumping for alle penga (8-10 ganger, som ammepol mente jeg burde prøve på) bort, for så ofte er rett og slett ikke gjennomførbart. Det er også et poeng at barseltida skal være fin, og at det skal være verdt det. Synes ikke det er verdt det hvis jeg må pumpe hver 3. time hver dag, da kommer jeg meg jo ikke ut eller noe. Vi får se. Ny time på ammepol om en uke, da skal jeg snakke litt mer om problemene ved det her, nå som vekta til lillemann er i sjakk er jeg litt mer fokusert på helheten i dette systemet kjenner jeg... Uff, det skal ikke være lett!! Kjenner jeg er ganske misunnelig på alle som får til amming på null komma niks, og litt irritert på alt ammepresset som er. Er fullstendig enig i at mamming er viktigere enn amming!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142937085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 21. februar 2011 #8 Del Skrevet 21. februar 2011 Høres ut som du har prøvd ganske mye ja! Her er Ammehjelpens artikkel om lite melk, med link videre til sjeldne årsaker til det. http://www.ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk Har du prøvd Syntocinon nesespray? Det er kunstig oxytocin som stimulerer utdrivingsrefleksen, og er ikke nødvendigvis bra å bruke over tid - men det kan hende det kan hjelpe dere å komme i gang med amminga siden det kan gjøre at melka kommer raskere. Jeg kan også nevne at det finnes hjelpemidler som "hjelpebryst" eller lactaid som består av en flaske med melk og en tynn slange som går fra flaska og til brystvorta. Melkestrømmen kan justeres ved å bøye på slangen, og mange som har prøvd dette har har god nytte av det nettopp når barnet blir utålmodig fordi melka kommer for seint. Da starter de med melk i slangen og stenger for den etterhvert som barnet har sugd og stimulert utdriving fra brystet til melka strømmer der. Ulempen med dette er at det er "nokså" tungvindt, både i bruk og i rengjøring etterpå. Jeg er slett ikke sikker på om det er noe for deg, men du kan jo spørre om det på ammepoliklinikken, kanskje er det mulig å teste det der. http://www.ammebutikken.no/produkt/64/hjelpebryst.aspx Om du får ut like mye med 3 pumpinger som med 6 så kan du jo la være å bry deg om økning og økedøgn og bare ta det du får til på de pumpingene, og gi det så lenge det varer. Produksjonen vil sannsynligvis går ned etterhvert, men det er jo bedre dess lengre du kan gi noe morsmelk uansett. De fleste har nok problemer med amming i større eller mindre grad på et eller annet tidspunkt, men dessverre glemmer man lett og noen uker etter brystbetennelsen eller trøsken eller våkenettene med pumping eller grining så er alt sammen gloriøst og vakkert og rosa igjen...:-) (Det ER gloriøst og vakkert og rosa og ikke minst PRAKTISK når det funker, da....) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142937849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiT&miniputt Skrevet 28. februar 2011 #9 Del Skrevet 28. februar 2011 Ser du har fått mange tips, men svarer likevel. Jeg har fullpumpet i 3 måneder nå, elektrisk dobbeltpumpe er min venn! Halverte tiden! Medela advanced. Jeg har hatt flere økedøgn med pumpen, selv når babyen ikke trenger mer, fordi jeg ønsker å ha melk i fryseren til barnepass og om jeg slutter sånn at babyen får antistoffene fra melken. Jeg pumper opp til 10 min hver gang. Ha hjelp hele døgnet en helg og pump hver gang barnet vil ha mat, vil babyen ha mer mat en time etter, ja da må du pumpe igjen er min erfaring. Eller bestem deg for å pumpe hver andre time på dagen og hver 3. på dagen. Nattpumping må bare til, kanskje du ikke skal sitte så lenge som du gjør? Det er mye arbeid, men jeg syns det et verd det! Setter meg delmål og lover meg selv at når jeg kommer dit så bestemmer jeg hva jeg vil gjøre videre, uten dårlig samvittighet om jeg slutter:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142965024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snellamedto Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 1. mars 2011 Tusen takk for svar. Til nå har jeg pumpet 6 ganger daglig i snitt 15 min hver gang. Prod har økt noe, men ikke nok, har fremdeles ikke halvparten av hva han spiser. Men lurer på; holder det med to økedager for å øke produksjonen? Altså kjøre hardt mot hardt i to dager, pumpe som f, og så øker produksjonen? Hva når jeg går ned på antall pumpinger etter det igjen da, vil ikke mengden minske? Sånn som det er nå så pumper jeg ut like mye melk om jeg pumper 6 eller 3 ganger i døgnet... Blir så innmari motløs :-( Har ca 270 ml i døgnet mens gutten spiser 750.