Gå til innhold

Min drømmehjemmefødsel nr to

Anbefalte innlegg

Mange lurer på om fullmånen har innvirkning på når man føder. Jeg har alltid ledd av det, siden jeg har født to unger langt fra fullmåne tidligere. Men nå er jeg ikke så sikker lenger... ;-)

Fredag kveld 18. februar, 18 dager før termin, og kvelden før fullmånenatten, kjente jeg mensmurringer i magen da jeg gikk og la meg. Tenkte i grunnen ikke så mye over det, da det har vært rutine flere kvelder. Men denne gangen gikk det ikke over etter at jeg hadde sovnet... I tretiden på natten våknet jeg av noe som kjentes ut som svake, men regelmessige sammentrekninger. Tok ikke dette heller så veldig alvorlig, da jeg opplevde samme type "falsk alarm" før forrige fødsel. Halv seks kom det lette rier med 3-4 min mellomrom, men jeg var fremdeles ikke sikker på at det var alvor. Sto tidlig opp, bakte en kake, vasket golvene og et par maskiner med klesvask. I nitiden ringte jeg jordmor, og avtalte at vi skulle snakkes utover dagen. Gikk meg så en lang tur i finværet, mens min kjære husbond tok seg av storesøsken og alt annet.

Følte riene tok seg opp i løpet av spaserturen, så i tretiden på ettermiddagen kom begge jordmødrene mine. Klokka fem følte jeg at nå burde det jo begynne å bli litt gang i sakene, men det viste seg at jeg bare hadde 3 cm åpning, og livmormunnen var ikke skikkelig utflatet en gang! Nedtur! Sendte jordmødrene hjem igjen, med lovnad om å ringe når jeg følte ting tok seg skikkelig opp.

Utover kvelden kom riene med noe lenger mellomrom, men de varte lenger og var mer intense, og jeg var så trøtt, så trøtt, etter å ha sovet lite natta i forveien, og ikke tatt meg tid til å hvile noe i løpet av dagen. Satt og glodde tomt på en utrolig dårlig film på tv, og vurderte å ringe jordmødrene og si at de bare kunne gå og legge seg, for jeg hadde tenkt å utsette fødselen til dagen etter, og heller bare gå og sove. Hehe!

Halv ti var de derimot på plass likevel. Da hadde det skjedd mye siden sist vi sjekket åpningen. Riktignok var det ikke mer enn 4-5 cm åpning, men livmormunnen var helt avflatet og tynn. En time senere bestemte jeg meg for at vi skulle ta vannet, slik at det ble litt fortgang i sakene. Og det skal jeg hilse og si gjorde susen! Plutselig kom riene som perler på en snor, og de økte på i intensitet. Nå måtte jeg begynne å konsentrere meg skikkelig når de var på topp. I halv ett- ett-tiden, natt til søndag 20.02.11 hadde jeg fått 8-9 cm åpning, og følte at jeg var veldig klar for en tur i badekaret. Tappet i godt varmt vann, og steg oppi. FOR en FANTASTISK lindrende effekt det varme vannet hadde! Utrolig!

20-30 minutter etter at jeg steg opp i badekaret, kom trykketrangen, og på 3 press var veslejenta mi ute! Fikk ta i mot henne selv i vannet, og det var en helt fantastisk opplevelse! Jordmor instruerte og passet på at det ikke gikk for fort, og det hele var gjort uten en eneste rift som måtte sys.

Hele fødselen foregikk i rolige, avslappende omgivelser hjemme, og jeg ville ikke byttet den bort for alt i verden!

Hilsen

Tulla som nå har tre små.

Fortsetter under...

Gratulerer så masse med en vellykket hjemmefødsel! Tusen takk for at du deler historien din med oss! Super glad for at du betegner den som en drømmefødsel :)

Kos dere masse i barseltiden med prinsessa deres! Glad for at du fikk den fødselen som du ønsket! Nå gleder vi oss til det er vår tur :)

Gratulerer så masse igjen!

Gratulerer så masse med "drømmefødselen" og den lille jenta! Setter stor pris på å lese slike fødselshistorier. Skal i gang selv om ca. 10 uker, håper det går like greitt. Gleder meg til å ha ro og fred hjemme både før og etter fødselen.

Mvh

Kjempeflott fødehistorie, takk for at du ville dele den med oss (: så heldig du har vert som har fått sjangsen til å føde hjemme to ganger! Håper jeg også får denne unike sjangsen. Må være deilig å kunne legge seg i sin egen seng, å være hjemme i kjente omgivelser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...