Gå til innhold

Hvor lenge kan en baby (1-2 mnd) sitte i bilsetet av gangen før man må stoppe for å strekke på ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøre til Danmark med babyen vår, men har hørt at man må ta veldig hyppige pauser.. Noen som vet hvor ofte?

Skrevet

har hørt, og praktisert 45 min kjøring, og 15 min pause. oftere ved behov for mat og stell eller koooos : )

Skrevet

Hvordan fester man babyen i bagen da? Ligger den sideslengs i bilen?

Skrevet

Det var rettningslinjer på slikt tidligere. Nå derimot er setene så bra at en fint kan kjøre en stund uten pause. Hos oss har pausene falt seg narurlig ved mating og bleieskift.

Så lenge den lille sover og er rolig har den det bra og det er bare å kjøre på.

Skrevet

Ja, på tvers i baksetet, festet med setebelter

Skrevet

jeg har akkurat vært på svangerskapskurs der både jordmor og fysioterapaut sa 40-45 minutter maks i sete i bil....

Skrevet

Det er ikke nødvendig å stoppe så ofte. Det er ingen forskning som sier noe som helst om at det er skadelig for barnet å sitte i bilstol over lengre tid av gangen. Det er jo dessuten kun for en tur til Danmark, ikke at dere kjører mange timer bil hver gang. Anbefalingen fra de fleste nå er at man stopper når barnet trenger mat og bleie og ellers hvis babyen virker utilpass. Det er ikke nødvendig å stoppe hvis babyen sover og har det bra.

Skrevet

Vi fikk leid en sånn innretning av noe slag på Baby Shop som gjorde at vi kunne ha babyen i vognbagen baki. Da var det bare å kjøre så lenge babyen gadd å ligge der og sove:)

Skrevet

Nå har det lenge vært frarådet å bruke nett på vognbagen og andre typer liggevarianter så lenge babyen er frisk. Det verste er at babyen ligger sideslengs med tanke bilens kjøreretning. Ved en kollisjon vil babyen få altfor kraftig sleng på nakken.

Les gjerne om råd om bilsikring her:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

og her har man video av barn i bag

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828

Skrevet

Dette var de du nok var så heldig å få leige på babyshop?

Skrevet

Så lenge du har ett bilsete for baby så vipper du det til nesten liggende stilling.Da er det bare å kjøre så lenge babyen sover:-)

Skrevet

Hvordan vipper man setet til nesten liggende stilling?

Skrevet

med mindre barnet er støpt nedi en slik bag, så VIL det få alvorlige nakkeskader ved kolisjon, både sidekollisjon og front/bakkollisjon. Helt horribelt at folk fortsatt bruker slike!

Så lenge barnet sover og er rolig, så kan du kjøre. Noen barn har litt vondt i rygg/bekken, og de trenger hyppigere pauser enn andre barn. Barnet vil selv si ifra hvis det føler ubehag :) Men det bør ikke sitte mer enn 2 timer av gangen vil jeg tro, for de har ikke store bevegelsesfriheten i setene (og det er også poenget for sikkert sete).

God tur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...