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142967867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 2. mars 2011 #11 Del Skrevet 2. mars 2011 Ved amming vil produksjonen bli opprettholdt fordi barnet rett og slett vil ha all melka som er der. Den justerer seg etter barnets behov, så om produksjonen er 100 ml og barnet spiser det, så opprettholdes det der. Spiser barnet 80 ml, vil produksjonen gå ned. Ved pumping blir det i prinsippet det samme - klarer du å øke produksjonen slik at mengden melk pr pumping blir større, vil den holde seg der så lenge du fortsetter å pumpe ut like mye pr pumping. Siden døgnproduksjonen din høres ut til å være stabil, tror jeg det er god sjans for at du klarer å øke døgnproduksjonen ganske permanent ved økedøgn, også om du går ned på antallet pumpinger. Det er ikke sikkert 2 dager er nok for å nå ditt maksimale potensiale, men jeg tror det er en god start. Du vil iallfall få en indikasjon på om det fungerer i det hele tatt. Dersom du ikke gjør det alt, vil jeg anbefale at du fører nøye dagbok over hvor mye du pumper og når. Dersom du er nerd kan du lage en fin graf av det :-), ellers kan du bruke det til å se om produksjonen går opp, ned eller er stabil over litt tid. Husk å notere ned "spesielle ting", feks. våkenatt, full avlastning et par dager ifm økedøgn, at du selv er sliten, om du prøver kjerringråd for å øke produksjonen osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142971443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2011 #12 Del Skrevet 2. mars 2011 Vil bare si at du er kjempeflink som har fullpumpet i 3 mnd :-) Jeg gjorde det samme selv, så tok jenta plutselig og helt spontant puppen (hun nektet før), og nå går amminga strålende (er 11 mnd). Delmål er virkelig tingen, jeg bestemte meg for å ta en uke av gangen og frøs ned en porsjon melk hver dag så hun kunne få senere dersom jeg ikke orket pumpe lenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142971457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 2. mars 2011 #13 Del Skrevet 2. mars 2011 Det var til NiT&miniputt, og jeg vet ikke helt hvor krysset for anonymt innlegg kom fra....:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142971460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiT&miniputt Skrevet 2. mars 2011 #14 Del Skrevet 2. mars 2011 Takk, takk! Det var du også da! Så utrolig herlig at hun bare bestemte seg for å ta puppen. Kan tenke meg hverdagen ble en annen for dere da! Jeg har innfunnet meg til at slik er det bare og har rutiner for dagene som fungerer fint. Det positive er at en har full kontroll på hva som spises, far kan også gi og der er bra for babyen. Best å fokusere på det positive! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142972680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 2. mars 2011 #15 Del Skrevet 2. mars 2011 Ja, kontrollen var fantastisk for en nerd som meg! (Regneark er fiiint!) Jeg ble kjempestressa av å ikke ANE hvor mye hun fikk i seg når jeg begynte å amme, og innimellom nå føler jeg meg veldig bundet til å være hjemme ved sengetid. Pumping og flasking har definitivt sine sider det også! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142932003-pumping-%C3%B8ke-produksjonen-mmmme-litt-div-setter-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-142974140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå