Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er snart 6 mnd gammel. Hun sover nå i sprinkelseng helt inntil dobbeltsengen vår. Har fjerna den ene sida så det er veldig enkelt å dytte inn smokken/bre over henne igjen dyna på natta. Hun får vanligvis mm en gang ila natta men er våken 1 - 3 ganger utenom dette hvor hun enten trenger smokk eller smokk og overtalelse om å sove videre (kan ta noen minutter) Nå føler vi imidlertid at det nærmer seg tid for å flytte henne inn på eget rom. Det jeg lurer på er, for det første, bør vi gå rett fra å ha henne rett ved siden av senga vår til å flytte henne til eget rom, eller burde vi ta en mellomløsning og sette senga i en annen del av soverommet vårt først? (Ettersom vi praktisk talt samsover er jeg redd overgangen til eget rom kan bli litt stor?) Og en annen ting; kommer jeg til å angre ettersom jeg nå må ut av senga for å gi henne smokken/roe henne på natta? Burde jeg vente til hun har en periode hvor hun sover roligere? Eller vil hun sove roligere når hun kommer på eget rom? Noen med erfaringer og tips angående dette?

Og er det forresten noen som har erfaringer med overgang til dagsoving i sprinkelseng? Vesla sover som regel på balkongen i vognbagen eller vi triller henne. Dersom hun ikke er pakka godt ned og står ute har hun en lei uvane med å sove bare 30 minutter... Tenker med gru på når vi nå snart må ha henne sovende i sprinkelsenga ettersom vognbagen blir for liten (bor i 4. etg uten heis så sportsvogna er ikke tilgjengelig annet enn når vi skal trille tur) Er redd det blir bare tull med dagsovinga som vi nå endelig har begynt å få litt orden på etter at vi konsekvent har satt henne ut for soving... (unntatt når det er for kaldt) Er det noe vi kan gjøre for å gjøre overgangen lettere?

Tips og erfaringer mottas med takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke sette en vogn som det er god plass i på balkongen da? Slik at du kan fortsette utesoving... Nå som våren kommer osv, herlig å sove ute tror jeg =) Ingen erfaring med å bruke seng på dagtid desverre...

Ang eget rom, så hadde jeg ventet til hun var litt større jeg.

Med min første flyttet jeg han på eget rom da han var 8 mnd. Og fortsatt fikk smokk el flaske på natta.. Å ja, jeg angret grønt på det, slitsomt å måtte ut av sengen x-antall ganger om natta... I perioder der det er feber, tenner osv, så var dette utrolig mye mer slitsomt enn da han var på mitt rom...

Så denne gangen.. skal vesla sove i sengen ved siden av min en goooood stund fremover. Hun er forresten 6 mnd også ;)

Lykke til =)

Skrevet

Hei.

Vi har ei tulle som blir 7 mnd om ei uke.

Hun sover både ute i vogn og inne i senga, alt etter været.

Sover like godt på begge plassene.

Dere kan f eks prøve med posen i senga i steden for dyne på dagtid en periode, kanskje hun da vil sove bedre, at det er litt kjølig på rommet er vel også godt.

Hun flyttet til eget rom da hun ble 6 mnd, syntes hun sov så urolig, så vi ville prøve med eget rom.

Det har resultert i at hun sover mye roligere, våkner ikke med mindre hun har en rap på lager, eller det er tid for nattmat.

Får flaske i 2-3 tiden på natta, vi har ei seng ferdig oppredd der inne, så der ligger jeg når hun får mat, så går jeg tilbake når måltidet er ferdig, tar ca 20 min. Da sover hun fredfylt til 7 halv 8 neste morgen :)

Jeg vil anbefale å flytte henne på eget rom, om det skulle bli urolige netter, ja da ligger jeg bare der inne med henne.

Det kan hende det blir litt urolige netter til å begynne med om dere velger å flytte henne, men det vil nok roe seg den første uken.

Lykke til :)

Skrevet

Litt forskjellige erfaringer med å legge på eget rom altså med andre ord...

Angående fortsatt utesoving så er det jo ikke umulig å få tak i en billig, større bag nei, og en utepose til da, må jo ha det også i tilfelle, må vel regne med at det tar et par måneder før det er mildt nok til å bruke dyne ved utesoving. Spørs om det blir litt vel mye innkjøp for en midlertidig løsning. Kanskje like greit å prøve å få vesla til å godta å sove i sprinkelsenga si også på dagen..?

Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe en brukt sportsvogn å bruke til sovevogn, f.eks på finn??

De sover jo i vogner året rundt i de fleste bhg.

Er det for kaldt står vogna inne.

Av personlig erfaring synes jeg det er veldig greit at de er vant med dagsoving i vogn.. Barn liker faste rutiner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...